efternamn
Hej vet ni om man kan lägga till sitt egna efternamn på sina barn, efter en seperation? Barnen heter i dagsläget endast sin pappas efternamn och jag önskar att de även har mitt efternamn.
Hej vet ni om man kan lägga till sitt egna efternamn på sina barn, efter en seperation? Barnen heter i dagsläget endast sin pappas efternamn och jag önskar att de även har mitt efternamn.
Vad jag vet kan man bara ha ett efternamn, det andra läggs som ett mellannamn. Och om jag inte har helt fel så kan du göra så men du måste ha pappans godkännande på att det läggs till ett namn till....
Har kompisar som sitter i den sitsen men här vill hennes barn ha samma efternamn som sin mamma och hennes nya man men bio pappan vägrar gå med på att mammans nya efternamn läggs som ett mellannamn.
Självklart kan man lägga till sitt egna efternamn. Men som Lindahl skriver så kan man endast ha ett efternamn, så ett av dem blir mellannamn.
Sen måste du ha pappans underskrift annars är det helt kört!
Så du måste prata med honom innan du ens funderar vidare på det..
Tack snälla för hjälpen... Jag har pratat med pappan och han vägrar... :( irreterad man kan bli...
Kunde nästan tänka mig att han inte skulle gå med på det....
Av just det skälet (ha samma namn som mitt barn) så kommer jag att behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Känns inte så kul att inte ha samma namn som mitt barn
Jag kommer att behålla mitt efternamn helt och hållet då min sambos efternamn är taget (han har varit gift innan och det är hennes efternamn som han har). Så jag och vår son kommer att behålla vårt (mitt) efternamn och han behåller sitt, förklaringen är att han inte vill byta efternamn en gång till och även att hans son sen innan har det efternamnet och han vill ha något som håller ihop dem...
Vet inte vad jag ska säga om den anledningen men han får ärligt talat göra som han vill i det fallet....
Men det är jag....
Jag har två efternamn nu, mitt flicknamn och min förra mans namn som mellannamn. När jag gifter mig denna gång kommer jag bara ha min ny mans namn. Alltså kommer jag inte att heta samma som mina barn men jag är ju fortarande deras mamma precis lika mycket som innan! Jag tycker bara att det är jobbigt att ha två efternamn och sen vill jag inte längre ha min ex`s namn av respekt för min nya underbara man:) (mina barn förstår och tycker att det är helt ok)
Men nu kom jag nog bort från ämnet lite...det är som någon skrev här uppe att pappan måste godkänna om du vill ha ditt efternamn som mellannamn för dina barn och det brukar som sagt va knöligt! Av någon outgrundlig anledning brukar inte exèn vilja det (inte min heller)
Bara min enkla åsikt:)
Han vill behålla sitt efternamn, inte för att det är hennes, utan för att hans stora son har det efternamnet oxå... Han har sina skäl och dom får han behålla, jag gör så att jag kommer att behålla mitt efternamn (som även vår gemensamme son har). Blir mindre struligt att göra så, slipper både jag och den lille vi har att strula med efternamnsbyte. Min pappa kom på den briljanta idéen att vi kunde byta helt och hållet, ta ett annat efternamn som fanns i släkten men det gick tydligen inte heller hem.
Han får gärna va envis, det e jag oxå och jag hade aldrig tänk att byta efternamn ändå, är stolt över det namn jag bär och sonen min för det vidare...
Kalla mig egoistisk eller envis....det är så det blir...
Har svårt att tro att man behöver pappans godkännande. Var arg på pappa, fick unte byta till mammas efternamn så jag la till hennes också. Pappa är förvisso inte min vårdnadshavare. Hade vi tillfrågat honom hade han troligen blitt asarg!
Saxat från Skatteverkets hemsida:
Reglerna för byte av efternamn du fått som barn är olika om du är under eller över 18 år.
Har du som barn fått den ena förälderns efternamn kan du, om du inte fyllt 18 år, byta till den andra förälderns. Du kan byta fler än en gång. Har du däremot fyllt 18 år kan du en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift.
Om föräldrar vill ändra sitt barns efternamn, och barnet har fyllt 12 år men inte 18 år, ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke krävs även i vissa fall av en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet, av styvförälder eller av maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap.
Låt barnen slippa dubbla namn! Blir bara meckigt för dem. Bättre att de får välja själva när de blir 18 eller varför inte när de börjar gymnasiet? Du är deras mamma lika mycket även om de inte heter samma namn som du!