• Joseful

Fotograf...

Vi träffade vår fotograf igår och det gick inte rikgt som vi tänkt oss.

Han vill att vi skjuter på middagen till kl. 19 istället för 18 då han behöver mer än en timma på sig att ta foton innan det blir mörkt. (vigseln är 16.00)

Vad ska gästerna göra fram tills dess?

Vi ska ta porträtt foton kl. 14.00 med en annan fotograf så det känns inte riktigt som att det är såna foton vi vill ha.

Vi berättade vad vi ville ha och det skulle han fixa men behövde den tiden till det.

Jag tycker att 19:00 för middagen då vigseln är 16.00 är liiite sent, särskilt då vi har våra barn med oss och dom har inte ätit sen lunch vilket kommer vara vid 12-13 tiden, och sen så har vi inte planera in något som gästerna kan sysslesätta sig med då vi inte räknat med det här.

Har även läst att de tråkigaste bröllop folk varit på är där de behövt vänta på brudparet innan middagen.

Sen så stannar han inte över middagen vilket vi hade tagit förgivet utan åker innan vi ska äta, så bilder på tårtan, brudvalsen osv får vi inte utan få fixa själva...

Någon som har några tips på vad vi kan göra?

• Svar på tråden Fotograf...
  • sun moon

Går det inte att ta fotona innan vigseln? 

• S2011

har ni inte möjlighet att använda den andra fotografen även till detta?

• Joseful

nä, han är sååå dyr så det skulle vi aldrig klara rent ekonomiskt :(

Vi hinner inte innan vigseln då vi har en annan fottning då kl. 14 till 15 sen ska vi ta oss till kyrkan.

• S2011

men kan ni inte lägga denna fotografering innan porträttfotograferingen? (12-14, typ)

då får ni all fotografering "avklarad" och slipper dessutom skjuta på middagen och riskera griniga och hungriga barn (och vuxna gäster, för den delen).

har ni andra alternativ vad gäller fotograf? finns det nån annan som klarar samma jobb på kortare tid eller som kan fota tidigare under dagen om det skulle behövas?

• MKF

Tar ni porträttfoton två gånger eller vad är det för foton som tas efter vigseln?

• Joseful

Porträttfoton innan och efter var det meningen att vi ville ha bra foton av vigseln och festen som minne, alltså typ detaljbilder, av vigseln, av gästerna osv

• dreams come true

Men om fotografen inte stannar över middagen kan det kanske kvitta, eller? Kanske lättare att få tag på någon annan istället då?

Låter mest som att ni lägger pengar (?) och energi på något som ni inte alls är nöjda med.

• Moemoe

Om ni vill att han ska stanna på middagen och fota där och han inte verkar förstå kanske ni får säga det igen, och om han fortfarande inte är med på noterna så tycker jag ni ska hitta någon annan. Om ni redan har porträtfotografering innan och han tror att det är det han ska göra igen kanske han missuppfattat? Hoppas det fixar sig!

• MKF

Men om ni tagit porträttfoton innan behöver ni kanske inte ta så mycket efter? Jag har aldrig varit med om att man gör dubbla porträttfotograferingar. Är det någon speciell anledning till att ni vill det? Att fotografen är kvar och fotar vigsel, trappa, mingel och fest förstår jag däremot.

• S2011

om det är foton av vad som händer på bröllopsdagen efter vigseln så kan ni kanske få bilder av de gäster som deltar? de allra flesta har ju kameror och fotar - och det behöver inte bli sämre bilder för det.

ett annat tips, som jag förresten fick av en mina kompisar som varit på ett par bröllop med denna lösning, är att ställa ut engångskameror (inte de billigaste varianterna, de brukar läcka ljus) och be gästerna knäppa under kvällen. med en enda regel: de får inte fota brudparet.

• Joseful

vi kommer ha engångskameror och även lägga ut skivor där alla kan bränna ner sina bilde roch skicka till oss men vi ville även ha ett proffs som skulle fota som någon skrev  fotar vigsel, trappa, mingel och fest, och det kommer han även att göra men vill tydligen även göra porträttfoton ute runt där vi ska ha festen och sen inne.

Vi har visserligen inte sagt att vi ska på porträttfoto innan vigsel men tycker inte det borde spela roll då det inte var det vi ville ha.

Vi kan ijuförsig säga att vi tar bilder under vigseln, utanför, ankomst till festlokalen, brudskål, lite inne innan någon rör något och kanske när alla sätter sig och sen några bilder ute och inne på oss som par och familj så blir det ju inte direkt porträtt....

Låter det bra tycker ni?

• MKF

Om ni vill ta ytterliggare bilder efter vigseln föreslår jag följande:

Prata med den andra fotografen och förklara att ni kommer att ta porträttfoton innan vigseln och att ni bara vill ta några få porträttfoton med fotograf 2 enligt nedan.

Fotograf 2 fotar under vigseln och på trappan. Därefter åker ni och fotograf två iväg på en kortare tur och fotar lite till porträttfoton medan gästerna tar sig till lokalen. Det är mycket vanligt att brudparet kommer 20-30 minuter efter gästerna. När ni anländer kan fotograf 2 fota mingel innan ni ska sätta er till bords.

På så sätt fångas något av alla ögonblick och ni borde inte behöva stressa.

• annab10

en dum fråga, men varför boka 2 fotografer? Ja jag läser att han var dyr ovan men varför inte haft 1 fotograf hela dagen så ni får både innan och efter bröllopet, detaljer och hela kittet?? Jag hade valt att ha 1 fotograf att koncentrera sig på, man kan få bra bilder till ett bra pris vill ja lova dig men  nu är ju det försent tyvärr.

Svar på tråden Fotograf...