• johlof

hur berättar man om sin ekonomi

Hejsan, då var det snart dags för mig att överraska min bättre hälft med ett frieri. Dock så är det så att jag har en liten hemlighet vad det gäller min ekonomi, rättare sagt så är det ingen hemlighet då det aldrig kommit på tal men frågan är hur jag ska lägga fram det. Till saken är den att när en släkting gick bort för något år sedan så ärvde jag hela boet vilket gjorde mig rent ut sagt ekonomiskt oberoende.

Vi har köpt vårt drömhus och fritidshus och när mäklaren frågade om hur vi önskade betala så sa jag kontant på både objekten. Självfallet så hade vi en diskussion där jag berättade att jag fått ett litet arv men aldrig på hur mycket...

Vi har varit ett par i snart två år så ju längre tiden går deso mer skäms jag.
    Det har bara aldrig kommit på tal, hur ska jag ta upp detta?

• Svar på tråden hur berättar man om sin ekonomi
  • mattiasFästmö

jag tycker du ska förklara som det är bara. Jag tycker inte att det låter så konstigt och jag skulle inte blivit arg om jag vore din blivande fästmö. Det är ju inte så att du mörkat och sagt att du inte hade pengar, eller att ni levt på hennes pengar för att du sagt att du inte har några. Hon har säkerligen redan förstått att du har pengar eftersom du kunnat betala ett hus kontant, och så länge hon inte frågat och du förnekat det eller liknande, så tycker jag inte att du har något att skämmas över. Jag tycker att du ska berätta för henne precis som du skriver här. att hon säkert förstått att du har pengar men att det aldrig kommit upp tidigare hur mycket, men nu när du vill dela livet med henne så vill du även att hon ska dela vetskapen om din ekonomi. Och grattis till frieriet! om man nu kan säga så!

• KatjaB

håller med ovan talare, det är ju inte så att du mörkat något hemsk och ful hemlighet direkt och nog borde hon veta att du har det bra ställt om du kunde betala huset kontant.. det är ju inte direkt något man brukar kunna göra.
    Vet inte hur jag skulle linda in det om jag vore du, fråga om hon minns att du hade ju fått ett arv och ta det därifrån kanske.. hon borde väl rimligtvis inte bli förbannad

• pyrro

Ja som sagt om ni köpt två hus kontanat så har hon rätt stor aning och det är ju inte direkt nån dålig nyhet. Hade själv hoppats på att det skulle dyka upp nått okänt konto när jag tog över min BMs bankdos....men icket

• Willowfield

Kan det vara så att du känner oro inför detta för att du känner din fästmö? Känns som att har ni levt ihop så pass länge borde du veta hur hon kommer att reagera. Om det hade varit jag skulle jag nog vid detta lag ha förstått du har en god ekonomi, men vet att en del människor väljer att blunda eller kan reagera illa på en sådan nyhet.

Bäst känner du själv hur ärlig eran relation är/har varit, vet du med dig att allt varit öppet om ej uttalat så är det ju lugnt. Känner du att du mörkat på något sätt och din blivande är en människa som hatar/ogillar osanningar/dolda sanningar eller dylikt, kan det ju skapa problem.

Mitt tips är att du öppet säger hur det ligger till utan att blanda in frieriet, låt henne smälta detta först, varför inte ta upp det som en fråga. (hur mycket vet du om min ekonomi) Ni lever ju ihop så hon borde  ju ha en ganska stor kunskap om den.

:) Ja den som bäst känner henne är du, så jag tror svaret finns inom dig..:)

Lycka till med detta samt Grattis till det kommande frieriet.

• Vickymb

Jag tycker faktiskt att hur oromantiskt den än låter så ska du ha ett äktenskapsförord. Vi vet ju att statisktiken talar ju inte direkt för att alla äkenskap håller fast man tror att man gifter sig med sin livskamrat. Min sambo har lite pengar som jag skriver på att detta inte ingår i bodelningen om vi skiljer oss....inte mer än rätt men å andra sidan har han inte använt dom till att köpa våran bil och lägenhet med men hur han sedan betalar av sin del av lånet skiter jag i..."sina pengar" eller från lönekontot äar ganska oviktigt.
    Men från kärlek till hat går ganska fort och du vill inte stå där och förlora allt.

Nu kommer jag säkert få massor av syrliga kommentarer om detta men faktum är att statisktiken talar sitt tydliga språk och jag vill inte att folk ska förlora arv eller privata egendommar för att man skiljer sig. Och det är oavsett man eller kvinna...så är det bara!

Lycka till och säg sanningen det brukar blir bäst så ;)

• snartenblivandefru

Vickymb: Jag kan inte säga mer än att jag håller faktiskt med dig!

