• Vitt guld

Vad är bubbelgumsrosa?

Om man frågar en florist/blomsterhandlare - vad är bubbelgumsrosa rosor?

• Svar på tråden Vad är bubbelgumsrosa?
  • Carin o  Mikael

Som heaven rosor, de är ljusrosa, lite hubba bubba rosa...

• SaCa
    Vitt guld skrev 2010-08-22 12:31:54 följande:
    Så inte denna rosafärg då alltså? Bubbelgumsrosa brudbukett
    Jag tycker mer att de är den färgen som du har på dina bilder än ljusrosa. Ska själv ha "bubbelgumsrosa". Enklast är ju att ta med sig bilder eller detaljer som har rätt rosa färg så det inte blir några problem.
  • passionsblomman

Buketten du länkade till visar ju att det finns åtminstone en florist som tycker att Aquarosens färg passar att beskriva med Bubbelgumsrosa. De som döpte rosen tyckte tydligen inte det, med tanke på namnvalet.

Som florist så aktar jag mig oerhört noga för att anta något som helst när folk kommer med sina färgönskemål. Jag kollar, dubbelkollar och kollar igen, så att jag VET vilken färgton det är fråga om och jag struntar sedan i vad de kallar färgen.
    Det är ett helsicke med färger som "champange, vanilj, ivory, benvit, babyrosa, gammelrosa, aprikos, laxrosa" och så vidare i all oändlighet.
    Vi uppfattar och beskriver nämligen färger väldigt olika. Det kan bli precis hur fel som helst.
    Jag råder dig att ta med bildexempel och ännu hellre även den färgtonen på papper, tyg, band eller något annat som flroisten kan få behålla och sätta i dina beställningspapper.

• Vitt guld

Tack för svaret, passionsblomman. Det är tyvärr för sent... Sa att jag ville ha en klatschigare rosafärg - inte mörk, inte ljus, bubbelgumsrosa. Fick inga fler frågor men när buketten kom var rosorna blekrosa, knappt nån färg på.

• Vitt guld

Plus att daggkåpan jag ville ha som utfyllnad inte var daggkåpa. Såg ut som nån mörk ormbunke, ogräs som finns i diket, typ. Inte vackert.

• passionsblomman

Ja, eftersom det inte finns någon färg som faktiskt heter bubbelgumsrosa så är det svårt att säga något annat än att ni uppenbart inte har menat samma sak. 
    Jag tänker inte på en klatschig rosaton när jag hör det ordet, utan på ljusrosa.

Det konstiga är väl att ni inte stämt av det mer ordentligt. Hur kan någon av er anta att ni vet vad den andre menar när färgbeskrivningen inte är mer precis än så?

Det låter inte som om kommunikationen fungerat här, inte minst eftersom det är fler detaljer som inte stämt.
    Hon har säkerligen inte varit i diket oc plockat saker-sådant har florister inte tid med...och "mörk ormbunke" låter som Läderblad, ett mycket vanligt grönt i butiker, men dock inte inne i skälva buketten , utan oftast som bladmanschett.

Har du pratat med henne om att detta inte stämmer med vad du upplever att du beställt?

• 20th century fox
    Vitt guld skrev 2010-08-22 10:12:46 följande:
    Om man frågar en florist/blomsterhandlare - vad är bubbelgumsrosa rosor?
    det är ett fantasinamn på en rosa färg. Jag har läst färglära och alla människor har olika bilder av vad en färg är. OM du är noga med färgen är det bra att ta med ett färgprov så man ser färgen och lämna det till floristen.

Bubbelgumsrosa är helt omöjligt att veta vilken färg den andra menar..vad för bubbelgumi, bugg, hubbabubba osv? Det blir helt subjektivt och du skulle få olika svar av olika människor.
  • Vitt guld
    passionsblomman skrev 2010-08-22 18:58:06 följande:
    Ja, eftersom det inte finns någon färg som faktiskt heter bubbelgumsrosa så är det svårt att säga något annat än att ni uppenbart inte har menat samma sak. Jag tänker inte på en klatschig rosaton när jag hör det ordet, utan på ljusrosa. Det konstiga är väl att ni inte stämt av det mer ordentligt. Hur kan någon av er anta att ni vet vad den andre menar när färgbeskrivningen inte är mer precis än så?Det låter inte som om kommunikationen fungerat här, inte minst eftersom det är fler detaljer som inte stämt.Hon har säkerligen inte varit i diket oc plockat saker-sådant har florister inte tid med...och "mörk ormbunke" låter som Läderblad, ett mycket vanligt grönt i butiker, men dock inte inne i skälva buketten , utan oftast som bladmanschett.Har du pratat med henne om att detta inte stämmer med vad du upplever att du beställt?
    Jag sa ju att det skulle vara en klatschig rosa. Hade sett uttrycket bubbelgumsrosa på flera blomstersidor så jag antog att det var ett vedertaget uttryck för den färgen. När jag beställde blommorna verkade de ju också direkt veta vilken färg jag menade - Ja ja, bubbelgumsrosa! sa de - så jag kände mig trygg. Det blev hur som helst ingen klatschig rosa utan en blek, blek sådan... 

Läderblad vet jag precis vad det är, det var absolut inget sånt. Utan en tunn, tunn, ranglig sak...  instoppat mellan rosorna. Googlat efter bild men hittar inget. Men nån slags bräken såg det ut att vara. Och jag hade beställt daggkåpa...

Sen var rosorna inte jämt bundna, hela buketten var sned. Min första tanke var Måste ha varit en pryo-elev som bundit!

Och nej, jag har inte klagat hos floristen än...

20th century fox skrev 2010-08-22 22:07:51 följande:
    det är ett fantasinamn på en rosa färg. Jag har läst färglära och alla människor har olika bilder av vad en färg är. OM du är noga med färgen är det bra att ta med ett färgprov så man ser färgen och lämna det till floristen. Bubbelgumsrosa är helt omöjligt att veta vilken färg den andra menar..vad för bubbelgumi, bugg, hubbabubba osv? Det blir helt subjektivt och du skulle få olika svar av olika människor.
    Som sagt...!
  • passionsblomman

Om du har planer på att prata med floristen och tänker dig någon slags kompensation, så ska du nog se till att göra det snarast.
    Jag skulle bli väldigt förvånad över klagomål i efterhand som inte gällde hållbarhet eller kvalité i övrigt. Bukettens utseende och innehåll brukar man ju kolla av att allt är till belåtenhet innan den lämnas ut.

Om det inte var någon annan än du som hämtade den?

Hur som helst: ta upp saken med butiken omedelbart, så du får ha en kommunikation med dem istället. Förbi varandra verkar ni ha pratat så det räcker. Red ut saken!

• 20th century fox

jag tror inte du kan klaga på det där med färgen, du får nog stå ditt kast att du inte bad att få se rosen de tänkte använda eller hade med färgprov, men att buketten var sne känns inte okej. Det har du säkert bildbevis på om inte annat och det tycker jag du kan klaga på!!!

Svar på tråden Vad är bubbelgumsrosa?