• Carin o  Mikael

Hur länge innan köpa dekorationsblommor så de hinner slå ut ordentligt?

Hade tänkt att göra bordsdekorationerna själv med rosor i oasis... vill att rosorna ska vara så gott som helt utslagna när jag gör dekorationerna (täcker med av oasisen då). Rosorna ska vara som en halv boll i små krukor... Hade tänkt att köpa på Hötorget, hur långt innan behöver jag köpa dem för att kunna använda dem på fredagen (gifter mig på lördag)?

Någon som har något knep för att de ska hålla? Måste oasisen vara helt under vatten/genomblöt?

Hade tänkt köpa dem på onsdagen/torsdagen och sätta dem i en hink med vatten? Hinner de slå ut ordentligt till fredagen då?

Någon som kan de här med blommor?

/C&M

• Svar på tråden Hur länge innan köpa dekorationsblommor så de hinner slå ut ordentligt?
  • bruden i skogen

Hej

Oasisen måste vara helt våt, men det tar bara någon minut att få den våt.

Låt rosorna dra övernatten i vas. Gör långa fina snittytor på den så de dra ordentligt. Sätt dem gärna i ljummet vatten.

Dagen innan sätter du dem i oasis.

• mamablues

Min florist sa ca 4-5 dagar innan om de ska vara helt utslagna! Men sen beror de ju oxå på kvalitet om jag fattat det hela rätt! Jag ska med ha rosor som dekoration och har precis köpt en bukett som jag ska kolla hur lång tid det tar och hur de ser ut utslagna, bara ett tips

• MaddeåMats

Jag köpte en bukett rosor och testade, precis som mamablues, och det stämde att det tog ca 4 dagar innan de var riktigt stora och fina!

De som inte var så stora som jag ville provade jag att "trycka ut" lite, men passa så att du inte bockar bladen för då får de vik-skador som blir som bruna kanter......

• mamablues

Såg att du gifte dig igår, så lite sent med detta svar

Grattis till äktenskapet iaf

Svar på tråden Hur länge innan köpa dekorationsblommor så de hinner slå ut ordentligt?