Inlägg från: mamablues |Visa alla inlägg
  • mamablues

Förrätt eller inte?

Vi har bestämt att  vi ska ha stor buffé och separat efterrätt till middagen och tårta lite senare, blir väl typ midnatt eftersom vigseln är kl 16, haha!

Har inte haft en tanke på förrätt fören jag läste nyss i en annan tråd där de ska ha buffé med både förrätt och efterrätt.

Så nu undrar jag om det känns snålt att inte ha någon förrätt?

Jag fattar ju att det är upp till var och en att välja hur man vill utforma sin bröllopsmiddag men det kan vara intressant att få höra hur ni tycker!

Vi ska även ha en godisbuffé med inspiration från USA. Å då snackar vi inte om att gästerna kommer med en assiett å vräker på utan de tar en liten påse och fyller den med sina favoriter i vårat färgtema! Någon mer som har det kanske?

• Svar på tråden Förrätt eller inte?
  • mamablues

Tack alla för era svar å tycke! Då kör vi "endast" på en stor buffé

Till Clara H: Du verkar ha bra koll på det här med mat å så. Hur många sorters kött hade du valt till en buffé utan förrätt? Vi hade tänkt fläskfilé, kycklingfilé men kan inte kombinera med något mer, förslag?? Vi kommer även ha västerbottenpaj, potatisgratäng, pastasallad, olika såser (kalla), sallad som man får plocka ihop till sin egen favorit, bröd, smör, ost, tapenade. Något jag glömt??

• mamablues
    ClaraH skrev 2010-08-19 13:14:44 följande:
      Nu svarar jag precis som jag skulle göra och då skulle jag inte välja till mer kött utan någon slag fisk. t.ex. kall inkokt lax som är enkelt att göra dagen innan. Till det en sauce vertes som man också gör dagen innnan. Eller en varm- eller kallrökt lax, ni skulle ju ha lite såser som kanske passar till det också. Jag tror många uppskattar fisk som komplettering.Om du ändå vill ha kött så skulle jag göra rostbiff. Gör själv dagen innan, man kan göra både fransk eller engelsk rostbiff. Den franska steker man i låg temperatur till önskad innertemp, den får samma färg inuti längs hela snittytan. Den engelska varianten steker man i högre temperatur och då får man en grå kant utåt. Vänta med att skär upp den tills den har kallnat annars släpper den köttsaft. Själv föredrar jag den franska varianten, blir saftig och god. Gjorde den senast till min sons studentfest då vi hade buffé och fick mycket beröm. Alla ovanstående recept finns det gott om på nätet.   Någon som också uppskattade på den buffén var att jag hade gjort fruktspett men vatten- och honungsmelon, jorgubbar och färsk ananas. Det kändes fräsch som sommarmat. Men jag tycker inte att du glömt något.
    Precis så hade jag en tanke om, lax eller någon sorts fisk men var så osäker på om det funkade ihop med köttet å särskilt västerbottenpajen.

Hade oxå tänkt ha lite frukt men ditt förslag om spett var ju briliant!!! Tack så mkt för dina tips å råd

Så du har med en son som är lite större. Min är 14 så jag har 5 år kvar till stundenten...hihi. Shit va tiden går fort det är ju snart, hehe!

Jobbar du med catering? Du funderade väl även på att sy din klänning väl? Bra att vi kan byta lite tips

• mamablues
    ClaraH skrev 2010-08-19 14:28:53 följande:
    Jag jobbar inte med catering men jag gillar verkligen att planera och laga mat till fest. Jag är bara en glad amatör men de flesta som känner mig tycker nog att jag går in för det. Kan t.ex. läsa kokböcker innan jag somnar... Lite knäppt...Jag tycker att man kan ha lite av varje på en buffé och jag brukar se till att jag har både kött och fisk. Alla äter ju inte kött heller men äter fisk så då brukar alla få något. Men det går alltid åt mer kött än fisk...Min son har precis börjat på KTH, han håller på med nollningen just nu och sen har jag en dotter som precis har börjat gymnasiet. Så de är ganska stora. Jo, jag är en av dem som håller på och planerar för att sy min klänning, tänker jättemycket på det men känner att det är lite för tidigt att sätta igår ännu. Alltid bra att kunna utbyta lite tips, du får väl hänga kvar här lite efter ditt bröllop.
    Jag kommer inte kunna släppa bröllop efter mitt eget så du behöve rinte vara orolig Älskar att planera denna underbar händelse å kommer sakna det nått enormt! Hade ingen aning om att man kunde få så mkt feedback i ett sånt här forum så tyvärr kom jag in lite sent, hihi! Sen när man är gift så kan man säkert bidra med saker då med

Ja du har du stora barn!! Mina är 14, 7 å 8 månader snart, hihi. Det gäller att vara garderad i alla åldrar, haha!!

• mamablues
    sun moon skrev 2010-08-20 04:00:02 följande:
    Vi ska inte ha förrätt till vår buffé, dels för att det känns onödigt och dels för att vår vigsel är så sent (17.00+1 timmes körning) Vi vill ha fram maten fort på en gång istället. Vi ska ha 5 olika sorters kött. Fläskfilé, pastrami, kalkon, rostbiff och kycklingklubbor. Massor av exotisk frukt, sallad, pot. gratäng och bröd och smör.  Köttet är kallt men pot.gratängen är såklart varm. Vi hoppar över efterrätten också och tar tårtan som efterrätt. Sedan blir det en massa godis/chips till "öppen bar" när det är dans.  Jag tycker inte att det är för snålt utan mer lite lagom.  
    Våran vigsel är 16 men lokalen ligger i närheten så det blir ändå ganska sent!

