• Vi2alltid

När är rätt tid att skaffa barn?

Jag har börjar fundera på att jag vill sluta med mitt preventivmedel och försöka bli gravid. Men det kommer upp så mycket tankar ifall jag verkligen är redo. Jag har hela tiden massa "ursäkter". Det började med att vi ville gifta oss först. Nu är det gjort. Sen ville jag ha ett fast jobb. Nu har jag det. Då vill jag istället komma in mer i jobbet, vilket jag mer och mer för varje dag. Sen att jag haft lite problem med magen under våren, vilket nu har blivit mycket bättre.

Hela tiden tänker jag att tiden måste kännas rätt.

MEN finns det verkligen någon "rätt tid" för att skaffa barn? Jag menar, det händer saker hela tiden i livet! Blir det någonsin "lugnt"

Vi har en stabil relation, lyckligt gifta, stabil ekonomi och hus.

Är jag bara rädd för att ta ett stort beslut?

• Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?
  • sms å fotboll

Den perfekta tiden finns nog inte utan det handlar väl mer om att känna att man vill skaffa barn. Är ni båda överrens om att ni vill ha barn så tyycker jag nog att det inte kommer en bättre tid än nu (när yttre omständigheter är bra).

Vill ni ha barn så "go for it"!

Lycka till!!!

• passionsblomman

Du har ju själv svarat dig på dina egna frågor.
    Det kommer troligtvis aldrig en dag då du får uppenbarelsen att "NU är jag så REDO" eller "Nu LÄNGTAR jag så mycket"

Släpp sargen och låt livet hända dig!

Du har ingenting annat att förlora än kontrollen. (vilket förmodligen är precis det läskigaste du kan tänka dig)

• KatjaB

det kommer aldrig bli helt rätt förmodligen.. vi tyckte att det fick bli när det blev och båda hade ju fast jobb. Sen rätt vad det är så blev sambon varslad och fick gå på a-kassa.. inte drömläget men det funkade ju det med. Saker händer i livet och man kan ju inte planera in livet till punkt och pricka.

Har ni hus jobb och villa så är det ju bara att köra på om båda vill. Lite läskigt känns det nog för alla att ta steget tror jag

• Vi2alltid

Tack va gulliga ni är! Men var det någon mer som tyckte att det kändes "läskigt" ?

• zunzilk

Den perfekta tiden finns inte.
    Prata med din sambo och är han inne på samma spår som du så sluta med prev.medel och "låt det hända" , det kan ju ta tid...
    Go with the flow helt enkelt. :)

• Skumboll

Jag var ung men hade fast jobb och ett bra boende och jag och gubben var förlovade. Jag blev med barn, trodde att allt skulle gå som på räls men visst tusan var det läskigt. Jag förstår varför barnet ska bakas i nio månader, det är för att föräldrarna ska hinna landa. Skämt å sido, jag åkte på svåra komplikationer och sonen har ett livslångt funktionshinder vilket bidragit till att jag fått lägga mitt arbetsliv åt sidan helt just nu. Livet tog en helt annan vändning, det som kändes så viktigt då har inte alls samma innebörd längre. Men vet du, det gör ingenting, jag skulle inte vilja byta mitt liv för något i världen. 

Jag säger som de andra, det kommer antagligen aldrig bli rätt tillfälle. Dessutom har man ingen aning om vad som händer framöver! Njut av livet här och nu, och våga chansa!

• zunzilk

Jag och min sambo var inte ens ett par då vi blev oväntat gravida. Men vi tog beslutet att behålla barnet och allt har löst sig till det bästa! Nu har vi två barn och ska gifta oss om 5 månader! Jag är lyckligare än jag någonsin trodde var möjligt.
    Visst har vi haft våra toppar och dalar under de här 7 åren men jag ångrar inget.
    Barnen skänker en glädje till våra liv som inte går att jämföra med något annat.

• Vi2alltid

Nu ska ni inte tro bara att jag funderar på om jag vill ha barn eller ej - för jag vill verkligen ha barn!

Det som snurrar i huvudet är bara om jag verkligen vill ha barn NU

• sms å fotboll
    Vi2alltid skrev 2010-08-04 15:36:13 följande:
    Nu ska ni inte tro bara att jag funderar på om jag vill ha barn eller ej - för jag vill verkligen ha barn!Det som snurrar i huvudet är bara om jag verkligen vill ha barn NU

Jag röstar för nu! :)
    Jag har aldrig träffat någon föräldrer som ångrat när de fick barn oavsett vid vilken ålder eller familjesituation de befunnit sig i. Allt löser sig och som Skumboll redan skrivit "Jag förstår varför barnet ska bakas i nio månader, det är för att föräldrarna ska hinna landa".

• Fröken Cha

Om du frågar dig om du vill ha nu så är nog svaret att du vill det. Vill man INTE ha barn så vet man ju det definitivt! Eller? Jag kanske är ute och cyklar....

Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?