• MoonGirl

Har bokat bröllopsresa till Rom, vad bör jag inte missa att se då vi åker dit???

Bröllopsresa till ROM är bokad!!!! Vi åker i slutet i oktober, har aldrig varit där förut. Tips på vad man bör se och göra är välkommet!!! Ja, helt enkelt vad bör man inte MISSA då man åker till Rom? Vi ska vara där i tre heldagar...........

• Svar på tråden Har bokat bröllopsresa till Rom, vad bör jag inte missa att se då vi åker dit???
  • Senilia

Åhhh så avis jag blir. Vi var i rom förra året - i augusti - och funderar på att ta en liten smekmånad dit i höst. Förutom alla de vanliga sevärdigheterna så måste jag säga att det var två saker jag personligen älskade - Phanteon och Vatikanen. Både museum och kyrkan. Är ni inte rädda för höjder kan man ta sig hela vägen upp för petruskyrkan och utsikten man får - helt underbar. Ni kommer se hela Rom.. Bakom panthon fanns det i fjol en liten resutrang som det hängde massa studenter på, många amerikanare. God mat till billig peng. Snett bakom till höger om man står framför själva phanteon. Prova deras pasta pesto - underbar..! Kan tänka mig åka till Rom igen bara för den..=)

Annars - om ni ska ha romantisk middag - gå längs ån och ner till travestere - massa mysiga resturanger med god mat och bra vin..=)

Mycket info på kort tid. Beställ hem Lonley Planets reseguide om Rom om du kan - jag köpte min med Aftonbladet..=)

• syster78

Rom är kanonfint!! Jag var där själv i några dagar i januari för nåt år sen, häftigt när det i nästan i varje gathörn finns något så gammalt att det inte är greppbart...

Jag skulle vilja tipsa om stora parken Villa Borghese, hur mysigt som helst att strosa runt där. Tror jag gick in i från Piazza del Popolo där jag satt en god stund och bara spanade på folklivet. Missa inte heller Forum Romanum!!

Jag skulle också vilja tipsa om Första Klass Pocketguider Topp 10, deras böcker brukar tillgodose mina behov av guidning för några dagars besök.

Ha det så mysigt!

• osem

Har aldrig varit i italien. men om jag skulle åka dit. skulle jag nog pröva en äkta italiensk pizza.

• 20110820

Och glöm inte glassen! Italiensk glass är underbart! Vi hittade vårt favoritställe i närheten av vårt hotell, det blev glass varenda kväll  

• sun moon

Vi var i Rom i okt (när vi förlovade oss) Vi var där också 3 heldagar och han med massor. Glöm inte sköna skor, det är det viktigaste.  

Peterskyrkan - gå upp också!

Fontana di trevi

Spanska trappan

Colosseum

Piazza Navona - torg med 3 fontäner

Phanteon

Il Vittoriano (går inte att missa fast man försöker) 

Vi strövade omkring med en karta i handen.. gick lite vilse ibland.. men helt plötsligt så kom vi rakt på en servärdhet. Finns massor att se i varje gathörn. Hela staden var en sevärdhet.

Ett tips är att köpa 3 dagars kort på tunnelbana/bussar så man kan åka hur mycket man vill. De har en tunnelbana så är superlätt att åka med. Bara två linjer som korsar vid centralstationen, helt omöjligt att åka vilse. 

Varning för skitmaten utanför vatikanmuseét. Rakt över gatan.. dyrt dyrt och kass kvalité. Glm inte att ha byxor/ovandel som täcker axlarna, annars kommer du inte in i Peterskyrkan/sixtinska kapellet. Som tur var så fanns det byxförsäljare en bit bort

Italienarna kan inte engelska.. så letar man efter något så är det ett tips att gå in på hotellen och fråga.. vi höll på att leta oss fördärvade efter en bankomat.  

Åhh.. jag längtar tillbaka  

• sun moon

Glöm inte att resturangerna har öppet mitt på dagen och sedan stängt till ca 20.00 då de öppnar igen. I sverige brukar man ju äta vid 17-18 men då är det stängt i Rom Vi gjorde det misstaget första dagen i Rom och fick festa på vad som fanns i minibaren tills de öppnade..

