I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
Panzer: Jag vill inte sitta i knät på varken ryssarna eller amerikanarna. Det är inte bättre att vara beroende av USA, tycker jag. De använder sig också av olika påtryckningsmedel, på ett annat sätt bara, och har också en hel del stormaktsfasoner för sig titt som tätt.
Den bild av Ryssland och vad som händer där, och vad som händer mellan dem och deras grannar, t ex Ukraina, som visas i västerländsk OCH svensk media är tröttsamt ensidig. Jag kollar ryska media varje dag, och det är ganska nyttigt att få lite mer info än bara den sanning som länder i väst trummar ut. Man måste oftast skrapa lite djupare på ytan för att få en helhetsbild om hur det är och varför. Nu försvarar jag inte allt som Ryssland gör, definitivt inte, men jag vet att den bild som visas i media här visar INTE hela sanningen. Sanningen ligger någonstans mittemellan. Ryska medier styrs av sina intressen och svenska av sina. Jag har själv förmånen att ha både ryska, ukrainska, vitryska, georgiska, kazakhiska vänner, och är ganska ofta både i Ryssland och Ukraina, och det är otroligt nyttigt och intressant att diskutera med dem, höra hur de människor som bor och lever i de länder man pratar om, upplever det som händer. Deras tankar, lära sig historien och kulturen. Det är otroligt berikande och man lär sig mycket som media aldrig visar, man får nytt perspektiv på saker och ting. Ett som jag har lärt mig är just detta att alla media, ryska, svenska, ukrainska, amerikanska, aldrig visar en fullt korrekt och rättvis bild. Det finns alltid två sidor av ett mynt.. Att Svergie skulle vara neutrala på något sätt i sin nyhetsbevakning/nyhetsförmedling är BS.
Jag förstår nog i sak vad Björklund syftade på, men så som han vräkte ur sig det så underströks den allmänna rysskräck/rysshat som råder. Inte alls trevligt när det blåser så mycket högerextrimistiska vindar och främlingsfientlighet i Sverige. Det gör mig ledsen och rädd.