• Sebastiána

Vad fråga fotografen vid bokning?

Vad ska man inte glömma att fråga/ta upp när man bokar sin fotograf?

• Svar på tråden Vad fråga fotografen vid bokning?
  • Niini

Undrar jag också på eftersom vi är mitt uppe i sökandet efter vår fotograf :)

• Sanna2010

tex

Hur många bilder får ni?
    Ingår ett album, hur många är redigerade?
    Är bilderna högupplösta? (annars går de inte att förstora)
    Vad händer om fotografen blir sjuk?
    Vad gör ni vid dåligt väder?
    Var tydlig med vilken typ av bilder ni vill ha!!!!

Ja, de va väl några frågor i alla fall...

• MKF

Fråga om fotografen har F-skatt eller hur det redovisas

Fråga om ni kan betala på faktura i efterhand.

Be att få se exempel på avtal (ska innehålla pris, uppdragsbeskrivning, vad som ingår i leverans samt rättigheter).

Om det rör sig om heldagsuppdrag, be att få se foton från en hel dag så att det inte bara en handfull jättebra bilder.

Fråga vilka rättigheter ni får till foton som ni får högupplösta. Ni har t.ex. inte rätt att göra egna kopior eller publicera utan fotografens medgivande. Det gäller också omvänt, fotografen får inte använda fotona i marknadsföring utan ert medgivande.

Har fotografen backuputrustning i form av fler kameror och objektiv.

Be fotografen beskriva hanteringen av fotonen från er dag till att ni får fotona:
    * Man bör dela upp fotona på flera minneskort under dagen
    * Man bör ha minst en backup av fotona innan de tas bort från minneskort

• Bubo

Låter det inte jobbigt att ha allt detta att tänka på. Att behöva tänka åt fotografen. Ska man som okunnig kund behöva sätta sig in i fotografens utrustning, om fotografen klarar av att lagra bilder, osv, osv… Kanske man ska fråga vad fotografen har för bil, när han gjorde service senast, om han har någon extra bil om den första går sönder…..Börjar det inte låta dumt ?

Anlita en yrkesfotograf och ni slipper allt detta.

• Midvinterflicka

Bubo skrev 2010-08-16 15:11:36 följande:
     Anlita en yrkesfotograf och ni slipper allt detta.

Även om man anlitar en yrkesfotograf kan det vara bra att ha koll kan jag tycka.

• Essovich

jag gissar på MKF är en yrkesfotograf :)

/jessica

• MKF
    Essovich skrev 2010-08-16 15:52:04 följande:
    jag gissar på MKF är en yrkesfotograf :)/jessica
    He he, nej jag är en glad hobbyfotograf som tycker det är fantastiskt roligt att fota bröllop. Jag har ett annat jobb som huvudinkomstkälla (vilket jag också tycker är riktigt, riktigt roligt).
  • Bubo

Midvinterflicka skrev 2010-08-16 15:51:51 följande:
      Även om man anlitar en yrkesfotograf kan det vara bra att ha koll kan jag tycka.

Absolut. Men mer än hälften kan man glömma vilket är en självklarhet hos en yrkesfotograf. Brudparet hinner inte men att ta det lugnt och just vara brudpar.

• MKF
    Midvinterflicka skrev 2010-08-16 15:51:51 följande:
    Det tycke jag är helt rätt. Man kan i princip aldrig som kund släppa allt och lita på leverantören. Det spelar ingen roll om det handlar om fotogafer, snickare eller bilförsäljare.
  • Sebastiána
    Bubo skrev 2010-08-16 15:11:36 följande:
    Låter det inte jobbigt att ha allt detta att tänka på. Att behöva tänka åt fotografen. Ska man som okunnig kund behöva sätta sig in i fotografens utrustning, om fotografen klarar av att lagra bilder, osv, osv… Kanske man ska fråga vad fotografen har för bil, när han gjorde service senast, om han har någon extra bil om den första går sönder…..Börjar det inte låta dumt ? Anlita en yrkesfotograf och ni slipper allt detta.
    Bubo igen. Den vi tänkt anlita ÄR en yrkesfotograf, men har endast gett oss ett pris. Vi vill följa upp genom att ställa rätt frågor och få svar på dem innan vi bokar.
  • Dejli

Det vore ju väldigt synd om något går åt pepparn bara för att man glömt att fråga. Att det är en proffsfotograf behöver inte betyda ett skit. Det finns oseriösa personer bland proffsfotografer precis som hos alla andra hantverkare och yrkesutövare.

Skulle du anlita en målare/snickare utan att kolla upp något alls? De som varit med i Fuskbyggarna önskar nog att de ställt några frågor extra, trots att de anlitat "proffs".

Svar på tråden Vad fråga fotografen vid bokning?