Bröllop helgerna efter varandra
Hejsan! Min sambo och jag planerar att gifta oss nästa sommar, och datumet har varit spikat sedan länge. Nu har min sambos bästa kompis tillika marskalk bestämt att han och hans sambo ska gifta sig helgen innan vårt bröllop. Han vill även att min sambo ska vara hans marskalk. Naturligtvis är vi glada över att de ska gifta sig, men för oss är det väldigt väldigt olägligt att de valt just helgen innan vårt bröllop för då kommer vi troligtvis ha häcken full med vårt eget. Vi har inte så jättegott ställt och kommer därför att göra det mesta själva inklusive att laga all mat. Tyvärr har vi svårigheter att byta datum då vi har släkt och vänner som bor utomlands som bokade biljetter till sverige så fort vi bokat lokal och kyrka. Min fråga är därför: Hur ska man på ett fint sätt förklara för våra vänner att det blir väldigt besvärligt för oss om de har bröllopet helgen för oss och försöka få dem att byta datum? (bör kanske tilläggas att de ännu inte bokat lokal) Mycket tacksam för hjälp och råd!