• Rufsas

Tid för buffébröllop?

Okej, jag måste ha er hjälp nu. Jag har ingen aning om hur lång middagen kommer att ta och det behöver jag veta eftersom jag har bokat en överraskning till alla gästerna. Denna lilla överraskning går inte att skjuta på samma dag utan vi måste bestämma ett klockslag redan nu. Kan någon vänlig själ berätta ungefär hur lång tid det kan tänkas ta med middagen?

Förrätten kommer att vara serverad när gästerna sätter sig och sedan är det buffé. Tårtan äter vi som efterrätt. Vi tänker i denna ordningen:

Förrätt Förrätt dukas av + tal Varmrättsbuffé Varmrättsbuffé dukas av + tal Paus för toalett, rökare och allmän bensträckning Tårta med kaffe och avec Överraskningen Dans
  • Svar på tråden Tid för buffébröllop?
  • S2011

vi ska också ha buffé och jag har haft funderingar kring tid även jag..

jag tror att man bör räkna åtminstone lika lång tid som för en trerätters sittning; folk ska upp och ta mat (och då blir det i regel lite köande), det kanske är så att man behöver/vill ta om osv.

hur mycket tid skulle du ha räknat om det var sittande middag? räkna det för buffén också, tycker jag. om du är orolig - lägg på nån halvtimme till.

• Rufsas

Hmmm, vet inte hur mycket jag hade räknat vid sittande middag heller.

Jag har räknat med att vi börjar middagen vid 17.30 och att överraskningen börjar 22.00. Då måste vi alltså vara uppätna, pausade och klara. Håller det i tid?

• lunagarden

Det förslag vi fick från vår festarrangör var att middagen startar ca kl 17.45 och tårta 21.30, så det borde ju stämma bra med din tidsplan.

Men det beror ju också på om ni har många talare. Tror dock inte ni kan ha tal samtidigt som personalen dukar av.

• Rufsas

Bra tankar! Tar med mig dem till planeringen. Jag skrev lite slarvigt att personalen dukar av samtidigt som tal, vilket jag naturligtvis inte menar. Det var bara lättare att slå ihop dem.

• lunagarden

Får jag fråga vad ni ska ha på er buffé? Jag behöver lite idéer

• Rufsas

Självklart

Färskpotatissallad med primörer  
    Nässelcremé

Mini sparris och vaxbönor med citron och parmesan

Vallmorökta laxkuber  
    Olivfärskost

Örtstekt lammrostbiff

Majskycklingbröst med baconstekta kantareller

Nybakat bröd o smör

• lunagarden

Mmm, låter jättegott

• Rufsas

Jag hoppas det. Varken jag och Fästisen är speciellt kräsna och vi vet att kocken är jätteduktig, så vi har faktiskt inte ens provsmakat menyn. Hur illa kan det vara liksom?

• lunagarden

Det är bra att ha tillit

• Miss Sofie

Vi har räknat med att det tar ca 3 timmar. Är jag för optimistisk då?
    Vi kommer att vara 30 pers på middagen, som består av buffé, sen blir det tårta till efterrätt, den kan man äta vart man vill, antigen gå ut och sätta sig eller sitta inne, så man kan sträcka på benen och mingla lite.
    Vigseln börjar kl 14, pågår väl högst 30 min, sen välkomsdrink och fotografering, ca en timme.
    Sen har vi bjudit in mer folk till festen och vi har sagt kl 19 till dom.

Hmm vi kanske är riktiga tidsoptimister eller vad tror ni?

Svar på tråden Tid för buffébröllop?