• Pullan88

Hur går överlämnandet till!? Någon som har?

Jag har funderat på att gå in med pappsen och bli överlämnad.
    Jag vet att många har emot det och andra tycker det är fint..
    alla tycker olika och det är helt okej, men jag undrar lite..

Jag har funderat på att kanske vilja bli överlämnad,
    hur går det till i så fall?
    Någon här som blivit det?
    Går brudgummen in först med sin "best man" och några minuter senare kommer bruden?

Kan inte någon beskriva detta senario ordentligt för mig?
    Nyfiken!
    Eller finns det någon annan stans att läsa om det?

• Svar på tråden Hur går överlämnandet till!? Någon som har?
  • Pullan88

En annan viktig fråga om detta!

- Brukar prästen ha något emot överlämning från fadern?

• Kjell Präst

Pullan88 skrev 2010-08-20 11:55:40 följande:
    En annan viktig fråga om detta!- Brukar prästen ha något emot överlämning från fadern?

Jajjamen, det finns det många präster som har - men många tycker att det är helt okay, också. Så du får höra vad din aktuelle/a vigselpräst tycker.

• Pullan88

Bäst att höra med honom då:)
    Men hur går det till då?
    Kan man läsa om det någonstans?

• chrama

Hej! Jag har också bestämt mig för att göra som du. De tre senaste bröllopen jag vart på har de gjort likadant. Och då har det vart att brudgummen går in tillsammans med sin bestman och prästen. Minns inte riktigt vad som hänt emellan, tror värdparet och kanske präten har sagt några ord, men efter några minuter kommer bruden in tillsammans med sin pappa med bröllopsmarsch.. :) Framme vid altaret har pappan kramat om dottern och sedan skakat hand med brudgummen, därefter går han och sätter sig.

Något sådant tror jag! Men det finns säkert hundra olika sätt att göra det på.

Lycka till!

• Pullan88

ååh tack för ditt svar!
    Är ju alltid roligt att veta och fundera lite på hur man ska göra..
    själv tycker jag det är stiligt att gå in med sin pappa!

Men alla har olika åsikter och de flesta väljer nog att gå in med sin blivande man..

jag har inte bestämt mig än men har alltid drömt om att bli överlämnad och man ska väl följa sina drömmar, väl? :)

• Vi2alltid

Jag har sett flera överlämningar och då brukar alltid brudgummen med marskalk gå in först och sedan kommer bruden med sin far. En bit framför altaret möter grudgummen upp, brudens far ger en puss på kinden eller något och går sedan och sätter sig

Huruvida man ska bli överlämnad eller ej tillhör en annan tråd (fråga dock prästen! inte kul att planera att överlämna och sen får ni veta dagen innan att prästen in godkänner det)

Däremot vill jag bara komma med åsikten om att jag tycker det kan bli lite "snöppligt" om kyrkan är liten! Jag var på en sådan vigsel, bruden och hennes far gick inte många meter tillsammans och det bev lite konstigt tycker jag... Bara något att reflektera öer kanske!

• StårBrud2011

jag hade gärna blivit överlämnad av min lillebror.. Han e den viktigaste för mej på den sidn familjen.. har inte kontakt med någon av dem andra förutom min bror

• Gorgeousnes

Jag gifter mig med den underbaraste kvinnan på jorden. Och vi kommer båda två att bli överlämnade av våra pappor. Det är en 3-korskyrka så vi kommer från varsitt håll och möts på mitten. Då går våra pappor och sätter sig så går vi sista biten upp tillsammans :)! Och vi har väldens mest underbara prsät :)!

Svar på tråden Hur går överlämnandet till!? Någon som har?