• gbgrockbruden

Problem med blivande svägerskan

Detta är lååååångt!!! Ber om ursäkt i förhand!

Är så ledsen och arg och vet inte riktigt vad jag ska ta vägen.

Jag skall gifta mig i november och allt har flytit på riktigt bra, tills för någon vecka sedan. Då började min blivande svägerska helt plötsligt lägga sig i vem vi bjuder, m2b svensexa och valet av toastmadamer.

Jag och svägerskan har haft mycket problem genom åren, mycket tackvare hennes hemska ex som alla hade mycket problem med.
    Men sedan hon gjorde slut med honom och blev tillsammans med en underbar kille så har allt blivit bara bättre och bättre. Sedan jag & m2b fick barn så har jag blivit rätt bra vän med "svägerskan". Tyckte jag iallafall...

Men sen nu plötsligt har ALLT ändrats och jag känner mig så jäkla ledsen. All glädje känns borta när jag tänker på bröllopet.

Hon är mycket irriterad över att vi inte bjuder hennes gamla vän. Vårt bröllop ska vara väldigt litet, vilket hon vet. Men då stör sig hon på att hennes vän XX inte får komma för att en gång i tiden (kanske 4 år sedan) såg min m2b henne som en lillasyster. Vi träffar denna tjejen nu 3-4 gånger per år och pratar aldrig med henne annars. Vi är enbart bekant med henne, tycker om henne o så, men vi tycker inte hon ska vara med på bröllopet då vi inte bjuder andra som är närmre.

Sen är svägerska mycket irriterad över att jag fick m2bs vänner att börja diskutera bröllopet. Min systers man ville att jag skulle göra det och jag skrev till vännerna på FB (hemligt då alltså), sammanförde dom, gav dom namn på killar som m2b ville ha med som dom andra inte kände och bad dom bara säga vilken tid och dag och gärna hur dom skulle kidnappa honom. Sen inget mer.

Detta var enligt min svägerska mycket fel (hon är också tillsammans med m2b kompis). Jag som brud ska inte veta något och jag ska inte lägga mig i. Hon skällde ut mig när vi firade vår vän. Saken är den att vi har barn och jag behöver liksom veta när dom ska fira honom för visa dagar hämtar m2b dottern på förskolan. Sen vill jag inte ens veta mer, för det är inte min sak. Men det jag gjorde var ju bara för att hjälpa till. Hur skulle dom annars veta om m2b vill ha med mina kusiner?

Sen är hon mycket ledsen över att vi valde min syster som toastmadame (jag var det på hennes bröllop) och min bästa vän. Men saken är den att svägerskan hatar att prata framför folk och skulle läsa en dikt på min dotters dop men vågade inte och gav över uppdraget till sin pappa.
    Jag förklarade för henne varför vi inte valde henne, efter hon hade påpekat detta (långt efter dom andra blev valda) Sen sa hon att hon förstod och det var okej. En vecka senare säger hon samma sagt till sin bror och tycker vi (jag!) är väldigt elaka. 

Jag vet inte vad jag ska göra nu. Har fått veta av gemensamma vänner att jag ska ge upp mina försök att någonsin bli vän med henne för hon kommer aldrig tycka lika mycket om mig som jag gör/gjorde om henne. Hon pratar tydligen skit om mig (har t.o.m. gjort till min syster av alla människor!) Och hon ska vara vittne på vårt bröllop!!

Sambon är trött och ledsen på henne, men vill inte ta upp det med henne. Tycker det är bäst att gräva huvudet i sanden och låtsas som inget.

Jag har bara lust att ställa in bröllopsfesten och så gifter vi oss bara utan någon annan.

• Svar på tråden Problem med blivande svägerskan
  • moonlightgirl

Hej.
    Jag lider med dig och förstår att detta måste vara en jätte jobbig sits både för dig och din m2b. I ärlighetens namn vet jag inte vad jag skulle ha gjort själv. Kankse att jag och m2b skulle ha tagit och pratat gemensamt med henne och sagt en gång för alla att nu får hon sluta med att bete sig på detta sätt. Men jag förstår att det är svårt eftersom din m2b inte vill prata med henne. Men samtidigt är det du och han som ska gifta er inte svägerskan. Hon får styra och ställa med sitt bröllop om/när hon gifter sig.
    Jag blir lika förvånad varje gång som jag läser när någon här på BT berättar något sånt här. Jag fattar inte att någon kan vara så taskig och bete sig så här som din svägerska gör. Låter som avundsjuka på att ni är lyckliga och ska gifta er, jag vet inte.

Jag hoppas att allt ordnar sig för er.
    många styrke kramar från mig

• annaochmias

Nä men usch vilken människa! Tycker du ska ignorera hennes barnsliga utbrott totalt. Det är ditt och din m2bs bröllop och NI bestämmer hur det ska vara.

Lycka till!

