• Gorgeousnes

Funderar

Vi har bjudit 102 gäster.

OSA-tiden gick ut igår.

53 stycken har osat ja.

20 stycken har osat nej

Och resterande har inte osat alls.

Är det vanligt att folk inte osar alls?

Ska skicka ett sms till några idag och påminna om att osning gick ut igår. 

Och vi som har slitit som så för att hitta en stor lokal.

Hade räknat på bortfall på kanske 20-30. Men inte hälften.

• Svar på tråden Funderar
  • Sebastiána

Ring till dem och säg att OSA har gått ut och att ni vill dubbelkolla att de inte kommer. Några har säkert missat datumet. Andra är korkade och tror att de inte behöver svara.

• sms å fotboll

Det verkar vara ett problem de flesta här har, att folk inte hör av sig alltså. Om man inte meddelar med en gång så glömmer man bort det... Påminner du dem lite snällt så ska du nog se att det trillar in lite gäster till :)

• Gorgeousnes

Tror inte det faktiskt. Eventuellt att typ sex stycken till kommer. Känns tråkigt då vi inte hade plats att bjuda alla. Och nu står vi här mindre än en månad till bröllopet.

Sedan var det vissa som inte kan jobba för att det var visst något val i detta land som dom ska jobba. Andra hittade inte barnvakt. Andra var tvungen att lämna partnern hemma för att ordna med barnvakt osv.

• mattiasFästmö

mitt osa gick också ut igår, vissa fick vi ringa och fråga, och vissa skickade vi ett litet påminnes sms så hörde dom av sig. Så det är nog inte så ovanligt, och behöver inte betyda att dom inte kommer. Några hade väntat till sista stund med att bestämma sig, och några andra hade tappat bort inbjudningskortet med datum och kontaktuppgifter, men ville väldigt gärna komma så det är nog bara att sätta sig med en telefonlista och beta av. Man får nog räkna med att folk har tankarna på annat håll nu när det vart semester och skolorna och allt börjar dra igång igen

• Aleta

Många glömmer eller tror att de har svarat.

Andra tror att de inte behöver svara om de kommer och andra att de inte behöver svara om de inte kommer.

Jag ringde till alla som inte svarat så att jag fick veta direkt (och kunde ge dem lite dåligt samvete ).

Sedan ringde vi några kompisar som vi gärna ville ha med men inte hade plats för och frågade om de skulle ta illa upp av att bli bjudna sent. Vi sa som det var att vi redan från början hade velat ha dem med men att vi varit tvungna att sålla och nu hade (glädjande nog) en del tackat nej så att vi kunde få med dem. Flera ville komma, en del kunde inte, men blev ändå glada.
    Normalt sett så är det helt korrekt att bjuda fler när några tackar nej, men folk har blivit så känsliga att man måste fråga först.

• Gorgeousnes

Dom flesta vill ha 14 dagar till på sig att bestämma sig. Och dom som frågade om vilket datum det var redan i januari så att dom kunde boka in det har inte ens svarat. Känns lite visset. Och har frågat två vänner om dom vill vara toastmaster men dom har avböjt för dom mår dåligt.

• Fenixx

vi ringde dagen efter OSA till dem som inte hört av sig. dem flesta skulle komma, men hade flummat bort tiden, suuck.

• Gorgeousnes

Våra har ju flummat bort tiden plus att dom inte vet hur det är med jobb och annat. Kan man inte höra av sig och säga det då lite innan?

• ciacia

Får lite dåligt samvete när jag läser ditt inlägg... Vi var på ett bröllop för drygt två veckor sen och vi var sena med att osa. Först hade vi frågat min blivandes föräldrar om de kunde vara barnvakt och det frågade vi långt innan osa-datumet. Men pga att det var så långt till själva bröllopet ville de inte svara... :-/ Sen när det började närma sig med osa-datum så försökte vi igen, men det gick inte bra då heller... De som skulle gifta sig fick tjata på oss och det var inget kul. Men vad skulle vi göra, vi visste ju inte. Till slut så bokade vi både boende och flyg till oss båda fast vi inte var säkra på att få barnvakt. Som tur va så fick vi barnvakt till slut... Så, så kan det också vara. Inget kul för den som ska osa heller alla gånger... Men jag förstår dig fullt ut. Jag är själv en sån som vill att folk ska svara i tid. Hoppas att allt går bra i alla fall!

• Gorgeousnes

Man har ju mer förståelse om folk säger ett enkelt tack för inbjudan vi har lite problem med barnvakt men vi försöker att lösa det och hör av oss innan osningen går ut.

Nu står man här och folk som man trodde skulle komma kommer inte och dom som man inte trodde skulle komma kommer.

Ja det är ju inte enklaste att hitta billiga rsro ch hotell och barnvakt få ledigt från jobbet. Men får man veta det så finns det större förståelse.

• ciacia

Gorgeousnes skrev 2010-08-16 12:29:18 följande:
    Man har ju mer förståelse om folk säger ett enkelt tack för inbjudan vi har lite problem med barnvakt men vi försöker att lösa det och hör av oss innan osningen går ut. Nu står man här och folk som man trodde skulle komma kommer inte och dom som man inte trodde skulle komma kommer. Ja det är ju inte enklaste att hitta billiga rsro ch hotell och barnvakt få ledigt från jobbet. Men får man veta det så finns det större förståelse.

Vi sade ju som det var, men de ville ändå veta, typ, och ja, vad gör man... Till slut kunde vi ändå säga, men det var inte så jäkla långt innan själva bröllopet... Precis, får man bara veta så är det lättare att ha förståelse. Lycka till igen!!!

• Gorgeousnes

Vet man så kan man ju planera lite mer. Men ingen har sagt något. Och kommer nu dagen efter och begör 14 dagar till. Och dom som sa från början att bröllop det går man bara på det säger man inte nej till. Dom verkar inte komma. Känner mig vilsen. Och hoppas verkligen att vi bjuder in dom som vi inte fick med i första omgång. Å dessa inte känner sig alltför åsidosatta.

ciacia du behöver inte ha dåligt samvete för min skull :)!

Svar på tråden Funderar