Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Panzer: Jag vill inte sitta i knät på varken ryssarna eller amerikanarna. Det är inte bättre att vara beroende av USA, tycker jag. De använder sig också av olika påtryckningsmedel, på ett annat sätt bara, och har också en hel del stormaktsfasoner för sig titt som tätt.

Den bild av Ryssland och vad som händer där, och vad som händer mellan dem och deras grannar, t ex  Ukraina, som visas i västerländsk OCH svensk media är tröttsamt ensidig. Jag kollar ryska media varje dag, och det är ganska nyttigt att få lite mer info än bara den sanning som länder i väst trummar ut. Man måste oftast skrapa lite djupare på ytan för att få en helhetsbild om hur det är och varför. Nu försvarar jag inte allt som Ryssland gör, definitivt inte, men jag vet att den bild som visas i media här visar INTE hela sanningen. Sanningen ligger någonstans mittemellan. Ryska medier styrs av sina intressen och svenska av sina. Jag har själv förmånen att ha både ryska, ukrainska, vitryska, georgiska, kazakhiska vänner, och är ganska ofta både i Ryssland och Ukraina, och det är otroligt nyttigt och intressant att diskutera med dem, höra hur de människor som bor och lever i de länder man pratar om, upplever det som händer. Deras tankar, lära sig historien och kulturen. Det är otroligt berikande och man lär sig mycket som media aldrig visar, man får nytt perspektiv på saker och ting. Ett som jag har lärt mig är just detta att alla media, ryska, svenska, ukrainska, amerikanska, aldrig visar en fullt korrekt och rättvis bild. Det finns alltid två sidor av ett mynt.. Att Svergie skulle vara neutrala på något sätt i sin nyhetsbevakning/nyhetsförmedling är BS.

Jag förstår nog i sak vad Björklund syftade på, men så som han vräkte ur sig det så underströks den allmänna rysskräck/rysshat som råder. Inte alls trevligt när det blåser så mycket högerextrimistiska vindar och främlingsfientlighet i Sverige. Det gör mig ledsen och rädd.

• Norrskensflamman

Många varma, deltagande kramar till Ninnis. Beklagar sorgen, min vän

Fint ändå att du fanns där vid hennes sida. *kramar om hårt och länge*

Jag har varit och ätit suris hos pärona och min huvudvärk blir bara värre och värre. Så här blir INGET gjort idag/ikväll. För nu ska jag gå och lägga mig. Det får komma hur många gäster som helst imorgon, det skiter jag i. Jag orkar inte. Blä!

*vinkar, tar en hink, min mensmigrän och går och drar nåt gammalt över mig*

• Norrskensflamman

God morgon!

Idag är det en viktig dag. Valdag.

Jag minns en f.d. kollega till mig som berättade om när hon bodde Göteborg med sin sambo, som är från något Nordafrikanskt land om jag inte minns fel. Han hade bott i SVerige i ett par år och så var det dags för val.

Han rusar upp på morgonen på valdagen sliter upp persiennerna och kollar ut genom fönstret. -Va?!?! Är det  inte VAL idag??? frågar han förvirrat och lite besviket. -Jo... svarar Emma (som vi kan kalla henne). -Men VAR är allt folk???!!! Har de blivit nedskjutna eller hindras från att ta sig till vallokalerna?!

I hans land och i många andra länder är valdagen antingen en stor och viktig dag. I vissa länder är det folkfest, folk drar ut på gatorna och skanderar. I många länder kan det vara förenat med fara för livet att ta sig fram till vallokalen för att få utnyttja sin rösträtt, man ska ta sig genom kravaller och beväpnade vakter.

Skönt att vi inte behöver riskera livet här i Sverige för att få utnyttja vår demokratiska rätt OCH plikt för att gå och rösta

Jag är orolig för SD:s frammarsch. Hoppas alla som INTE stödjer dem tar sig iväg idag och röstar!

Hittade inte originalet (som förstås är överlägset bäst) på denna underbara låt, men håll tillgodo med en hyfsad cover:

Ha en bra valdag mina vänner!

• Norrskensflamman

Kram till Daa: skitförkylning säger jag också! Förstår känslan... Men hur det nu än är så måste du prioritera att bli frisk, för om du går och jobbar så blir du sjuk igen och då blir du borta ännu längre. Kram, kram kram!!!

Blomman, tror banne mig jag ska ta och hissa flaggan, visst är det allmän flaggdag idag?

Jag har velat länge mellan två partier och egentligen kan det kvitta vem av dem jag väljer. Jag vill inte att nån av dem åker ut heller. Jag har haft sån ångest, för jag gillar verkligen båda partierna. Där det ena partiet går emot min åsikt går det andra ihop med min åsikt.

Nu har jag, för 10 minuter bestämt mig i alla fall. Jag kollade på deras förstanamn på listorna härifrån mitt län och har bestämt mig för att kryssa den person som verkar förstå och driva de frågor som är viktiga för mig och som själv verkar befinna sig just i den fasen av livet då just de frågorna är viktiga. Samt att ett par andra frågor som var viktiga för mig, t ex pensionärerna, där tycker hon och hennes parti samma som mig. Låter kanske egoistiskt eller naivt men jag kom verkligen inte på något annat sätt att välja mellan dessa två partier.

• Norrskensflamman

Flaggan i topp!

Än finns det hopp

för demokrati och jämlikhet,

för ansvar och medvetenhet,

allas lika värde och rätt att vara med,

oavsett om du är svart eller vit,

var du är född och hur du kom hit.

Nu tar jag mina barn i hand

och går och röstar för detta fantastiska land.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans