• prinsessanogrodan

Bjuda svägerska som har problem med alkohol?

Vi firade svärfars 60-årsdag igår. God mat och trevligt meeen....m2b's brors sambo har problem med att hantera alkohol visade det sig.....Hon var kalasfull redan när hon till oss henne vid 16-tiden. Vi bor i närheten av hennes skola så därför skulle hon åka med oss till restaurangen där vi skulle äta. Vi hade fattat att hon skulle plugga hela dagen men icke! Hon hade partajat loss på vägen till oss! Hon blev högljudd redan innan vi börjat äta och blev osams med sin sambo (m2b's bror alltså)....Och hon skämde ut hela vårt sällskap genom att vara full,högljudd och bråka helt öppet med sin sambo. Folk vid dom andra borden stirrade (helt förståeligt) och vi andra i sällskapet skämdes. M2b's bror blev ledsen och arg och gick i från bordet och hon for efter och det tjafsades tydligen en hel del utanför restaurangen. Det slutar med att svärmor får skjutsa hem dom (5 mil enkel resa) Svärmor fick alltså avbryta mitt middagen för att skjutsa hem dom...M2b's bror var så ledsen så han ville bara hem och han skämdes också för sin sambo och hans sambo, ja hon var så pass full så det gick inte att resonera med henne. Observera att m2b's bror inte hade druckit nåt alls så det var INTE ett fyllebråk mellan 2 fulla, utan en nykter som får skämmas för sin sambo och en kalasfull som inte fattar vad problemet är...När dom åkt så fick vi veta av svärfar att det varit problem med detta de senaste 2 åren, att hon blir sådär aprak vardag som helg....eller att hon smygsuper och ljuger om det och att hon ibland skärper sig ( när vi träffats allihop under den tiden så har det gått bra för då har hon skärpt sig tydligen). Hon har problem att klara skolan pga av detta. Och att hon ljuger om det och förnekar problemet, är ju inga bra tecken.M2b ringde senare på kvällen och pratade och bekräftade att det varit problem senaste 2 åren....att hon super till när han jobbar och att han varit nära att gå ifrån henne flera gånger. Hon är alkoholist helt enkelt. Jag är nu livrädd att det blir ett liknande uppträdande på vårt bröllop! Jag och m2b tror inte att hans bror tar illa upp om vi inte bjuder dom, han verkar inte bry sig om bröllop och sånt (iaf inte när andra i släkten eller bekanta gift sig...kanske är det annorlunda när det är hans bror som gifter sig?)

Ska vi ringa brodern innan vi skickar inbjudningarna och fråga om han vill komma och om vi ska bjuda hans sambo också?

Jag vet att det är FEL på alla sätt och vis att dela på ett etablerat par och jag trodde aldrig att vi skulle "behöva" tänka i dom banorna....MEN jag skulle bli så j***la arg om det blev ett liknande uppträdande på vårt bröllop! Jag vet att alkoholism är en sjukdom och att hon behöver hjälp och att hon inte gör det "på flit" och att det i så fall inte är riktat mot OSS personligen....Men jag vill inte sitta och vara orolig för att hon ska balla ur i kyrkan, på festen eller kanske redan innan vigseln....

Ska vi preliminärboka en taxi och vara beredda att betala taxiresa på 6 mil enkel resa? Jag skulle gärna ta den kostnaden för att bli av henne om hon ballar ur på vårt bröllop.

Vad gör vi?

• Svar på tråden Bjuda svägerska som har problem med alkohol?
  • Kattpoet

I detta fallet, straffa inte brodern med att inte bjuda honom, utan prata med honom om vad ni har för räddlsa och fråga om han vill komma utan henne.

Han kan prata med henne och  säga  att hon har ett problem men inte ni.

Om ni stöttar honom i  alla hans beslut och visar att han är välkommen och älskad så kommer han kunna stötta henne eller lämna henne.

• prinsessanogrodan

Då gör vi som vi tänkte först, vi pratar med honom och frågar hur han vill att vi gör - bjuder bara honom eller båda. Han kommer att förstå hur vi känner, stackarn var så ledsen igår när vi pratade med honom han grät nästan och han höll på att ringa runt till alla som var med för att be om ursäkt och förklara läget. Inte för att han behöver förklara, det var tillräckligt tydligt för alla närvarande vad problemet är...

• Kattpoet

Ja och han känner mer skam än hon, ni måste göra så att han förstår att det inte han som ska be om ursäkt, det är inte hans fel.

Så länge han tror han är orsaken till hennes  drickade kommer han att stanna.

Min bigbro är döende pga hans alcoholism.

• Optimia

Pratade om detta med en bekant som är psykolog (då vi också har människor som har problem med alkohol i våra släkter ).

Psykologens råd var att prata med alkoholisterna på förhand och säga rakt ut till dem att om de inte kan hålla sig nyktra på bröllopsdagen, så behöver de inte dyka upp. Och om de ändå dyker upp onyktra, ha ett par kompisar redo att beställa taxi och skicka hem dem. På festen är det också bra att ha kompisar redo att sätta personen i en taxi om han/hon börjar ställa till med bråk. (Kompisarna får gärna vara ett par storvuxna killar som vid behov kan "leda" ut personen utan större besvär).

På detta sätt gör man sig inte till "medberoende", utan man sätter gränser och visar att det inte är acceptabelt att vara dyngfull. Personen är välkommen med, men på villkoret att han/hon sköter sig.