• MoonGirl

Tack för alla tips, vill gärna ha mer tips om någon vill dela med sig vore det bra :)

• La Litchi

Giolitti - om man älskar glass :oP

Sen är det enkelt att ta tåget ut till stranden om man vill det. Om jag inte minns fel så tar man tunnelbanan till station Piramide och sedan byter till tåg där.

• ISthlm

Å, Rom -så himla mysig stad!

Ett tips på superbra restaurang: Antico Arco på pl. Aurelio i Trastevere. Jättegod mat, lite högre klass men inte alls så fasligt dyrt.

Ha en härlig resa!

• Vinter10

Vi var där i Augusti förra året, helt fel tid att åka då det var 40 grader varmt typ och inga Italienare någonstans :). Men fint var det.

Det bästa tyckte även jag var Vatikanen, mycket beroende på att vi hade så bra guide där. Det var en firma som hade lite olika guidade turer bl.a på colosseum, katakomberna, vatikanen och andra tempel omkring stan. Riktigt bra!

Två saker att varna för som vi gjorde:

"Guidad" busstur. Då vi varit i New York samma år och tyckt att deras hop-on-hop-off bussar var jättebra och med riktigt bra guider som berättade både det ena och det andra man inte visste, så bokade vi in något liknande i Rom. Där hade man förinspelade band på olika språk och endast några få stopp, absolut inte värt pengarna!

Maten. Vi hade inte fått några förhandstips och tänkte väl lite naivt att i Italien finns god mat överallt. Inte! Turistmaten lämnar mycket övrigt att önska! Så ta in tips från dem som varit där eller fråga på hotellet vart lokalbefolkningen går för att få bra mat. Glassen däremot var god nästintill överallt!

• Senilia

Kom på en sak till. Vi var lite nördiga när vi var där och gick faktiskt i forståren av "Da Vinci Koden".. Urkul.. Det finns guidade turer men vi letade upp kyrkorna och platserna själva och gick /tog metron dit när vi orkade och ville. Jättekul att få se alla "ledtrådar" in real life..=)

• torildsdotter

Min absoluta favoritstad! Får aldrig nog.

En riktig höjdare är att bara sätta sig på en uteservering på Piazza Navona för lunch, glass eller espresso. Så underbart mysigt.

Kan också rekommendera ett litet, undangömt café med uteservering som ligger strax bakom Pantheon, ett kvarter till höger bakom ingången.

Hoppas ni får det mysigt!

• MrsT2011

Älskar också Rom! Instämmer med alla föregående talare och har även några nya tips:

- Isola Tiberina, alltså ön mitt ute i floden. Hur mysigt och unikt som helst! Gå vidare genom Trasteveres gränder när ni kommer över till andra sidan.

- Forum Romanum är så skithäftigt att man tror knappt att det är sant. Kolla in souvernirbutikerna i närheten, där finns en fantastisk liten guidebok med bilder på alla tempel etc på forum, komplett med en plastfilm att lägga över så att man får se exakt hur platsen såg ut under antiken. Det blir som att kliva in i filmen Gladiator! =)

- Palatinen, börja vid cirkus maximus (numera mest en oval gräsplan) och fortsätt upp på berget palatinen. Trevligt att befinna sig på en vacker högplatå, och ur historisk synvinkel helt makalöst med flera välbevarade rester av bland annat kejsar Augustus hus, där han bodde med sin Livia.

Flax flax, känn historiens vingslag! =)

• Biscuit

Jag måste hålla med tidigare skriventer, missa inte Phanteon, min absoluta favor i Rom.

Lite andra tips än sevärdigheter kanske kan vara bra. Är ni ute efter lite shopping är via del corso och via del nazionale bra. Runt spanska trappan har ni lyx shoppningen.

Som någon annan också skrev, själva charmen med rom är att man tror att man gått vilse och stöter på en sevärdighet. Eller så går man och tittar i skoaffärer och brevid ligger ett 1000 år gammalt kloster.

• Bröllop på ön 2011

Lyllo er! Rom är en av de vackraste städerna i världen enligt mig Det räcker med att bara strosa runt i staden så kommer ni att ramla över vackra platser och god mat. Försök bara att undvika restaurangerna på de värsta turiststråken, leta efter ställen på bakgatorna där det sitter många italienare :)

Svar på tråden Har bokat bröllopsresa till Rom, vad bör jag inte missa att se då vi åker dit???