• Bride in leather
    snartenblivandefru skrev 2010-08-02 18:29:39 följande:
    Vickymb: Jag kan inte säga mer än att jag håller faktiskt med dig!
    Vi har förord...skönt,det kan aldrig bli tjafs
  • pyrro

Nu var väl inte frågan från TS om det skulle vara förord, men jag vill ändå gå emot   förståföregående inlägg

Jag kan förstå om man vill skydda sin rikedom, och ja jag vet också att många skiljer sig trots att dom förhoppningsvis älskade varandra från start.
    Men jag är glad att det fortfarande finns männsikor som vågar tro på "tills döden skiljer oss åt". Jag personligen skulle aldrig kunna ha ett förord som redan vid ingången av äktenskapet säger....men när vi skiljer oss DÅ.....

• Bridezilla11

pyrro skrev 2010-08-02 19:37:12 följande:
    Nu var väl inte frågan från TS om det skulle vara förord, men jag vill ändå gå emot   förståföregående inlägg Jag kan förstå om man vill skydda sin rikedom, och ja jag vet också att många skiljer sig trots att dom förhoppningsvis älskade varandra från start.Men jag är glad att det fortfarande finns männsikor som vågar tro på "tills döden skiljer oss åt". Jag personligen skulle aldrig kunna ha ett förord som redan vid ingången av äktenskapet säger....men när vi skiljer oss DÅ.....

Nej men om du skulle ha en massa pengar och din man inte hade det, kanske du skulle tänka annorlunda. Man måste ju alltid tänka; "tänk OM det värsta skulle hända, skulle jag vilja förlora hälften då..?"

Jag skulle kunna tänka mig att ha ett äktenskapsförord om jag var i den sistsen, för man vet faktiskt aldrig vad som händer i framtiden. Men bara för det tycker jag inte att man antar att man kommer skilja sig..

• Sanna2010

Det handlar faktiskt inte bara om man ska skilja sig! När vi delade upp min pappas dösbo berättade en jurist för oss att hon rekomenderar alla att skriva äktenskapsförord.

De låter kanske hemskt, men hon berättade att ett gift par hade omkommit i en trafikolycka... Genom obduktion var de tvugna att avgöra vem som avlidit först pga att den som avled sist ärver den som avled först och de leder till att den som avled sist kommer ge alla deras tillgångar till dennes efterlevande. Dvs den förste som avleds avrstagare kommer inte få nånting...

Om man har barn är ju detta inget problem och det känns kanske lite extremt, men jag tycker oxå det är bra att skriva förord. Självklart räknar jag med att leva min min man resten av livet, men man vet aldrig vad som kommer hända...

• Biscuit

Nu har varken jag eller min blivande någon förmögenhet att tala om men jag funderade på gällande Sanna2010´s inlägg så borde väl det kunna lösas med ett testamente, eller?

Om inte vi får några barn, och jag går bort så finns det vissa saker som jag vill ska gå vidare i min egen släkt, typ till mina brorsbarn. Men det funkar inte eller?

• Fru Kopparskiöld

Biscuit-Jo det går om du vill ge till tex dina brorsbarn, men för det måste du ha ett skrivet testamente där det står i text att "om detta händer mig så önskar jag..."

• BrideBecks

Som tidigare inlägg säger så är det bara att säga sanningen, varför du hållit det inne till nu. Har du betalt två hus konant så anar hon kanske, och har hon inte frågat mer om arvet  betyder det ju att hon kanske inte bryr sig så mycket om själva pengarna.

Jag håller med det pyrro skriver, att man bör tro på "tills döden skiljer oss åt" samtidigt som man inte ska vara naiv. Frågan man ska ställa sig är kanske "har jag råd att bli av med halva min förmögenhet?"

Jag vet en nära bekant som enbart är gift med sin fru för att han inte har råd att lösa ut henne från hans barndomshem där de bor, som är värt ett XX miljoner. Hade det funnit äktenskapsdförord hade de säkert inte varit gifta idag.

• BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2010-08-10 13:29:56 följande:
    Nu har varken jag eller min blivande någon förmögenhet att tala om men jag funderade på gällande Sanna2010´s inlägg så borde väl det kunna lösas med ett testamente, eller? Om inte vi får några barn, och jag går bort så finns det vissa saker som jag vill ska gå vidare i min egen släkt, typ till mina brorsbarn. Men det funkar inte eller?
    Jodå, det går så bra så. Tänk bara på att göra allting väldigt tydligt och så enkelt som möjligt. Ett testamente ska vara nedskrivet, daterat och undertecknat av dig och två vittnen, som båda ska skriva under i varandras närvaro. Alltså; ta in dem i samma rum och låt dem skriva på efter varandra.

Och skriv enkelt! Det finns ingen mening alls med att skriva "om vi inte får barn" ex. Skriv som det är nu och som du vill ha det om du dog imorgon. Får ni barn eller du ändrar dig så river du bara det gamla testamentet. (Ursäkta att detta var OT, men jag ville bara svara lite utförligare på frågan.)

Svar på tråden hur berättar man om sin ekonomi