• tezz840

När betalar man allt?

vi ska gifta oss nästa sommar och vi har redan en liten del av pengarna vi ska lägga på vårat bröllop men den största delen ska vi spara in tills dess..
    Men jag undrar när man betalar allting som ska betalas? Det mesta är väl när man köper det (kläder,dekoration m.m) och mat osv när vid avhämtning?
    är det nånting stort som man måste betala redan nu egentligen, så vi inte tänkt fel.. ?

• Svar på tråden När betalar man allt?
  • FramtidaFruSandberg

om man behöver betala 10% till fotograf/cateringfirma i "startavgift" (som de senare drar av slutpriset)

• BrideBecks

Det mesta betalar man ju löpande vid hämtning etc som du skriver. Det vi betalade efter själva bröllopet var restaurangen, fotografen och bandet som spelade, dvs de största utgifterna. Kolla med festlokalen hur de vill ha betalningen, det kan säkert vara olika.

• lunagarden

Vi har i förskott betalat bokningsavgift 5.000 kr för lokalen och deposition på 50 % på mannens hyra av kläder. Klänningen räknar jag också med att köpa snart när de rear i höst (11 mån kvar till bröllopet) och kanske smycken, skor och lite annat smått. 

• Pärlis

Det enda som vi betalade i förskott var en depositionsavgift för festlokalen och sen även själva hyran för festlokalen...den skulle vara betald ca en månad innan bröllopet. Annars betalde vi allt annat när vi köpte det förutom maten som vi betalde efteråt med faktura.

• tezz840

Rufsas skrev 2010-08-09 08:58:24 följande:
    Bröllopsresan?

den tänkte vi önska oss i present. =)

• Rufsas
    tezz840 skrev 2010-08-10 10:50:44 följande:
      den tänkte vi önska oss i present. =)
    Det gör visserligen vi också men eftersom vi åker dagen efter bröllopet har vi betalat flygbiljetterna.
  • KatjaB

det vi betalade dagen innan var blommor, hyra av möbler, hyra av ljudanläggning (och alla sista minuten saker som att köpa vickningsmat o läsk o sånt som man hade glömt )

på bröllopsdagen betalade vi för tjusiga skjutsen från vigseln, för musikerna, för hotellrummet, för frisören.

Och efter bröllopet betalade vi för cateringen.
    Fotograf var privat, så det var ju inget som vi betalade för men annars så betalar mna väl sånt med efter att man fått bilderna tror jag.

Ja, och allt annat betalade vi innan bröllopet, typ tårta och för vigselplatsen typ en månad innan och annat när det passade oss egentligen, som när man valt ringar och kläder mm. Vi spred ut det under hela året

• RockTroll

Vi kommer försöka sprida ut kostnaderna så gott det går under det knappa året vi har kvar...jag ska nog tex köpa min ring redan denna månaden och lämna in den till gravering i sista sekunden bara. Då den är ca en femtedel av vårna budget så gör det ju lite att redan ha den avklarad :) om man är stensäker på ringköpet dvs. Dekorationer osv köper vi lite pö om pö :)

• lunagarden

Jag har nu köpt min ring och min klänning på rea och förutom bokningsavgiften på lokalen på 5000 kr har vi betalat 1000 kr till fotografen i bokningsavgift. Bandet tycks inte ta ut något förskott, men jag vet att en del band gör det.

Har sparat 5000 kr på att handla ring och klänning nu, och fick precis de jag ville ha

• RockTroll
    lunagarden skrev 2010-08-17 15:34:38 följande:
    Jag har nu köpt min ring och min klänning på rea och förutom bokningsavgiften på lokalen på 5000 kr har vi betalat 1000 kr till fotografen i bokningsavgift. Bandet tycks inte ta ut något förskott, men jag vet att en del band gör det.Har sparat 5000 kr på att handla ring och klänning nu, och fick precis de jag ville ha
    Så det ska vara :) Vi hade ingen bokningsavgift på våran lokal men den kostar visserligen bara 1350 kr haha.
  • lunagarden

RockTroll skrev 2010-08-17 15:39:16 följande:
    Så det ska vara :) Vi hade ingen bokningsavgift på våran lokal men den kostar visserligen bara 1350 kr haha.

Bra för er, vår är det allra dyraste i budgeten tillsammans med maten, kostar ca 17-20.000 kr (beroende på hur många vi blir)

Svar på tråden När betalar man allt?