Inlägg från: Fialotta 78 |Visa alla inlägg
  • Fialotta 78

Åka till Tyskland eller handla via nätet?

Bor i Malmö så vi ska köra till tyskland och handla. Vi kommer att köra genom danmark och handla på bordershopen i puttgarden, tycker att de har större sortiment än den i sassnitz. Vår resa kommer att kosta ca 1000 kr med broavgifter, färja och bensin. Färjan till Sassnitz går på nästan 900 kr.

Gå in på www.border-shop.dk och kolla på deras priser och jämför med priserna på nätbolagen. Får ju räkna med vad du tjänar på att handla spriten i tyskland också. Vissa grejor är billigare om du handlar dem i andra butiker inne i tyskland, men öl och cider får du handla på bordershopen om du vill ha burkar. 

Vi tjänar ca 5000 kr jämfört med systembolaget och då har vi räknat bort kostnaden för resan.

Har ingen koll på om det kostar några tullavgifter eller skatter när man beställer över internet. Om du kör och handlar så kostar det inget om du inte tar in för mycket eller har överlast i bilen. Du slipper även panten på burkarna om du garanterar att du tar dem ur landet samma dag.

Blir kanske en del räknande men då ser du ju vilket du tjänar mest på. Ni känner kanske någon nere i skåne som ni kan få sova över hos.

Hoppas att jag hjälpte dig lite

• Fialotta 78

Bridezilla11 skrev 2010-08-07 23:18:57 följande:
    En liten fundering. Vad kostar alkohol i Danmark (öl, cider, vin) ? Vi har nämligen släkt i Skåne och det skulle vara mycket enklare om man kunde köpa allt från Danmark istället :)

Är billigare än i sverige men dyrare än tyskland. Vet inte hur de gör med panten i danmark? Om du kanske kan skriva på en likadan lapp som i tyskland, att du ska föra ut varorna ur landet samma dag och därför slipper panten.

• Fialotta 78

Har hört (vet inte till 100%) att man får ta in mer än sin ranson om man kan bevisa att det är till en större fest och inte bara för eget bruk. Är som sagt inte helt säker men kan ju kollas upp vid behov kanske.

Föraren räknas inte in i bilens lastvikt. Har för mig att de räknar med en vikt på 75 kg på föraren och att den räknas in i tjänstevikten på bilen. Passagerarna räknas in i lastvikten.

Flotten skrev 2010-08-08 12:48:44 följande:

Kolla bilens besiktningsinstrument innan ni kör iväg, där står hur mycket man får lov att lasta i bilen och det inbegriper förare och passagerare.
  • Fialotta 78

Nu har vi varit och handlat vår alkohol. Är 48 gäster varav max 35 st kanske dricker alkohol

Vi köpte:
    6 flak öl (två olika sorter)
    4 flak cider (3 olika smaker)
    6 boxar vitt vin
    2 boxar rött vin
    3 flaskor med olika sorters snaps
    1 flaska baileys
    2 flaskor tecuila rose
    4 flaskor wiskey(två olika sorter) (har många wiskeydrickare)
    1 flaska congac
    2 flaskor bacardi razz
    2 flaskor bacardi limon
    3 flaskor vodka
    3 flaskor gin
    3 flaskor mörk rom
    3 flaskor martini bianco
    2 flaskor passoa
    2 flaskor pisang ambon
    2 flaskor blue curaqau

Vissa flaskor är 70 cl och vissa är 100 cl. Ska ha tre olika drinkrecept framme och sen får folk även blanda som de själva vill.

Är alltid orolig för att det inte ska räcka, men nu när jag ser listan så är jag säker på att vi kommer att få över av det mesta.

Alkoholen inkl resan gick på ca 5500 - 6000 kr. Ändå tjänade vi ca 5000 kr jämfört med systembolagets priser.

Vi körde ifrån malmö ner till rödby och tog båten över till puttgarden, körde även in en bit i tyskland till burg. Tyckte inte att det var värt den extra tiden det tog. Om man åker över på en shopping biljett (599 dkk) så får man en värdecheck på 250 dkk att handla på båten för eller 150 dkk i kontanter om man checkar in i puttgarden inom 3 timmar från avgången i rödby. Båtturen tar 45 min så man har 2 timmar och 15 min på sig att handla. Handlar man bara på bordershopen och vet det mesta man ska ha så hinner man utan problem. Man kan ju även förbeställa vissa produkter och då är de färdig plockade till dig när du kommer till border shopen. Det kan man tjäna tid på om man tex ska ha mycket öl.

Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?