Det här receptet nedan hittade jag i en annan tråd. Jag har tänkt testa dem och eventuellt ha dem som snacks. Något som också är gott till är honungsmelon med en bit parmaskinka fäst med en tandpetare (rätt så små bitar).
Osthjärtan
De här osthjärtana serverade vi till champagnen. De var väldigt uppskattade och gästerna hade svårt att tro på att vi gjort dem själva. Dessutom var de jätteenkla att göra och kan med fördel bakas ett par dagar innan. Receptet hittade jag i Allt om mats bröllopsspecial. Vi bakade två satser och det gick åt till 50 personer. Då blev det visserligen ca 130 stycken för vi hade nog lite större hjärtan än Allt om mat. Dessutom blev de inte så gröna som på deras bild, men det kan nog skyllas på vår trädgårdsbasilika som verkar vara av en lite annan sort än den man kan köpa i affären. Hur som helst, de var jättegoda och vi blev hemskt nöjda.
Recept för 80 hjärtan
100 g kallt smör
3 + 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
4 dl riven västerbottenost
1 kruka basilika (ca 2 dl)
1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
2. Kavla degen på en mjölad bänk till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut hjärtan med ett pepparkaksmått. Lägg hjärtana på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen 10-12 min.
3. Låt svalna och förvara i tättslutande burk eller i frysen.
De här är också goda, de har jag gjort flera gånger. Man kan förbereda dagen innan och ha dem i fuktiga handdukar:
Västerbotten trekanter
Ingredienser
Portioner: 10 personer
200 g västerbottensost
250 g keso
2 ägg
svartpeppar
ev. lite salt
1 dl bladpersilja, finhackad
1 förpackning filodeg, 270 g
100 g smält smör
Gör så här
Sätt ugnen på 200°C. Fördela Västerbottenost i mixern och tillsätt Keso. Ha i ägg och persilja, och kör igen. Krydda med svartpeppar och ev. salt.
Tina filodegen. Bred ut ett ark, på ett bakplåtspapper så fastnar det inte, pensla med det smälta smöret. Täck de övriga arken med en fuktad handduk, de torkar snabbt. Lägg ett ark ovanpå. Skär degen i längsgående strimlor, ca 5 cm breda. Lägg en tesked av ostsmeten i ena änden och vik till en liten triangel. Fortsätt att vika hela remsan till ett trekantigt paket. Gör likadant med resten av filoarken och ostsmeten. Placera trianglarna på ett bakplåtspapper. Pensla ovansidan med smör och grädda dem gyllenbruna, ca 10-12 minter. Serveras ljumma.