• vegas77

Ave Maria

Kort och gott - funkar Ave Maria på bröllop?

Fantastisk vacker - men vad är det som sjungs i texten?

• Svar på tråden Ave Maria
  • Grodfrun

Ja den funkar, min syrra hade iaf den pa sitt brollop och alla tyckte det var jattevackert (kor som sjong). Jag har ingen aning om vad texten egentligen handlar om, men det gor val a andra sidan inte majoriteten heller..
    Den spelas ju pa begravningar ocksa iofs. Fast psalmen Harlig ar jorden ar ju ocksa vanlig pa begravningar och manga har den pa brollop sa..
    Summan av kardemumman: Vet ej, men gillar ni Ave Maria sa kor pa den (om nu inte nagon kommer och sager att den handlar egentligen om ond brad dod och massforstorelse typ) ;)

• vegas77

Tack! Men "gammel-engelska" är svårt...

Det mesta låter lite drastiskt.

Kan man ha den istället för en av solosångerna?

• vegas77

Ond bråd död blir ju fel

Tror kanske vi kör på den!

• Cantaton

Ave Maria förekommer på vigslar då och då, så det ska nog gå bra. Jag vet inte vad du menar med "Istället för en av solosångerna" - solosånger är inget fast inslag i en vigselakt. Tänker du dig att den ska spelas på något instrument?

• melondoft

Vi ska ha den på fiol under vigseln då vi gifter oss i december. Jag förknippar Ave Maria mycket med julen och då det är i luciatider tycker vi att den passar bra. :)

• vegas77

Med "ist'llet för en av solosångerna" menar jag att våran solist ska sjunga "Utan dina andetag" med Kent, samt spela piano.

Problemet är att vi också vill att honska sjunga "Gröna små äpplen" - MOnica Zetterlund - men vi hiittar varken text eller noter (piano) någonstans.

Så - "Ave- Maria" är min lilla backup

Ni kanske vet var man kan hitta text+noter till Gröna Små äpplen?

• vegas77

Problemet är då noterna, till piano...

Tack förrästen!

• Sörön10

Finns en fantastisk bok med Monica-noter där den finns med! Har den inte digitalt, men kolla på bibliotek! Den är röd och alldeles underbar! =) (Boken alltså!)

• Blivande präst

Ave Maria är en tonsatt bön, delvist tagen ur Bibeln!

Originaltexten på latin är (med förbehåll för stavfel):
    Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta in mulieribus et benedictus fructus ventris, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus nunc et hora mortis nostrae.

Amen.

Översatt till svenska:

Hell dig Maria, full av nåd, Herren är med dig. Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är din livsfrukt, Jesus. Heliga Maria, Guds moder, bed för oss syndare nu och i vår dödsstund.

Amen.

• Maria och Martin

Visst är det sant att den katolska bönen sjungs till den melodin, men Schubert själv tonsatte musiken till en dikt av Walter Scott, översatt till tyska. Den dikten börjar också med Ave Maria.

Sen var det nån som kom på att det gick att sjunga den latinska texten till den melodin.

Den är oerhört vacker! Vi ska ha den som ingångsmusik, fast instrumental.

• Lissie84

Älskar Ave Maria, tycker den passar in jättebra på bröllop då den är väldigt stämningsfull. Funderar själv på ifall jag ska ha den, men Bach varianten... 

• Niini

Det är en mycket vanlig sång att använda vid bröllop här i Finland :)

• lärkan

Har sjungit Ave Maria av Bach/Gounod och Schubert på både bröllop och begravningar.

Otroligt vacker musik som jag tycker passar vid båda tillfällena!!

Lycka till!!

• Jessika81

Vad underbart att ni väljer mellan Ave Maria och "Gröna små äpplen" :)

• Duchess

Jag har väl sjungit sisådär 15 varianter av de tusentals som finns...

Klart du kan ha den på en vigsel, oavsett vilken variant du väljer. 

Svar på tråden Ave Maria