Rent generellt skulle jag försöka få dina svärföräldrar att prata med henne och försöka få tjejen att inse att hon har problem, och att hon måste söka hjälp. Pratade med en kompis som är läkare om vad man ska göra med vänner som har alkoholproblem, och hans råd var kort och gott att man ska påpeka att vännens drickande inte är normalt. Personen kommer att förneka det, men innerst inne tar de flesta till sig detta, speciellt om det är flera som säger det. 

• prinsessanogrodan
    Kattpoet skrev 2010-08-21 18:25:26 följande:
    Ja och han känner mer skam än hon, ni måste göra så att han förstår att det inte han som ska be om ursäkt, det är inte hans fel. Så länge han tror han är orsaken till hennes  drickade kommer han att stanna. Min bigbro är döende pga hans alcoholism.  
    Jo vi försöker stötta honom nu när vi vet läget och sa gång på gång till honom att det inte honom det är fel på. Han hade tydligen flera gånger ställt krav på henne men hon bryter ju löftet varje gång (så brukar det ju vara med alkoholister, dom tror att dom ska klara det själva men det går bara ett tag sen klarar dom inte av det) men det enda som hjälper, tror ju jag iaf, är ju att han ställer kravet "sök hjälp och sen får vi försöka hitta tillbaka till varandra eller så är det slut"....men det är ju han som måste komma till en punkt där han har kraften att göra det. Tråkigt med din bror
  • prinsessanogrodan
    Optimia skrev 2010-08-21 18:35:01 följande:
    Pratade om detta med en bekant som är psykolog (då vi också har människor som har problem med alkohol i våra släkter ). Psykologens råd var att prata med alkoholisterna på förhand och säga rakt ut till dem att om de inte kan hålla sig nyktra på bröllopsdagen, så behöver de inte dyka upp. Och om de ändå dyker upp onyktra, ha ett par kompisar redo att beställa taxi och skicka hem dem. På festen är det också bra att ha kompisar redo att sätta personen i en taxi om han/hon börjar ställa till med bråk. (Kompisarna får gärna vara ett par storvuxna killar som vid behov kan "leda" ut personen utan större besvär). På detta sätt gör man sig inte till "medberoende", utan man sätter gränser och visar att det inte är acceptabelt att vara dyngfull. Personen är välkommen med, men på villkoret att han/hon sköter sig. Rent generellt skulle jag försöka få dina svärföräldrar att prata med henne och försöka få tjejen att inse att hon har problem, och att hon måste söka hjälp. Pratade med en kompis som är läkare om vad man ska göra med vänner som har alkoholproblem, och hans råd var kort och gott att man ska påpeka att vännens drickande inte är normalt. Personen kommer att förneka det, men innerst inne tar de flesta till sig detta, speciellt om det är flera som säger det.   
    Vi ska prata med m2b's bror innan vi skicklar inbjudningarna och höra hur han känner, om vi ska bjuda honom eller båda. Vi kommer gå hans vilja och vill han komma själv så får han det. Sen vet vi inte riktigt hur läget är när det är dags att skicka inbjudningarna, han lät väldigt nära "gränsen" igår som att det är nära att han lämnar henne om hon inte söker hjälp snarast. Jag hoppas att läget har ändrats åt något håll när vi ska skicka inbjudningarna. Men annars så pratar vi med honom innan vi skickar inbjudningarna så får han bestämma.

Usch jag känner mig själv chockad över det här och pendlar mellan att vara ego och hoppas att m2b's bror inte vill att vi bjuder henne och att hoppas att hon ska söka hjälp snarast och klara av behandlingen och må bättre och vara nykter när det är dags för bröllop- jag skulle lätt kunna att festen utan alkohol om det behövs.

• Kattpoet

Min  bror vet om sina problem men det är försent nu, det går inte att ändra på något. Om man slutar dricka helt dör han,  om han fortsätter dricka så dör han, det bara det att sluta dricka då dör imorgon, men  lite alcohol i blodomloppet så överlever han en bit till.

Han har levt 2 år längre än de tre veckorna han fick kvar att leva.

• prinsessanogrodan
    Kattpoet skrev 2010-08-21 19:36:33 följande:
    Min  bror vet om sina problem men det är försent nu, det går inte att ändra på något. Om man slutar dricka helt dör han,  om han fortsätter dricka så dör han, det bara det att sluta dricka då dör imorgon, men  lite alcohol i blodomloppet så överlever han en bit till. Han har levt 2 år längre än de tre veckorna han fick kvar att leva.
    Usch, jag lider med dig. Jag vet att det inte finns något som jag kan säga som gör att det förändras och jag vet inte vad man vill höra i ditt läge, men jag känner med dig och skickar styrkekramar.
  • Kattpoet

Tackar, jag är bara glad för varje dag extra som vi får-

• Elintheres

Usch vad hemskt!
    Jag har själv mycket tankar inför det stundande bröllopet då min far, min svärmor (som ballade ur totalt när vi blev tillsammans igen men har skärpt sig sen dess) och hans systrar (som förstörde sin andra systers 30-års fest pga alkoholen) har alkoholproblem.
    Min m2b tror absolut inget illa om sina systrar och mamma medan jag är vädligt rädd att de ska dricka för mycket och börja ställa till scener.
    Pappa blir mest bara riktigt packad men ställer inte till scener.

Alkoholism är en jobbig sjukdom, inte minst för de som står bredvid.
    Hoppas att det löser sig med din svägerska.

Svar på tråden Bjuda svägerska som har problem med alkohol?