• RockTroll

Tid för borgerlig vigsel?

Jag funderade på en sak....när man ska ha en borgerlig vigsel utomhus är det vigselförrättaren som får rätta sig efter tiden vi vill ha? eller kan dom själv säga att inte efter kl 16 tex?

• Svar på tråden Tid för borgerlig vigsel?
  • mattiasFästmö

Det beror väl på vem ni tar, men i stor utsträckning så får nog dom anpassa sig efter er. Sålänge det inte är väldigt konstiga tider Men det är ju bara att ni pratar med förrättaren när ni bokar denna, men jag tror inte att det är något problem. Vår förrättare har tillochmed gett sitt hemnummer och säger att det är bara att ringa om det är något vi kommer på att vi vill diskutera efter arbetstid

• RockTroll

I "min" kommun så får vi inte välja förrättare och man kan tidigast boka 2 mån innan vigseln, så det vore ju bra att veta innan man skickar ut inbjudningarna vilket vi kommer göra ett bra tag innan :S

Ni verkar ha det jättebra :)

• mattiasFästmö
    RockTroll skrev 2010-08-18 13:48:04 följande:
    I "min" kommun så får vi inte välja förrättare och man kan tidigast boka 2 mån innan vigseln, så det vore ju bra att veta innan man skickar ut inbjudningarna vilket vi kommer göra ett bra tag innan :S Ni verkar ha det jättebra :)
    Aha okej :/ det lät konstigt! Men ring och hör med dom som håller i vigselförrättarna i er kommun och kolla om det är okej då, för då lär det ju vara någon viss person som håller i det kan jag tänka? Och då borde dom kunna ge dig ett svar, ni är nog inte dom enda som undrat och dom flesta vill ju skicka ut inbjudningarna tidigare än två månader innan
  • RockTroll
    mattiasFästmö skrev 2010-08-18 14:10:18 följande:
    Aha okej :/ det lät konstigt! Men ring och hör med dom som håller i vigselförrättarna i er kommun och kolla om det är okej då, för då lär det ju vara någon viss person som håller i det kan jag tänka? Och då borde dom kunna ge dig ett svar, ni är nog inte dom enda som undrat och dom flesta vill ju skicka ut inbjudningarna tidigare än två månader innan

Ja precis. När jag pratade med hon på kommunen sa hon att det är jour och förrättarnas schema fastställs bara 1-2 månader framöver. Låter skumt dock.

• mattiasFästmö
    RockTroll skrev 2010-08-18 14:17:30 följande:
    Ja precis. När jag pratade med hon på kommunen sa hon att det är jour och förrättarnas schema fastställs bara 1-2 månader framöver. Låter skumt dock.

Ja verkligen. Vi gifter oss i slutet på Oktober och vi har våran förrättare redan. Men hon på kommunen måste ju veta vilka tider som är okej, om ni har tänkt viga er 18.00 säger vi, så måste ju hon veta om dom flesta brukar säga ifrån eller om det är flera som gör det. Men det låter lite skumt! vart bor du?

• RockTroll
    mattiasFästmö skrev 2010-08-18 17:19:41 följande:
    Ja verkligen. Vi gifter oss i slutet på Oktober och vi har våran förrättare redan. Men hon på kommunen måste ju veta vilka tider som är okej, om ni har tänkt viga er 18.00 säger vi, så måste ju hon veta om dom flesta brukar säga ifrån eller om det är flera som gör det. Men det låter lite skumt! vart bor du?
    Ja jag tänkte aldrig på att fråga vilka tider som brukar vara godbara. Jag bor i Borås..ingen höjdarstad direkt när dom har såna konstiga regler.
Svar på tråden Tid för borgerlig vigsel?