• Jenny o Daniel

Bröllop på en vardag?

Kan man ha bröllopet på en vardag? Vi ska gifta oss borgligt och ha ett ganska litet bröllop med närmsta familjen och några vänner (30-40 pers).
    Vi hade bokat vigselförättare (en vän) till pingst 2011 men nu råkar det falla sig så att vi ska ha barn i slutet på mars så jag funderar på att skjuta upp bröllopet lite så vi hinner landa först (och jag slipper se gravid ut).
    Vi ska förlova oss 101010 och jag funderade ett tag på att gifta oss 111111, men det är en fredag alternativ två var 111213 men då blir det lucia och en tisdag -ännu värre, 111009 hade ju också varit lite roligt -en söndag.
    Visst kan vi gifta oss en vanlig lördag också som inte ger något roligt datum men jag hade ju tyckt att 111111 hade varit kul (och lätt att komma ihåg!) nu när vi bestämt förlovningsdatum till 101010.

Men som sagt -lördag är väl den vanligaste veckodagen för bröllop? Funkar det över huvud taget någon annan veckodag? Söndag kan väl vara ok, då är ju ändå de flesta lediga, men en fredag? Eller ännu värre -en luciatisdag?
    De flesta av våra gäster är "vanliga" måndag-fredagarbetare och vi vill ju såklart att de ska komma på vårt bröllop.

• Svar på tråden Bröllop på en vardag?
  • 20100515

Jag har varit på bröllop en fredag. Det är väl inte så vanligt vad jag vet med bröllop en vardag men man gör väl som man vill. :)

Nåt man bör ha i åtanke är väl dock att man kanske inte kan räkna med att alla man bjuder kan komma. Det är kanske inte alla som kan ta ledigt från studier eller jobb så lätt.

Jag skulle dock tro  och tycker själv att utav en tisdag och fredag så är nog fredagen att föredra för bröllop. Man har lättare för att ledigt en fredag och ta långhelg tror jag, jämfört med en dag mitt i veckan. Så skulle jag känna iaf.

Jag har även varit på bröllop en söndag men då hade de bara fika med tårta efteråt. Vill man ha mer fest känns fredagen bättre kanske. Men folk kanske har lättare för att komma en söndag då de ändå är lediga.

Svårt val. :)

• 20100515

Du får välja 111210 annars. :)

• Jenny o Daniel

Ja söndag är inga problem med tanke på festandet. Vi kommer som sagt ha liten och våra syskon har alla barn så vi vill inte ha någon stor fest. Vin till maten typ men inte mer så det går ju an.
    Får klura på det här. Funderade ett tag på att gifta oss innan bebben kommer också men det är ju så svårt att veta hur jag kommer må och ska vi gifta oss innan mars börjar det bli lite panik i planeringen ;)

• ily3

vi förlovade oss 090909 och gifter oss 101010 det är en söndag =)

vi har resonerat så att dem som kan komma dem kommer. det är ju faktikst vi som gifter oss så huvudsaken ör att jag och min blivande man finn där :P 

Svar på tråden Bröllop på en vardag?