• Pullan88

Hur skriver man den "första inbjudan"?

Har hört något om att man kan skicka ut ett datum då man ska gifta sig och sen skriva att formell inbjudan kommer senare.
    Det är ju rätt bra, då vet folk om det och man glömmer det mindre lätt eftersom man får en inbjudan till (riktig)

Någon som har ett hum om sådana datumlappar?
    Hur skriver man?

:)

• Svar på tråden Hur skriver man den "första inbjudan"?
  • Skumboll

Save the date menar du?

Jag har skrivit väldigt enkelt;

"Save the date

Vi gifter oss lördagen den xx/xx-xxxx. 

Inbjudan och detaljer kommer längre fram.

xxxxx & xxxxx"

• Pullan88

Precis vad jag menade!
    tappade helt bort vad det var jag menade där, men du fattar!

Jättebra formulerat!
    Det blir nog något liknande med mitt..

Hur långt innan skickar man ut det? Vi ska gifta oss i Juni..

• Skumboll

Jag har hört om en del som skickar ut STD ett år innan. Vi gifter oss i augusti och jag tänkte skicka ut kortet i oktober. 

• lunagarden

Vi skickade ut ett år i förväg eftersom vi gifter oss mitt i semestern och de flesta av våra gäster är långväga och planerar sommaraktiviteter och annat långt i förväg.

av 50 skickade STD tackade mer än hälften ja direkt!

Vi tänker skicka inbjudan i mars.

• Kattpoet

Varning dock STD betyder könsjukdom på  engelska så det kan bli lite skoj när ni googlar.

När började man med detta??  Jag har inget minne av att man gjorde det för 10 år sen.

• lunagarden

Jag gjorde ett litet rim som vi mailade ut/skickade via Facebook + vykort till de äldre släktingarna:

JA!!!!!!

Kärleken och romantiken spirar
    och vi vill att du med oss vårt bröllop firar

Nu är det mindre än ett år kvar blott
    tills vi gifter oss i Eslöv på Ellinge slott

Så boka in det datumet i kalendern redan nu
    så du kan vara med när vi blir man och fru

2011-07-16 vill vi att just du blir vår gäst
    på vår kärleksfyllda bröllopsfest!

Med kärlek <3
    Cecilia & Michael

PS. Inbjudan kommer i vår. DS

• Rufsas

Alltså förlåt, men vet ni redan nu ni vill bjuda? Vi trodde att vi hade vår lista klar för ett år sedan men den har dels minskat och ändrats ganska markant. Vi insåg bland annat att alla inte skulle få plats, fästmannen bytte jobb och ville inte bjuda sina arbetskamrater osv. bara något att tänka på innan man skickar ut save the date ett år innan.

• lunagarden

Rufsas - vi skickade till de 50 närmaste vännerna och släktingarna, det finns plats för 130 pers i vår lokal och vi har budgeterat/gjort preliminära gästlistan för 80 pers. 

Inga arbetskamrater har fått STD än

En annan anledning till det tidiga STD är att flera av våra vänner planerar bröllop nästa sommar och vi vill ju inte att det ska krocka.

Vi gifter oss 16 juli och utifrån det har några av våra vänner nu planerat 4 juni

• JollyO

Eller så kallar man det för "Spara datumet" eller dyl istället för "Sve the date". Jag tycker att det blir lite fjantigt när man har engelska uttryck på svenska bröllopsinbjudningar...

• lunagarden

Vi kallade det ingenting - utan skrev bara precis som ovan

• Rufsas
    lunagarden skrev 2010-08-20 14:18:10 följande:
    Rufsas - vi skickade till de 50 närmaste vännerna och släktingarna, det finns plats för 130 pers i vår lokal och vi har budgeterat/gjort preliminära gästlistan för 80 pers. Inga arbetskamrater har fått STD än En annan anledning till det tidiga STD är att flera av våra vänner planerar bröllop nästa sommar och vi vill ju inte att det ska krocka. Vi gifter oss 16 juli och utifrån det har några av våra vänner nu planerat 4 juni
    Men då så. Vi skickade inte ut save the date men sa till de allra närmaste ett år innan.
  • FramtidaFruSandberg

Vi gifter oss nu i september (2 veckor kvar!) och vi skickade till de vänner och familj som vi visste att vi ville bjuda ett kombinerat julkort och "boka-datumet" eller vad man nu vill kalla det.

"Nu så här till jul tänkte vi vara kloka

och be er i kalendern boka

den 4e september nästa år

Mer information kommer i vår"

• Pullan88

Tack för era svar! Har verkligen hjälpt mycket och nu vet jag vad vi ska skriva:)

Dock undrar jag när man sedan skickar ut den riktiga inbjudningen?

3 månader innan bröllopet?

I inbjudan ska det vara en liten vink om att vi vill ha pengar istället för presenter - så det får inte bli för sent med den formella inbjudan om folk redan hunnit köpa present som vi inte vill ha... :)

(låter otacksamt men vi har huset fullt med prylar)

Och när brukar man skriva sista anmälningsdag? Är det 1 eller 2 månader man behöver på sig att fixa maten och det?

• Lara C
    lunagarden skrev 2010-08-20 14:18:10 följande:
    Inga arbetskamrater har fått STD än
    Det måste era arbetskamrater vara glada för, men de är väl bra på det här med kondom. Med tanke på Kattpoets inlägg.

Om ni har skickat ut "spara datumet" innan räcker det att inbjudningarna går ut två månader innan, men tre funkar också. Om man sätter kort osa-datum för gästerna är risken mindre att gästerna glömmer att svara. Kolla med stället ni ska vara på hur långt innan de vill ha antalet gäster.

Normalt räcker det med att ha sista anmälningsdag en månad innan. Ska ni fixa mat själva är det inget problem och catering brukar vilja ha exakt antal 2-3 veckor innan.

• lunagarden

Lara C skrev 2010-08-20 20:21:31 följande:
    Det måste era arbetskamrater vara glada för, men de är väl bra på det här med kondom. Med tanke på Kattpoets inlägg.

Hahahaha, ja

Svar på tråden Hur skriver man den "första inbjudan"?