• kapellösa

Bröllop helgerna efter varandra

Hejsan! Min sambo och jag planerar att gifta oss nästa sommar, och datumet har varit spikat sedan länge. Nu har min sambos bästa kompis tillika marskalk bestämt att han och hans sambo ska gifta sig helgen innan vårt bröllop. Han vill även att min sambo ska vara hans marskalk. Naturligtvis är vi glada över att de ska gifta sig, men för oss är det väldigt väldigt olägligt att de valt just helgen innan vårt bröllop för då kommer vi troligtvis ha häcken full med vårt eget. Vi har inte så jättegott ställt och kommer därför att göra det mesta själva inklusive att laga all mat. Tyvärr har vi svårigheter att byta datum då vi har släkt och vänner som bor utomlands som bokade biljetter till sverige så fort vi bokat lokal och kyrka. Min fråga är därför: Hur ska man på ett fint sätt förklara för våra vänner att det blir väldigt besvärligt för oss om de har bröllopet helgen för oss och försöka få dem att byta datum? (bör kanske tilläggas att de ännu inte bokat lokal) Mycket tacksam för hjälp och råd!

• Svar på tråden Bröllop helgerna efter varandra
  • Niini

Jag skulle helt enkel säga att antingen får de lov att byta som bestämt sig senare eller så kommer ni inte kunna närvara.

• fru2011kanske

Beskriv för dem precis som du gjort här! Förmodligen har de inte tänkt på saken ur ert perspektiv.

• mattiasFästmö

Jag skulle kanske inte be dom att byta datum, det känns lite väl bridezilla för min del men förklara att ni kommer att ha så mycket med erat bröllop då så att ni tyvärr inte kommer kunna närvara vid den helgen än mindre vara bestman. när dom får höra det ur erat perspektiv så kanske de väljer att byta självmant

• ClaraH

Jag skulle inte be dem byta datum, det kan man inte göra tycker jag. Men ni kan ju neka till att ha någon större roll på deras bröllop och hänvisa till att ni inte hinner i och med att ni gifter er veckan efter. Då kanske de själva kommer på att de vill byta datum. Att gå på själva festen kanske ni ändå har tid med om ni redan nu vet om det. Är det någon mer uppgift äv att vara marsalk din blivande ska ha? Det kanske inte är så betungande ändå? Eller är det långt att resa så hela lördagen går åt? Att fixa svensexa kan ju göras av någon annan. Traditionellt sett är det ju samtliga vänner som har det ansvaret, även om man hör att vissa förutsätter att marsalk/tärnor ska göra det. Men det är en ny tradition.

• kapellösa

Tack snälla för alla synpunkter! Ni har rätt, vi får prata med dem och höra vad de har för förväntningar på oss och framförallt på min sambo. Om det blir ett slottsgiftemål med fest i dagarna tre så kommer vi ju inte kunna vara med hela tiden, men självklart kommer vi att närvara på själva bröllopet. Om man har en riktig jäkla tur kanske de ändrar datumet, annars får man helt enkelt försöka planera riktigt väl. Man får väl också försöka att inte måla fan på väggen utan se det från den positiva sidan, nu kan vi gå tillsammans och leta bröllopskläder, åka till tyskland och handla sprit tillsammans osvosv. Sen gäller det bara för oss brudar att hålla lite koll så de inte planerar in varandras svensexa på samma dag Återigen tack för alla svar och synpunkter, de gjorde att jag började lugna ner mig och tänka.

• sunzhine

min sambos syster valde sig att gifta sig dagen efter oss.....

• Bride in leather
    sunzhine skrev 2010-08-02 18:23:02 följande:
    Varför gör man så?
  • mattiasFästmö

sunzhine skrev 2010-08-02 18:23:02 följande:

Hellre dagen efter än dagen före iallafall. Men jag förstår inte varför man gör så? vad får dom ut av det mer än att dom får mindre uppmärksamhet än om dom skulle gifta sig 'själva'.

• Bride in leather
    mattiasFästmö skrev 2010-08-02 19:17:50 följande:
      Hellre dagen efter än dagen före iallafall. Men jag förstår inte varför man gör så? vad får dom ut av det mer än att dom får mindre uppmärksamhet än om dom skulle gifta sig 'själva'.
    Absolut men det är ju galet respektlöst....
  • sunzhine

Tack för er förståelse... Min blivande man o hans syster är inte så bra änner, men som sagt nånstans måste man kunna visa respekt fr varandra. Men om man vill göra ett livsavgörande val bara för att förstöra för oss så är hon välkommen för vi kommer ha en toppendag nu på lördag när vi gifter oss. Dessutom hade hon mage o bjuda oss, som att vi har tid med det dan efter vår egen stora dag!

• Bride in leather
    sunzhine skrev 2010-08-02 20:54:13 följande:
    Tack för er förståelse... Min blivande man o hans syster är inte så bra änner, men som sagt nånstans måste man kunna visa respekt fr varandra. Men om man vill göra ett livsavgörande val bara för att förstöra för oss så är hon välkommen för vi kommer ha en toppendag nu på lördag när vi gifter oss. Dessutom hade hon mage o bjuda oss, som att vi har tid med det dan efter vår egen stora dag!
    Idiot.Hon kan tydligen inte stava till respekt.Ni gör rätt som skiter i henne.Njut av er dag och lycka till:)
Svar på tråden Bröllop helgerna efter varandra