• Qin4st

Vigas av sjökapten på båt

Är det någon som vet hur det går till att bli vigd av sjökapten på båt? Står dessa vigselförättare med i länsstyrelsens lista över godkända vigselförrättare?

• Svar på tråden Vigas av sjökapten på båt
  • Optimia

Sjökaptener har i regel inte vigselrätt.

Det är ju möjligt att den person ni vill ha som vigselförrättare har beviljats vigselrätt av länsstyrelsen i ert län. Gå in på http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Vigsel/ --> välj län till höger och klicka dig sedan fram till en lista över godkända vigselförrättare.

• Qin4st

jaha tack. ska kolla in listan över "min" kommun
    Någon som har tips på bra vigselförättare annars?  Planerar vigsel på tjörn nästa sommar.

Jag följande på vigselringen.se

citat:

Vigseln utförs av en av länsstyrelsen godkänd vigselförrättare. Det brukar finnas ett begränsat antal sådana personer i varje kommun. Det kan vara kommunalråd, landshövdingar eller andra tjänstemän som har vigselrätt. Andra som kan ha vigselrätt är flygkaptener/sjökaptener. Du kan få en komplett lista över personer med vigselrätt av din länsstyrelse.

slut citat

• Cantaton

Var i landet gifter ni er? Jag vet en sjökapten som har vigselrätt i Nynäshamn.

• Qin4st

nynäshamn är lite långt bort kanske
    VI hade tänkt antingen på eller i närheten av tjörn eller i helsingborgstrakten

Svar på tråden Vigas av sjökapten på båt