• mrs pitt

Tänkte inte innan jag öppnade munnen

Jag är så himla dum. Min pojkvän sedan 5 år tillbaka friade förra veckan, jag sa självklart ja då jag älskar honom över allt annat. Det är bara det att själva frieriet var väldigt plötsligt och inte särskilt romantiskt, och jag blev därför rätt chockad. Jag har (pga jobbiga händelser tidigare) ganska stort kontrollbehov och jag tror att detta, i kombination med min sago-bild av hur ett frieri ska gå till (typ så som man ser på film), gjorde att jag blev lite besviken över själva frieriet. Trots detta hade vi sedan en underbart romantisk helg tillsammans, men i förrgår kläckte jag ur mig att frieriet kunde ha varit lite mer romantiskt och min pojkvän blev förstås jätteledsen. Jag vet att det var fruktansvärt orättvist och otacksamt av mig och säga nåt sånt, men det bara slank ur. Jag önskar verkligen att jag kunde radera de sista två dagarna ur mitt och hans minne, men det går ju inte.
    Jag vet helt enkelt inte hur jag ska ställa allt tillrätta. Han säger att han fortfarande älskar mig lika mycket och han bara behöver lite tid, men jag skäms något oerhört och är helt förstörd. Vi skulle berätta för familjen nu i helgen, men ingen av oss är särskilt sugna på det just nu. Ska också gå och beställa förlovningsringar men jag kan inte riktigt uppbringa någon glädje över det.
    Är det någon som har några bra råd?

• Svar på tråden Tänkte inte innan jag öppnade munnen
  • kikki kikki

Prata med han och förklara så som du gjorde här.....

• passionsblomman

Säg förlåt och förklara för honom att du fattar idag att din sagoprinsessbild inte är riktigt rättvis att applicera på verkligheten och att du är GLAD för honom som han är, för att ni ska gifta er och att han friat!

Gör heller inte detta till en överdrivet stor grej, utan samla ihop dig och ta med honom ut och kika på ringar. Världen har ju inte rasat samman eller hur? Och förresten så är det nog läge för dig att vara lite extra kärleksfull, omtänksam, romantisk eller vad du nu vill kalla det, så han känner sig uppskattad.

• BodinRosén

Håller med "passionsblomman".

Ett litet tillägg kan vara att ni hittar på någonting mer romantiskt (du kanske kan överraska?) vid tillfället när ni ska byta ringar med varandra.

• mrs pitt

Tack för fina råd. Speciellt rådet att inte göra en så stor grej av det.
    Jag tror att jag ska hämta ut ringarna i smyg och fria till honom...

• Sebastiána

Gissar att han friade mer i klassisk svensk still medan du hade lite Hollywood/prinsessdrömmar angående hur frieri går till. Hur som helst, nu är ni förlovade. Berätta för honom hur du kände och förklara varför du reagerade som du gjorde... och att du ångrar det nu.

Svar på tråden Tänkte inte innan jag öppnade munnen