• Uttan

Försen anmälan - Okej?

Är det okej att anmäla sig efter osa?

Vi överväger starkt att bara säga att dom som inte anmält sig inte kan komma. Känns respektlöst mot oss att inte höra av sig i tid (speciellt eftersom de fick inbjudan i goood tid).

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Försen anmälan - Okej?
  • Aleta
    Uttan skrev 2010-08-16 20:17:51 följande:
    Okej? Så alla utom en person (och jag) tycker det är okej att inte anmäla sig? Vet man inte vad osa är så kan man ju kolla upp det tycker jag. Personligen vill jag inte ens ha med de här personer på festen utan har bjudit dem av "skyldighet". Barnvakt och dylikt har ingen behövt tänka på då vi har bjudit med alla barn och tom ordnat en egen barnvåning med underhållning osv. Visst kan man ha anledningar det förstår jag helt, men kan man inte bara ringa och säga det då? Känns lite som om man kunde skriva "Bestäm er till XX datum för då ringer vi och frågar om ni kommer".
    Nej, det är inte OK att inte anmäla sig, men folk är dumma och fattar inte var OSA betyder eller lata och kan inte ta reda på det själva.
    Eller - det kan ha hänt saker i deras liv som man inte vet om som ställer allt annat i skuggan.

Är det vänner som man tycker om och vill ha i sitt liv även i framtiden så ringer man och berättar hur man vill ha det när man bjuder till fest.

Vill man bli ovän med folk så är man givetvis otrevlig och osmidig, då slipper man ju dem i framtiden.

• Uttan

Man förstår ditt budskap :)

Man "måste" ju helt enkelt bjuda en del - Annars skulle det ta hus i helvete så att säga.

Men mitt problem är i vilket fall - Tror ni folk har förståelse för att man säger "Du anmälde dig inte så tyvärr kan du inte komma"?

• dreams come true

Uttan:
    Om man har tänkt att komma tror jag inte att man har förståelse för det. Men visst vore det skönt som attans
    Förstår helt ditt resonemang med att man "måste" bjuda en del, trots att man kanske inte vill ha dom där.
    Här har vi lite svårt att bestämma oss, antingen bjuda alla (trots att inte alla vill att alla ska komma) eller bjuda bara dom vi vill (vilket resulterar i liv i luckan för att vissa som BORDE få komma inte är bjudna...)

• anne på grönkulla

Uttan skrev 2010-08-16 20:17:51 följande:
    Okej? Så alla utom en person (och jag) tycker det är okej att inte anmäla sig? Vet man inte vad osa är så kan man ju kolla upp det tycker jag. Personligen vill jag inte ens ha med de här personer på festen utan har bjudit dem av "skyldighet". Barnvakt och dylikt har ingen behövt tänka på då vi har bjudit med alla barn och tom ordnat en egen barnvåning med underhållning osv. Visst kan man ha anledningar det förstår jag helt, men kan man inte bara ringa och säga det då? Känns lite som om man kunde skriva "Bestäm er till XX datum för då ringer vi och frågar om ni kommer".

Nej, det är klart att det inte är ok, men förmodligen har man ju bjudit folk för att man 1) bryr sig om dem och 2) vill ha dem på sin fest. Då tycker jag man också kan vara så generös med folk att man påminner dem. Svarar de ändå inte kan man inte gör a mycket. Men personligen skulle jag hellre påminna (obs, man gör inte bort sig eller är påstridig genom att påminna, man besparar folk att själva göra bort sig ) än riskera ha fler eller färre gäster än beräknat på själva dan - åtminstone jag vill inte behöva avvisa folk jag bryr mig om i dörren eller inte ha mat till alla.

• Uttan

DREAMS COME TRUE Ja, visst blir det lite svårt. Man vill att alla ska vara glad apå ens stor dag och vill inte ha massa bråk. Jisses, haha, jag är inte konflikträdd men den här saken vill jag inte bråka om - Samtidigt så känns det fel att fjäska för någon jag inte vill ha där.

• Sebastiána
    Uttan skrev 2010-08-16 19:35:10 följande:
    Är det okej att anmäla sig efter osa? Vi överväger starkt att bara säga att dom som inte anmält sig inte kan komma. Känns respektlöst mot oss att inte höra av sig i tid (speciellt eftersom de fick inbjudan i goood tid). Vad tycker ni?
    Ring dem och säg något i stil med att "synd att ni inte kan komma på bröllopet" Då fattar de nog att de gjort en miss, om det ger er svar då är det väl OK att de kommer tycker jag.
  • Sara och Micke 2010

Nääääääääää..... gör nu ingen höna av en fjäder! Att de var sena behöver inte betyda någonting. Hade de inte velat komma till Ert bröllop så hade de tackat nej. Och Ni vill ju bevisligen att de skall komma för annars hade Ni ju inte bjudit dem, eller hur! Jag har missat o.s.a på bröllop, men det var en ren förvirring av datum. Låt inte dem grusa Er stora dag! :D

S

• Uttan
    Sara och Micke 2010 skrev 2010-08-16 22:48:09 följande:
    Nääääääääää..... gör nu ingen höna av en fjäder! Att de var sena behöver inte betyda någonting. Hade de inte velat komma till Ert bröllop så hade de tackat nej. Och Ni vill ju bevisligen att de skall komma för annars hade Ni ju inte bjudit dem, eller hur! Jag har missat o.s.a på bröllop, men det var en ren förvirring av datum. Låt inte dem grusa Er stora dag! :D S
    Förstår hur du menar, men det är ingen fjäder av en höna det här. Deras dotter (min kusin) som vetat om vår vigsel i 2 år bestämde sig väldigt hastigt för att gifta sig några månader före oss (bara för att göra det före oss) inte för det bekommer mig så mycket men sen lägger hon sin bröllopsresa ½ år efter sin egen vigsel över vår vigsel. Fine, dom kommer inte - Men föräldrarna till henne har fått både inbjudan, muntlig påminnelse och sms-påminnelse. Då gör jag väl inte en höna av en fjäder när jag säger att jag inte vill att dom kommer pga att dom missat anmälningsdatumet?

Till saken hör att de glömt bort bla min brors födelsedag osv flera gånger och det är min pappas enda bror vi pratar om. Känns lite som om dom valt.

• mattiasFästmö
    Uttan skrev 2010-08-17 19:18:52 följande:
    Förstår hur du menar, men det är ingen fjäder av en höna det här. Deras dotter (min kusin) som vetat om vår vigsel i 2 år bestämde sig väldigt hastigt för att gifta sig några månader före oss (bara för att göra det före oss) inte för det bekommer mig så mycket men sen lägger hon sin bröllopsresa ½ år efter sin egen vigsel över vår vigsel. Fine, dom kommer inte - Men föräldrarna till henne har fått både inbjudan, muntlig påminnelse och sms-påminnelse. Då gör jag väl inte en höna av en fjäder när jag säger att jag inte vill att dom kommer pga att dom missat anmälningsdatumet? Till saken hör att de glömt bort bla min brors födelsedag osv flera gånger och det är min pappas enda bror vi pratar om. Känns lite som om dom valt.
    Fast det vet du ju inte, att dom gör det för att vara elaka. Dom kan ha väldigt mycket i sina liv just nu eller bara allmänt virriga. Jag har tex ingen koll på när min egen pappa fyller år, eller mina bröder. För att jag är sämst på datum och jag är sämst på att minnas saker. Bara för att bröllopet är viktigaste för dig så betyder inte det att det är viktigast för alla andra. Det absolut enklaste för din del är ju att du tar 5 minuter och ringer dom, frågar om varför dom inte svarat och hör hur dom vill göra. Då har du respekterat dom såpass att du ringer och frågar istället för att bara säga att 'svarar inte dom så tänker minsann inte jag heller..' plus att du då vet hur dom tänker och hur dom vill göra och kan släppa det och sluta gå runt och tänka på det. Och skulle dom då säga att dom vill ha mer tid eller att dom måste fundera på något uta någon bra anledning så kan du då säga att då behöver dom inte komma. men då har iallafall du gjort allt du kan och inte bara klippt av dom för att dom missat osa datumet.
  • Uttan
    mattiasFästmö skrev 2010-08-18 09:39:27 följande:
    Fast det vet du ju inte, att dom gör det för att vara elaka. Dom kan ha väldigt mycket i sina liv just nu eller bara allmänt virriga. Jag har tex ingen koll på när min egen pappa fyller år, eller mina bröder. För att jag är sämst på datum och jag är sämst på att minnas saker. Bara för att bröllopet är viktigaste för dig så betyder inte det att det är viktigast för alla andra. Det absolut enklaste för din del är ju att du tar 5 minuter och ringer dom, frågar om varför dom inte svarat och hör hur dom vill göra. Då har du respekterat dom såpass att du ringer och frågar istället för att bara säga att 'svarar inte dom så tänker minsann inte jag heller..' plus att du då vet hur dom tänker och hur dom vill göra och kan släppa det och sluta gå runt och tänka på det. Och skulle dom då säga att dom vill ha mer tid eller att dom måste fundera på något uta någon bra anledning så kan du då säga att då behöver dom inte komma. men då har iallafall du gjort allt du kan och inte bara klippt av dom för att dom missat osa datumet.
    Jag förstår helt ditt tänk. Om det inte vore för att jag vet att dom, åtminstoen frun, är riktiga rötägg hade jag definitivt gjort det. Jag ska ringa min farbror - då vi inte hyser agg mot varandra - och prata med honom. Men den här kvinnan är genomond och har varit så sen vi var små. Ingen jag känner har ställt till med så ycket bråk och tårar som hon.
  • Nåvah

Uttan skrev 2010-08-16 20:31:41 följande:
    Man förstår ditt budskap :) Man "måste" ju helt enkelt bjuda en del - Annars skulle det ta hus i helvete så att säga. Men mitt problem är i vilket fall - Tror ni folk har förståelse för att man säger "Du anmälde dig inte så tyvärr kan du inte komma"?

Om de skulle höra av sig nu efter OSA kan du ju alltid säga att de inte kan eftersom ni redan bokat det antal kuvert och antal bitar till tårtan för de som tackat "ja" innan Osa var över. Samma går ju att säga om de mot förmodan skulle dyka upp till festen...Då får de ju faktiskt skylla sig själva... 

• Nåvah

Betalt kan du ju också säga att ni gjort...

• KatjaB

vi hade några som osade till mina föräldrar, som tyckte att de var så självklara att de inte alls behövde osa, eller som trodde att någon annan i familjen ringt och sagt att de inte kunde komma, trots allt.
    Huvudsaker för oss var att vi fick veta om de kom eller inte.. men vi hade ju inte bjudit några som vi absolut inte ville ha där heller :.)

• Uttan

Situationen har löst sig nu, för de ska på semester. Vi fick ringa och sms:a dem 3 ggr innan de återkom med svar - trots att resan var bokad sen ½ år tillbaka.

• Sebastiána
    Uttan skrev 2010-08-23 15:24:42 följande:
    Situationen har löst sig nu, för de ska på semester. Vi fick ringa och sms:a dem 3 ggr innan de återkom med svar - trots att resan var bokad sen ½ år tillbaka.
    Dåligt, men vissa människor saknar hyfs. Bra att ni fick svar i alla fall!
Svar på tråden Försen anmälan - Okej?