Inlägg från: 20110820 |Visa alla inlägg
  • 20110820

Åka till Tyskland eller handla via nätet?

Funderar på vad som faktiskt blir billigast, att åka ner till Tyskland och köpa alkoholen eller att beställa hem via nätet? Ska sägas att vi bor i Sthlms-trakten så det är en bit att åka...

Jag har gjort en "låtsasbeställning" på ett av nätbolagen och frakten hamnar ju på 1500-2000 kr och det borde ju kosta mer än så att åka ner till Tyskland med färja, övernattning och bensin...

Sen tillkommer kanske massa tullavgifter och sånt, är det någon som känner till hur det fungerar?

Hur tänker ni, är det billigare att åka ner eller borde man sitta hemma vid datorn och beställa? Är det någon som beställt alkohol via nätet och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?
  • 20110820
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-08 00:08:19 följande:
    Internetpriserna är ju inte de faktiska kostnaderna du betalar. När man beställer alkohol från andra länder och inte själv för den över gränsen så är man skyldig att betala svensk alkoholskatt för varorna. 
    Och hur betalas den skatten? Då gissar jag att leveransen måste "fastna" i tullen annars lär man ju inte betala skatt?
  • 20110820

Kanske blir en tripp till Tyskland trots allt.... Problemet är väl (och det borde ju vara samma som att köpa via nätet) är att vi behöver handla mer än det som är tillåtet att ta med sig per person.

• 20110820

Biscuit: På ett ungefär så räknar vi också till middagen och det svåra är som sagt sen! Vi tänkte ha öl, cider, vin och 3 alkoholdrinkar, 1 alkoholfri och en som kan fås både och. Förmodligen kommer vi att handla för mycket men hellre det än att det tar slut!

Kollade vår bil idag, den får lasta 530 kg så det borde inte vara några problem. Min "låtsasbeställning" på en av nätsajterna vägde ca 250 kg.

• 20110820

Ja, just det! Avec ska vi självklart ha till kaffet... förmodligen Baileys, Xanté och whisky.

• 20110820

Missade (varför kan man inte redigera sina egna inlägg?!?) avec är INTE bara till gamlingarna, det är till alla och majoriteten på vårt bröllop är 30-40

• 20110820

KatjaB: Hur mycket handlade ni av allt, det är det jag tycker är svårast att beräkna.

• 20110820

Biscuit skrev 2010-08-11 09:56:16 följande:
    20110820: Såg att du skulle gifta dig i Eskilstuna? Vi kommer också gifta oss där i krokarna, Rytternekyrka närmare bestämt, festen på Fiholm, samma datum. :)

Kommer inte från E-tuna så jag har ingen aning om var det ligger

KatjaB: Det är ungefär såmycket vi tänkt köpa + några flaskor vodka och lite whiskey och då är vi bara ca 40 gäster, inga barn och få nyktra. Haha, kanske har tagit i lite väl i överkant

• 20110820

Biscuit skrev 2010-08-11 20:19:22 följande:
    Nej inte vi heller, tyckte bara att de var lite kul att vi gifter oss 2 mil ifrån varandra på samma datum.

Ja, det är häftigt!

Jag har perioder då jag är helt uppslukad av allt vad bröllop heter sen ligger det i stiltje ett tag. Nu är jag i en sån period igen och det är så härligt!

Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?