5 sorters kött?? Hur mkt beräknar ni per person? Vi var oxå inne på 4 sorter först men sen ansåg jag (alltid jag, haha) att det kanske blev för mkt? Men det är härligt att ha några sorter att välja mellan. Nu har vi bestämt (med tips av ClaraH!) att ha ett fiskalternativ med men om det blir kallrökt eller varmrökt lax vet jag inte än!!

• mamablues
    moonlightgirl skrev 2010-08-20 07:52:03 följande:
    Hej.Vi har också tänkt att ha buffé och vi planerar att inte ha förätt.Vi har inte planerat klart än i minsta detalj hur buffén ska se ut och vad som ska vara med. Men vi har ju tänkt att det ska vara lite olika kött tex. fläskfilé, kycklingfilé, rostbiff, någon fisk kanske o då tyckte jag att den kalla laxen som en annan skrev om här lät bra. Vi älskar potatisgratäng så det blir det också, en kall potatissallad tror jag med på. Lite olika sallad och en massa frächa (kanske inte stavas så) och goda frukter. Så jag tycker inte att det blir snålt att inte ha förätt. Efterrätt ska vi inte heller ha utan hoppar direkt över på tårtan och kaffe och avec. Det blir ju naturligtvis lite pause däremellan. Sen har vi tänkt att ha under kvällen ett bord med godis och snacks på om folk får ta utav.Baren har vi inte bestämt oss för änu hur det ska se ut.Hoppas ni får en underbar dag.
    Lite som vi då!! Vi köper färdig potatisgratäng som är helt underbar! Säljs i 2kg förpackningar å kostar ca 50:- på Williys!! Vi har verklgien letat billigste priser överallt å kommit fram till att man får ta maten från olika företag. B la köper vi på Dafgårds (ligger bara 4 mil härifrån) å där har de en outletbutik där de säljer väldigt billiga matvaror. Låter så fel med outlet bara...haha! Det är inget fel på maten utan det säljs där det som blir fel i tillverkningen. Ex om de har ställt in rostbiffsskivningen på 1 mm för stor så får det inte säljas till butik. Eller om ciabattabröden är för små. Blev tipsad av en kompis om detta och hade glömt av det. Handlade där för flera år sedan när jag bodde i Källby (där Dafgårds ligger). Å där kan man spara tusenlappar Inget fel på maten alls utan bara storleksmässigt ut i butik!

Så den turen har vi å därför kommer vi väldigt billigt undan!

Vi ska oxå ha godisbuffé men den amerikanska varianten!!

Ha en bra dag du med

• mamablues
    moonlightgirl skrev 2010-08-24 09:42:42 följande:
      Det tråkiga med den lokalen som vi vill ha våran bröllopsfest i är att det är väldigt dåligt med laga mat utrymme. Det är bara en helt vanlig ugn och det finns inte mycke kyl och frysutrymme heller. Bara en vanlig kyl och en jätte liten frys. Hur många gäster blir ni på erat bröllop? Vi har bjudit 80 st samt att vi har hört att det hör till vett och ettikett att bjuda bandet som spelar och om man har någon form av serveringspersonal eller barpersonal på mat. Så om nu alla skulle tacka ja (vilket det säkert inte blir, brukar ju alltid vara någon som tackar nej) så blir vi ca 90 personer. Hur många potatisgratänger måste man köpa då? Står det på förpackningen för hur många personer det är?? JAg bor utanför Västervik och jag har ingen aning om vi har tillgång till att köpa kött så billigt.En annan fundering som vi har haft är catering och sådana brickor som sun moon skriver om. Men vi vill så gärna ha potatisgratäng till. Vi tycker att det är så väldigt gott med det och man blir mätt. Vi vill ju inte att gästerna ska sitta och vara hungriga fast vi precis ätit.   =)En annan fundering jag har är bröllopstårtan. Det enda vi vet är att vi vill ha med marcipan på för det älskar vi, sen kan det bli så att vi måste ha en annan på grund av allergi, emn det är inget som vi vet i dagsläget. Jag vet också att vi har gäster som är laktosintolleranta och en annan som inte tål mjölk alls. Först när vi pratade bröllopsmiddagen ville vi ha räkcoktail till förätt men sen kom vi på att minst två stycken av våra gäster är dödligt allergiska mot skaldjur så det vill vi inte riskera. Sen landade vi på buffé och tänkte att då kan vi ha mycke goda olika frukter.   =)Sen blir alkoholen en annan femma som vi inte har en aning om hur vi ska göra med. Om vi ska bjuda på det till maten och kaffet och sen ha en bar där folk får köpa till ett billigt pris. Vet inte alls hur vi ska göra.
    Jag beräknar 200 g potatisgratäng per person och lägger till lite extra, men vi ska ju ha både grönsallad och pastasallad till med så jag tror det räcker. Potatisgratängen köper du färdig i vakumförp i mataffärer. Det finns både 1 kg å 2 kg att välja på. Den är jätte god så absolut ingen b-variant!

Jag fick ett tips om att göra fruktspett å lägga fram på buffé bordet, väldigt smart faktiskt å så ser det lite lyxigare ut!

Svar på tråden Förrätt eller inte?