• Timpson

€85 per person, är det ok pris?

Hej på er,

Vi ska gifta oss nästa år på Irland. Vi har valt ut platsen och nu fått en offert på maten.

Som exempel på vad vi skulle få för 85 Euro har vi fått ett annat bröllops meny:

Wines: Roche Mazet, Cabernet Sauvignon 2007
               Roche Mazet, Chardonnay 2007

Starter

Smoked Salmon, Cream Cheese and Spring Onion Roulade
    On a bed of lettuce and Basil oil dressing

Soup

Cream of Carrot and Coriander Soup

Sorbet

Champagne Sorbet

Main

Medallions of Fillet of Beef
    Served with Pepper Sauce or Chasseur Sauce
    Or
    Pan-fried Balsamic and Honey Glazed Salmon
    With Cheese and Rocket Mash
    Served with White Wine and Mushroom Sauce

Selection of Seasonal Vegetables

Dessert

Fresh Berries and Ice-Cream Dessert Cup
    Or
    Bakewell Tart

Tea and Coffee

Så vad tror ni om detta, är det prisvärt eller för dyrt? Vi kommer inte att ha två förrätter (jag räknar soppan dit) och ingen sorbet.

Då vi kommer att ha över 100 gäster så blir det väldigt dyrt. Vi får också betala 25000 för serveringen, disk och barpersonal.

• Svar på tråden €85 per person, är det ok pris?
  • Katlah

Later hur fint som helst!

Sjalv bor jag o min blivande agare har pa Irland sa av nyfikenhet: vart ska ni gifta er?

• Niini

Alltså 85€/person? Vet inte hur matpriset och sånt är i Irland men här i Finland skulle jag nog säga det är mot dyrare laget... Vi får maten för 20-50€ beroende på vad vi tar (exklusive matdryck..).

• Timpson
    Niini skrev 2010-08-04 16:19:30 följande:
    Alltså 85€/person? Vet inte hur matpriset och sånt är i Irland men här i Finland skulle jag nog säga det är mot dyrare laget... Vi får maten för 20-50€ beroende på vad vi tar (exklusive matdryck..).
    Ja, det kände jag också, men här ingår allt och vi slipper planera något. Vi kommer inte att ha exakt denna meny men något i den stilen. Vi kan nog få ner kostnaden om vi inte har två deserter att välja på och inte två huvudrätter, utan endast annan mat för veg.

Allt är ju dyrare på Irland dessutom. Medelkostnaden för ett bröllop på Irland ligger på 200.000.

Katlah skrev 2010-08-04 16:17:52 följande:
    Later hur fint som helst!Sjalv bor jag o min blivande agare har pa Irland sa av nyfikenhet: vart ska ni gifta er?
    Vi ska gifta oss i Sverige men ha festen i Dublin. (vill inte gå in på detaljer då jag ha vänner här på BT och det ska bli lite av en överraskning Ni?
  • Katlah

Aha! :)

Vi bor nere i Cork men aker hem till Sverige for att gifta oss!

• Meeru

Jag tycker att det låter helt okej, tror att många ställen i Sverige kostar ungefär detsamma.

Vi betalar 870 kr/person (ca samma som ni) för fördrink med tilltugg, trerättersmiddag med fri påfyllning av vin, tårta, fri bar och nattamat. Dessutom tillkommer 13.900 kr för lokal, personal och liknande.

Det kommer ju bli mycket pengar totalt (vi blir ca 65 personer), men förhoppningsvis är det värt det.

• shakynose

För att vara irländska priser skulle jag tro att det är riktigt bra. Har för mig att Dublin är en av världens dyraste städer när det kommer till mat...

• Timpson
    Meeru skrev 2010-08-04 16:32:14 följande:
    Jag tycker att det låter helt okej, tror att många ställen i Sverige kostar ungefär detsamma.Vi betalar 870 kr/person (ca samma som ni) för fördrink med tilltugg, trerättersmiddag med fri påfyllning av vin, tårta, fri bar och nattamat. Dessutom tillkommer 13.900 kr för lokal, personal och liknande.Det kommer ju bli mycket pengar totalt (vi blir ca 65 personer), men förhoppningsvis är det värt det.
    I vårt pris ingår inte drinkar före maten, fri bar eller tårta. Som tur är så kommer sambons mamma göra tårtan (hon är proffs) och fri bar går knappt att ha på Irland om man vill ha några talbara gäster kvar efter klockan 22
  • Julibrud och nästan 30

Vi hade buffe med förrätt och varm rätt efterrätt  var tårtan, vi bjöd på dricka till maten och det landade på ca 5600 € för 90 personer och då ingick personal,lokalhyra,disk etc. Detta var i Finland. Så de pris ni fått för bröllop i Dublin är nog normalt tror jag :) Lycka till!

• Greeneyes

Vi gifter oss på ett litet slott utanför Glasgow, Skottland. I lokalhyran som ligger på mellan £ 250-795 beroende på veckodag ingår all serveringspersonal, dukar, tallrikar etc som alltid brukar ingå. Sedan har de en trerättersmeny för £38/per person och en trerätter + soppa för £43. För oss inkl ganska generöst dryckespaket  (ca£20) blir det ungefär 700sek per gäst, vilket  vi tycker är superbra!

• Mlle M

Jag tycker det låter jättebra, vi betalade mycket mer per gäst i Sverige för tre-rätters samt dryck, visserligen ingick tårta men om jag inte minns fel var det runt 1300 SEK per person

• Timpson
    Greeneyes skrev 2010-08-04 19:06:46 följande:
    Vi gifter oss på ett litet slott utanför Glasgow, Skottland. I lokalhyran som ligger på mellan £ 250-795 beroende på veckodag ingår all serveringspersonal, dukar, tallrikar etc som alltid brukar ingå. Sedan har de en trerättersmeny för £38/per person och en trerätter + soppa för £43. För oss inkl ganska generöst dryckespaket  (ca£20) blir det ungefär 700sek per gäst, vilket  vi tycker är superbra!
    Tack
  • cherrylane

Katlah skrev 2010-08-04 16:17:52 följande:
    Sjalv bor jag o min blivande agare har pa Irland...

Ägare..?

• Katlah

cherrylane: he he!

Jag avskyr M2B och BM sa jag valde att beskriva det (eh honom!) som blivande agare.
    he he he

• Dsy04

agare? äga vad ...hi hi trög i huve för jag förstår ej 

Svar på tråden €85 per person, är det ok pris?