Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Förrätt eller inte?

Det beror ju alldeles på hur buffén är utformad. Är det en traditionell buffé med varierade rätter tycker jag inte att man ska ha separat förrätt. Vi ska dock endast ha en varmrättsbuffé med två rätter och då vill jag ha en separat förrätt, men det hade jag inte valt om jag hade hade fler bufférätter. Buffé är jättegott! Så kör absolut på det annars blir det nog för mycket.

• ClaraH

mamablues skrev 2010-08-19 12:05:03 följande:
    Tack alla för era svar å tycke! Då kör vi "endast" på en stor buffé Till Clara H: Du verkar ha bra koll på det här med mat å så. Hur många sorters kött hade du valt till en buffé utan förrätt? Vi hade tänkt fläskfilé, kycklingfilé men kan inte kombinera med något mer, förslag?? Vi kommer även ha västerbottenpaj, potatisgratäng, pastasallad, olika såser (kalla), sallad som man får plocka ihop till sin egen favorit, bröd, smör, ost, tapenade. Något jag glömt??

Nu svarar jag precis som jag skulle göra och då skulle jag inte välja till mer kött utan någon slag fisk. t.ex. kall inkokt lax som är enkelt att göra dagen innan. Till det en sauce vertes som man också gör dagen innnan. Eller en varm- eller kallrökt lax, ni skulle ju ha lite såser som kanske passar till det också. Jag tror många uppskattar fisk som komplettering.

Om du ändå vill ha kött så skulle jag göra rostbiff. Gör själv dagen innan, man kan göra både fransk eller engelsk rostbiff. Den franska steker man i låg temperatur till önskad innertemp, den får samma färg inuti längs hela snittytan. Den engelska varianten steker man i högre temperatur och då får man en grå kant utåt. Vänta med att skär upp den tills den har kallnat annars släpper den köttsaft. Själv föredrar jag den franska varianten, blir saftig och god. Gjorde den senast till min sons studentfest då vi hade buffé och fick mycket beröm. Alla ovanstående recept finns det gott om på nätet.

Någon som också uppskattade på den buffén var att jag hade gjort fruktspett men vatten- och honungsmelon, jorgubbar och färsk ananas. Det kändes fräsch som sommarmat. Men jag tycker inte att du glömt något.

• ClaraH

Jag jobbar inte med catering men jag gillar verkligen att planera och laga mat till fest. Jag är bara en glad amatör men de flesta som känner mig tycker nog att jag går in för det. Kan t.ex. läsa kokböcker innan jag somnar... Lite knäppt...

Jag tycker att man kan ha lite av varje på en buffé och jag brukar se till att jag har både kött och fisk. Alla äter ju inte kött heller men äter fisk så då brukar alla få något. Men det går alltid åt mer kött än fisk...

Min son har precis börjat på KTH, han håller på med nollningen just nu och sen har jag en dotter som precis har börjat gymnasiet. Så de är ganska stora.

Jo, jag är en av dem som håller på och planerar för att sy min klänning, tänker jättemycket på det men känner att det är lite för tidigt att sätta igår ännu. Alltid bra att kunna utbyta lite tips, du får väl hänga kvar här lite efter ditt bröllop.

Svar på tråden Förrätt eller inte?