• Stora planer

Hur mycket dryck bjuder man på? Snabba svar tack :)

Vi kommer att bjuda på dryck till maten. (bar sedan)
    Men är osäker på hur mkt?

Förrätt
    Buffe
    Tårta med avec

Tänkte 1 glas till förrätt ooch 2 glas till buffen, samt 1 avec.
    Hur låter det?

Dom får välja på:

Rött vin
    Vitt vin
    Öl
    Cider
    Läsk/ Mineralvatten

• Svar på tråden Hur mycket dryck bjuder man på? Snabba svar tack :)
  • Stora planer

Ingen som har någon åsikt?
    Verkar det ok?

• MaybeBride09

läste på någon sida (googlade för att själv ta reda på det) och man ska räkna precis så som du räknat. Om man dessutom räknar att ALLA dricker så borde det räcka (det finns ju alltid någon som inte dricker).

Däremot, om du inte ställer fram karaffer med is/kranvatten skulle jag nog räkna 1 glas mineralvatten till alla eftersom t. ex med vin dricker man ju ofta varannan vatten.

• fru2011kanske

På de menyförslag jag fått har de oftast räknat som du, så det är nog rätt!

• eigollet

Vi bjuder på fördrink, 1 glas vin till förrätt, 2 till varmrätt och ingen avec. Sen får gästerna handla själva i baren.
    Så det är ju lika som er fast vi bytte avecen mot fördrink. :)

• Stora planer

Ja jag glömde välkomsdrinken/ brudskålen som vi också bjuder på :)
    Tack för era svar!

Först hade vi tänkt bjuda på bara 1 glas till buffe, men det kändes lite tyckte vi när vi tänkte efter. Gahh det är ju så mkt att tänka på!!

• mape81

Vi räknar 1½ glas till förrätten och tre glas till huvudrätten... OM det är så att gästerna vill hålla tal så blir det kanske så att man sitter och smådricker och då går det kanske lite mer och vi vill inte att det ska skålas med tomma glas... Vi kommer ha någon typ av brudskål och avec till kaffet.

Vi kommer att ha bar med självservering efter maten och då räknar vi tre öl och en cider per gäst. (blir ju lite extra då alla inte dricker) Det kommer att finnas "sprit och slödricka" för att blanda egna drinkar med inställningen att "när det är slut så är det slut" som på en vanlig fest, vi vill inte ha alltför mycket över efter festen då vi handlar i tyskland och inte kan lämna tillbaka.

• CeKe

Precis som vi hade planerat. Ett tips: ha folk som går runt och serverar vinet. De kan då gå 3-4 gånger, utan att det går åt mer vin. Däremot är känslan hos gästerna att det är väl tilltaget. De fletsa kommer aldrig ha tomt glas när det är påfyllning, vilket gör att de inte dricker mer än två glas totalt under middagen, även om det fylls på flera gånger.

Det funkade klockrent för oss och tipset fick vi från olika bekanta som har restauranger och som även jobbar med större fester etc

• Flotten

Mineralvatten är bra i sig men det finns personer som inte mår bra av kolsyran( tex jag triggar igång migränen klockrent med kolsyrat vatten) vanligt isvatten med en citron/limeskiva i är ett bra alternativ.

• Heloise

Vi hade  4 pers/flaska vitt till förrätten och 2 pers per flaska rött till varmrätten, men sedan så fyllde servitriserna på flaskorna allt eftersom, så jag vet faktiskt inte hur mkt det gick åt.

Dvs 1.5 glas vitt.

2.5-3 glas rött.

Brudskål samt avec.

Sen hade vi klungor med öl/vatten/läsk på borden, samt karaffer med isvatten.

Nu hade vi ju iofs även fri bar, men det var så vi räknade på middagen.

• jojjo in love

jag tror ni räknat ganska bra om det är personal som serverar vinet. ska vinet stå på bordet får ni räkna med att folk dricker mer.

• mape81

Fick precis höra att vid "självservering" bör man räkna 1 flaska vin/ 2 personer... det stämmer ganska så väl med 2-3 glas...

• Snigel Bee

Undrar en sak! Man bjuder på en del olika drycker, tex precis innan middagen 2 snaps (vodka kanske) under middagen vin/öl, sen avec me konjak, wiskey el liknande, sen på kvällen kanske man har har mer drinkar me vodka el dricker mer vin.
    Hur kmr d gå för gästera när man blandar alla dessa drycker? Har både hört och även av egen erfarenhet att det inte är så bra o blanda såhär! :S Tänk om folk mår illa.

Svar på tråden Hur mycket dryck bjuder man på? Snabba svar tack :)