• Peppo79

Räcker detta?

Vad tror ni om detta?
    Vi är totalt 59 pers på festen, varav mellan 50-55 pers dricker alkohol. Först ca 2 glas var till bubbel sen har vi 40 liter rödvin, 15 flak öl och 2 flak cider. Och alkofritt till de som inte vill ha alkohol.
    Jag börjar bli nervös att det ska ta slut eller så.... Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Räcker detta?
  • dreams come true

Jag tycker att det låter väldigt mycket. No kommer nog ha dricka så ni klarar er LÄÄÄÄÄNGE sedan! Om inte alla era gäster är stordrickare... jag tror man räknar en halv flaska vin till varmrätt, ett glas till förrätt. hur många öl kan man dricka sedan?`5 st. per person överslaget?

• Peppo79

:) men sen efter maten när själva partajet drar igång, är det öl/vin/cider som gäller då också. Ingen sprit.

• AnnJan

Det finns en räknehjälp på systembolagets hemsida. Där beräknas det olika beroende på om det är tre rätter, buffé osv.
    http://www.systembolaget.se/MatochDryck/Saharmangaflaskorgardetat.htm

Vi själva räknar med 1,5 glas bubbel till fördrinken.

Om jag inte räknade hel fel på er mängd så är det ca 3,2 liter per person av öl/vin/cider. Då räknade jag på att era flak var med 33 cl burkar.
    3 liter vin dricker väl inte många på en kväll och nio burkar öl (33 cl) låter också mycket. Så du kan nog vara lugn.

• Peppo79

AnnJan skrev 2010-08-21 11:29:55 följande:
    Det finns en räknehjälp på systembolagets hemsida. Där beräknas det olika beroende på om det är tre rätter, buffé osv.www.systembolaget.se/MatochDryck/Saharmangafl...Vi själva räknar med 1,5 glas bubbel till fördrinken.Om jag inte räknade hel fel på er mängd så är det ca 3,2 liter per person av öl/vin/cider. Då räknade jag på att era flak var med 33 cl burkar. 3 liter vin dricker väl inte många på en kväll och nio burkar öl (33 cl) låter också mycket. Så du kan nog vara lugn.

Nä det låter lite mycket :)

Jag kan nog vara lugn

• Peppo79

Vi tänkte inte ha vitt vin först, utan bara själva bubblet vi skålar i.
    Men vi kanske ska köpa lite vitt vin iaf. Men då är ju frågan, hur mkt? Vi kan inte gärna köpa 40 liter av det också. Jag tror de flesta dricker rödvin, men får de "nys" om det vita vinet kanske fler vill ha det, fast de dricker rödvin (eller hur man nu förklarar) och har man då inte köpt lika mkt av det som det röda, är det förargligt om det snabbt är slut...

Vad tycker ni?

(I nuläget har vi då alltså bubbel, rött vin, öl och cider)

• Petrah

Alltså, jag tror definitivt att drickat räcker mängdmässigt!

Ni känner era gäster bäst, men då jag aldrig dricker rödvin hade jag uppskattat lite vitt vin. Om ni tror att era gäster lika gärna dricker rött vin, så kör på enbart det!

Svar på tråden Räcker detta?