Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Ninnis, nå men visst är det hur fint resultat som helst! Även om något stannar upp så får ni eskimåer hur som helst!

Du beskriver PRECIS hur jag också mådde vid första IVF:en! Både det fysiska och det mentala. Jag var helt förvånad över hur lugn och glad jag kände mig.
    Tom första ruvnigsdelen var helt OK. Det var den sista delen som var helt bedrövligt jobbig. men skit i den nu! Nu är vi glada åt att du får ET imorgon!

Angående eskimåtinande så sa EA att de tinar något i taget när vi messae, men hon får gärna berätta mer, för eftersom vi bara hade ett att tina så vet jag inte hur det funkar när man har ett helt fotbollslag. man vill ju inte slösa bort dem!

• passionsblomman

Man kan visst vänta någon dag efter upptiningen. Vi fick välja på att stanna hemma och få telefonbesked och då åka upp för ET först dagen efter-men vi valde att åka och få beskedet om att det klarat sig längs vägen.

• passionsblomman

Ninnnis skrev 2010-10-13 13:38:47 följande:
      Aha, men då förstår jag bättre.

Ja, jag gör ett litet antagande utifrån det, att man kanske försöker med att tina ett ena dagen och tar till två nästa ifall det inte gick? eller två först och sedan två till eller något sådant, så man inte sumpar några i onödan? För frysa om dem tror jag inte man kan.

Alltså, varje gång jag pratar om detta med frysen, så blir jag helt häpen igen att det ens GÅR att frysa livet själv och sätta "on hold" för senare försök!

• passionsblomman

Men herregud Ninnis, våga inte sitta och be om ursäkt! Det du haft omkring dig och inom dig sista tiden räcker för vääldigt många kalendermånader och det är helt sanslöst att du behövt ta allt detta samtidigt!

Var bara rädd om dig. Ingen i den här tråden tvilar ett ögonblick på att du bryr dig om oss andra.
    Knasboll!

• passionsblomman

Tack EA för eskimå-input! Då var jag någorlunda rätt ute trots allt.

OMG vad intensivt och ruskigt spännande det kommer att vara nu i en massa veckor!
    Hur tusan ska vi behålla lugnet genom hela den här resan?
    javisstja-hålla handen! *sträcker ut en liten men rätt stark floristhand*

• passionsblomman

Aleta, man kan ha mer i rumpan än man någonsin kunnat föreställa sig har jag märkt! JÄDRAR vad ont det gör när man ska ta itu med eländet som knutat ihop sig där! *illvrålande smiley*

Angående nobelpriset är det ju för jäkligt att han får det så sent att han tydligen är så skröppig och i det närmaste senil att han nog inte kan ta emot det själv.

• passionsblomman

Lanovia, ja just precis! Jag håller på med nedregleringen nu (den behövs bara om man ska göra en hel IVF. Vid Eskimåförsök FET inväntar man bara vanlig Äl) och gör sedan återförandet när man tinat och sett att embryot är OK. 

Sedan kommer stimuleringsfasen med sprutor man ska ta själv. Det är då man åker på VUL ett par ggr för att kolla att det utvecklas äggblåsor (folliklar).

När de är tillräckligt stora tar man en ägglossningsspruta som gör att det blir ÄL inom ett dygn.

Efter det ska äggen plockas-inom 36 timmar från att man tagit sprutan.

Så kommer man till kliniken och får droger så man blir helt groggy och så tar de ut äggen genom att sticka en nål i äggstockarna och suga ut dem. ÄP
    Innan dess har mannen lämnat sitt prov och när man sett hur många ägg det verkligen fanns i folliklarna, så sammanförs ägg och spermier i lilla skålen och skjuts in i värmeskåpet.

Nästa dag vet man hur många som befruktats.

Ännu nästa dag vet man hur många som delat sig vidare och man får då förhoppningsvis tillbaka ett embryo. ET

Sedan börjar 16 dagars väntan till testdatum TD

Det är alltså en väsentligt kortare och mindre påfrestande procedur att göra FET än IVF, Men den gruvliga väntan och mentala stressen är alldeles förfärlig i lika mått i båda fallen. Fast fler nervösa steg att hispa över innan man är framme vid återförandet när man ska göra en helt ny IVF.

• passionsblomman

Panzer, Åh NEJ! Fy vilken rutten dag!
    Hoppas den visar sig bli ett undantag och att det från och med nu kommer att gå lugnt framåt!

Stor kram!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans