Vigas av sjökapten på båt
Är det någon som vet hur det går till att bli vigd av sjökapten på båt? Står dessa vigselförättare med i länsstyrelsens lista över godkända vigselförrättare?
Är det någon som vet hur det går till att bli vigd av sjökapten på båt? Står dessa vigselförättare med i länsstyrelsens lista över godkända vigselförrättare?
Sjökaptener har i regel inte vigselrätt.
Det är ju möjligt att den person ni vill ha som vigselförrättare har beviljats vigselrätt av länsstyrelsen i ert län. Gå in på http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Vigsel/ --> välj län till höger och klicka dig sedan fram till en lista över godkända vigselförrättare.
jaha tack. ska kolla in listan över "min" kommun
Någon som har tips på bra vigselförättare annars? Planerar vigsel på tjörn nästa sommar.
Jag följande på vigselringen.se
citat:
Vigseln utförs av en av länsstyrelsen godkänd vigselförrättare. Det brukar finnas ett begränsat antal sådana personer i varje kommun. Det kan vara kommunalråd, landshövdingar eller andra tjänstemän som har vigselrätt. Andra som kan ha vigselrätt är flygkaptener/sjökaptener. Du kan få en komplett lista över personer med vigselrätt av din länsstyrelse.
slut citat
Var i landet gifter ni er? Jag vet en sjökapten som har vigselrätt i Nynäshamn.
nynäshamn är lite långt bort kanske
VI hade tänkt antingen på eller i närheten av tjörn eller i helsingborgstrakten