Bjuda svägerska som har problem med alkohol?
Vi firade svärfars 60-årsdag igår. God mat och trevligt meeen....m2b's brors sambo har problem med att hantera alkohol visade det sig.....Hon var kalasfull redan när hon till oss henne vid 16-tiden. Vi bor i närheten av hennes skola så därför skulle hon åka med oss till restaurangen där vi skulle äta. Vi hade fattat att hon skulle plugga hela dagen men icke! Hon hade partajat loss på vägen till oss! Hon blev högljudd redan innan vi börjat äta och blev osams med sin sambo (m2b's bror alltså)....Och hon skämde ut hela vårt sällskap genom att vara full,högljudd och bråka helt öppet med sin sambo. Folk vid dom andra borden stirrade (helt förståeligt) och vi andra i sällskapet skämdes. M2b's bror blev ledsen och arg och gick i från bordet och hon for efter och det tjafsades tydligen en hel del utanför restaurangen. Det slutar med att svärmor får skjutsa hem dom (5 mil enkel resa) Svärmor fick alltså avbryta mitt middagen för att skjutsa hem dom...M2b's bror var så ledsen så han ville bara hem och han skämdes också för sin sambo och hans sambo, ja hon var så pass full så det gick inte att resonera med henne. Observera att m2b's bror inte hade druckit nåt alls så det var INTE ett fyllebråk mellan 2 fulla, utan en nykter som får skämmas för sin sambo och en kalasfull som inte fattar vad problemet är...När dom åkt så fick vi veta av svärfar att det varit problem med detta de senaste 2 åren, att hon blir sådär aprak vardag som helg....eller att hon smygsuper och ljuger om det och att hon ibland skärper sig ( när vi träffats allihop under den tiden så har det gått bra för då har hon skärpt sig tydligen). Hon har problem att klara skolan pga av detta. Och att hon ljuger om det och förnekar problemet, är ju inga bra tecken.M2b ringde senare på kvällen och pratade och bekräftade att det varit problem senaste 2 åren....att hon super till när han jobbar och att han varit nära att gå ifrån henne flera gånger. Hon är alkoholist helt enkelt. Jag är nu livrädd att det blir ett liknande uppträdande på vårt bröllop! Jag och m2b tror inte att hans bror tar illa upp om vi inte bjuder dom, han verkar inte bry sig om bröllop och sånt (iaf inte när andra i släkten eller bekanta gift sig...kanske är det annorlunda när det är hans bror som gifter sig?)
Ska vi ringa brodern innan vi skickar inbjudningarna och fråga om han vill komma och om vi ska bjuda hans sambo också?
Jag vet att det är FEL på alla sätt och vis att dela på ett etablerat par och jag trodde aldrig att vi skulle "behöva" tänka i dom banorna....MEN jag skulle bli så j***la arg om det blev ett liknande uppträdande på vårt bröllop! Jag vet att alkoholism är en sjukdom och att hon behöver hjälp och att hon inte gör det "på flit" och att det i så fall inte är riktat mot OSS personligen....Men jag vill inte sitta och vara orolig för att hon ska balla ur i kyrkan, på festen eller kanske redan innan vigseln....
Ska vi preliminärboka en taxi och vara beredda att betala taxiresa på 6 mil enkel resa? Jag skulle gärna ta den kostnaden för att bli av henne om hon ballar ur på vårt bröllop.
Vad gör vi?