Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Åka till Tyskland eller handla via nätet?

Internetpriserna är ju inte de faktiska kostnaderna du betalar. När man beställer alkohol från andra länder och inte själv för den över gränsen så är man skyldig att betala svensk alkoholskatt för varorna. 

• BlackWIngedAngel
    20110820 skrev 2010-08-08 08:02:46 följande:
    Och hur betalas den skatten? Då gissar jag att leveransen måste "fastna" i tullen annars lär man ju inte betala skatt?
    Nej det är mer komplicerat än så är jag rädd. Man måste anmäla paketet innan man skickar efter det och sedan betala in skatten när leveransen kommer hem. Ett icke-anmält alkoholpaket riskerar dels att fastna i tullen, men också, att få en skönsmässigt pålagd skatt på paketet i efterhand. Dvs Skatteverket själva gör en bedömning av vad skatten ska vara och det kan ju bli mkt mer än den egentliga skatten du skulle betalat. 

Det är dessutom ett skattebrott att försöka undvika skatt.

• BlackWIngedAngel
    Flotten skrev 2010-08-08 12:48:44 följande:
    Det största problemet som folk annars upplever idag är att bilens maxlast överskrids och då är det inte lätt att ta sig förbi poliserna på brofästet. Nu har de lagt ut en liten vägbula precis innan man kör ut på motorvägen och där ger överlastade bilar sig till känna direkt. Var själv iväg i veckan och det var många som körde så att bakändan på bilen närmast hasade i marken.Kolla bilens besiktningsinstrument innan ni kör iväg, där står hur mycket man får lov att lasta i bilen och det inbegriper förare och passagerare.
    Precis. Antalet liter per person är ju rätt högt numera så åker man ett par personer så är det nog mer bilens kapaciteten som är i vägen.
  • BlackWIngedAngel
    Snigel Bee skrev 2010-08-10 15:30:53 följande:
    Hur mkt handlar ni för att spara så mkt pengar? Alltså hur mkt ska man handla för att tjäna på det! Så svårt att räkna på hur mkt man ska ha, man vill ju ha o dricka men samtidigt inte så att det blir fyllefest! Vi kmr vara runt 50-60 pers!
    Jag antar att det beror på hur folket på festen är som personer, men min mammas kusins man brukar ha ett par bra tumregler när det gäller fester:

1. Två raska snapsar i början av middagen brukar lätta stämningen. Allsången i sig gör folk på bättre humör och snapsarna får folk att prata lite lättare med varandra.

2. Se till att det finns GOTT om sprit att välja på. Folk har en tendens att dricka mycket mer när det ser ut att vara på upphällningen. Så länge det finns gott om dricka kvar så tänker folk omedvetet att det "kan man ta lite senare."

• BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2010-08-10 16:47:03 följande:
      Jätte svårt att planera hur mycket dryck som går åt efter middagen tycker jag.Till middagen så räknar vi såhär:1 glas skumpa till brudskål1 glas vitt vin förrätt2 glas rött till varmrätt, alt vitt/öl/alko fritt(1 gals dessertvin)avec till kaffet till gamlingarna :)Men sen då...???
    Varför detta motstånd mot avec, undrar jag? Själv är jag långt ifrån gammal, men avec till kaffet känns som en självklarhet vid alla festligare tillfällen.  :)
Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?