• Sebastiána

Blanda drinkar...hur mycket "virke"?

Det står ofta i drinkrecept typ "2 cl av spritsort x" "4 cl av likör y" och "fyll upp med z"  - t.ex Sprite eller liknande. Vaddå "fyll upp med" Hur mycket är det? Om man t.ex blandar en P2, hur mycket Sprite ska man ha? Och mojito, hur mycket ska det vara där? Jag gjorde en white russian häromdagen, rätt mängd sprit, men tydligen för lite mjölk för den smakade på tok för starkt.

• Svar på tråden Blanda drinkar...hur mycket "virke"?
  • sms å fotboll

Det baseras väl på "rätt" typ av glas, tex martiniglas, highballglas (heter det väl) osv...

• Sebastiána
    sms å fotboll skrev 2010-08-16 08:21:10 följande:
    Det baseras väl på "rätt" typ av glas, tex martiniglas, highballglas (heter det väl) osv...
    OK. Vi kommer att ha plastglas. 25cl eller 50cl (svårt att få tag på andra typer av glas till bra pris).
  • danicalifornia

När jag jobbar i bar och blandar drinkar kör jag alltid, is, sprit/likör sedan fylla upp galset med virket! i tex mojito har man krossad is och lite mindre glas, då kommer isen efter sprit så toppar man bara upp med sodavatten eller sprite beroende på smak och tycke. Så gör iaf jag och då brukar det smaka smaskens, men som tidigare talan så beror det på glasets storlek, kan tex inte blanda en white russian i ett wiskey glas med 6cl sprit/likör utan att det smakar väldigt mycke sprit. Då måste man ha ett highball glas/vanligt dricksglas!

Hjälpte det lite???

• danicalifornia

om du har 50cl glas behöver du inte fylla upp hela glaset, har du 25cl glas kan man göra lite svagare drinkar! ha i 4cl sprit istället kanske!

• Sebastiána

Highballglas är ju olika stora så det ger inte så mycket vägledning.

Skulle det funka med 4 cl sprit och 20 cl läsk?

• danicalifornia

absolut, tänk bara på att isen ska få plats! om ni kommer ha is! såklart!

• Sebastiána

Så bra. Då blir det knappt 25 cl dricka, kanske 10 cl luft (för att undvika att man spiller) och 15 cl is i ett 50cl glas

Svar på tråden Blanda drinkar...hur mycket "virke"?