• Moirie

Hon låter inte riktigt balanserad eller vad man ska säga när man inte vill sätta etiketter på nån man inte känner men tycker de beter sig rubbat . Var försiktig med henne. Om hon huggit dig i ryggen förr så kommer hon göra det igen och lita inte på att hennes snälla perioder ska vara. Ta det inte personligt att hon beter sig så. Det låter som om det är något som inte stämmer. (Vem vet vad som händer i hennes liv?) Begränsa kontakten med henne om du kan och se till att din bm är med när ni träffas. Vilken tur att ni inte bad henne att vara mer involverad! Tänk om det här hade hänt och hon hade varit er toastmadame!

• gbgrockbruden

Tack för er sympati. Jag känner mig helt slut.

Jag är så trött på det här nu! Det värsta är att vi har flera gemensamma vänner så vi träffas rätt ofta och nu några veckor fram över har vi saker som vi ska göra ihop inplanerade. Jag vill inte strunta i allt skoj bara för henne, men det kommer bli svårt att låtsas som inget.

Min syster som sköter möhippan tycker detta blir jätte jobbigt nu, för hon vill helst inte låta svägerskan vara delaktig alls. Men det känns fel att utesluta henne och det kommer verkligen göra allt mycket värre. Hon pratar med min blivande svärmor och jag vet att hon säger felaktiga, inte så trevliga saker om mig. Det gjorde hon förr i tiden.

Om hon bara aldrig hade sagt nått om gästinjudan, svensexan eller valet av toastmadamer så hade det aldrig blivit nått problem. Jag hade mycket hellre levt i ovissheten om att hon egentligen inte gillar mig än det här!

• gbgrockbruden

Och så fortsätter hon.

Svägerskan har nu skrivit på facebook och bett om ursäkt. hon ågrar sig mycket.

Jätte bra tyckte jag och svarade att hon hade sårat mig, men allt var fint.

Så får jag svar idag att hon har gråtit jätte mycket över att hon typ inte har en roll på bröllopet men att hon haft en fin diskussion med sin bror, min m2b om detta.

Diskussionen, om man kan kalla det så, var att hon sa till honom att hon var ledsen över att inte få vara toastmadame, att hon inte har en roll!! M2b sa att han inte hade sagt nått och så prata dom inte mer om det. 

Jag får panik på människan. Hon har inte visat något intresse över bröllopet. Hennes första reaktion när hon fick veta att vi ska gifta oss var: jag vill vara brudtärna. Inget grattis eller nått. Hon blev ledsen när vi sa att vi ska gifta oss borgligt, men istället skulle det vara en stor ära om hon vill vara vittne. Hon tackade ja och verkade glad. Sen inget mer om det.

Hon har inte sagt att hon vill hjälpa till, vilket dom som blev valda till toastmadamer gjorde. Hon hatar att prata framför folk och blir väldigt lätt nervös.

Hon verkar inte ens glad över att bli bjuden på bröllopet, hon vill bara ha en ROLL. Att hon ska ha en titel och vara speciell.

Annat hade varit om hon hade erbjudit eller ens hintat att hjälpa till så hade vi kunnat ge henne jobb, som värdinna eller nått. Hålla i gästboken, fixa välkomnandet och sånt. Men hon visade ju inget intresse.

Vill inte ens träffa henne nu!

• Piiiip

Jag tycker definitivt att din sambo ska ta upp det med systern.

Men jag tycker också att du ska försöka att skaka av dig all systerns negativa energi och inte prata bröllop eller låta henne prata bröllop med dig.

Hon kan hålla sina åsikter för sig själv!

• Optimia

Jag tycker du ska sluta prata bröllop med henne överhuvudtaget. Om hon frågar något säger du bara att "det är en överraskning, på bröllopet får du se vad vi planerat", och om hon självmant (ganska sannolikt) börjar gnälla på något: bli inte provocerad eller ge dig in i en diskussion med henne. Säg bara mmm, ja, det kan man ju tycka och byt ämne.

Ger svägerskan inte sig, så säger du bara att du känner att du inte vill diskutera detta med henne, för att det inte känns speciellt konstruktivt.

Om du är riktigt godhjärtad kan du ju ge henne en dikt eller något att framföra på vigseln eller middagen, så får hon sin stora roll som hon längtar så enormt efter.

Man kan ju inte välja någon med scenskräck till toastmadame, det borde ju vem som helst fatta. Har flertalet vänner som hellre avstår att komma på bröllopet än ställer sig upp och pratar, och tanken på att någon av dessa skulle fungera som "programledare" (det är ju det toastmadame/toastmaster egentligen gör) är absurd.

• tilamao

Usch. Jag lider med dig!! Det känns ju jättejobbigt.

Jag tror att du ska försöka få din m2b att prata med henne i alla fall för det kanske skulle få henne att fatta att hon sårar honom också.

Jag hoppas verkligen att allt löser sig och att ni får en fantastisk bröllopsdag!

Kram och Lycka Till!

Svar på tråden Problem med blivande svägerskan