• Sebastiána

När och hur servera spettekakan?

Det finns väl inget som är rätt eller fel egentligen, men jag tar gärna emot tips från er som haft spettekaka på ert bröllop eller varit på bröllop där det serverats spettekaka.

Min BM är inte jätteförtjust i detta bakverk, men jag vill prompt ha det med eftersom jag tycker att det hör till på skånska bröllop!

Vi kan inte riktigt bestämma oss för hur vi ska servera spettekakan och vad vi ska ha till:

1) Servera spettekakan tillsammans med tårtan som efterrätt. De som inte gillar spettekaka kan då bara ta tårta. Kaffe till.

2) Servera spettekakan som efterrätt tillsammans med glass och fruktkompott (för de som inte gillar spettekaka - vet inte hur många det är, men det verkar vara lite "love or hate" över den kakan). Dessertvin eller portvin till desserten och kaffe till tårtan.

3) Servera tårtan som efterrätt och ha spettekakan på gottebordet tillsammans med portvin (har hört att det ska passa perfekt ihop).

• Svar på tråden När och hur servera spettekakan?
  • KatjaB

var på ett bröllop med alternativ 2, glass och jordgubbar och en bit spettekaka brevid.

• Troll10

Alternativ 1, det behövs kaffe till spettekaka!

• Sebastiána

Hihi... jag dricker inte kaffe själv så jag tänkte inte på det, men det är klart, kaffedrickrna vill kanske ha kaffe till spettekakan.

Det första vi funderade på var alternativ 2, men så var vi på ett bröllop där de gjort så och det kändes som tårtan kom i skymundan när den serverades efter första pausen i dansen. Tårtan kostar ju ändå 1500:- medan vi säkert kan få spettekakan för 400:-. Å andra sidan. De som har vanlig efterrätt serverar ju också tårtan senare.

• Alvs

Vi serverade spettekakan ihop med tårtan och kaffet, men vi hade efterrätt innan också, som vi hade dessertvinet till.

• Jessika81

Med tårtan! Visst skulle man kunna ha en mindre avancerad tårta då också, spettekakan är ju som i våningar och jättesnygg. Då kan man ha vanliga "ensamstående" små tårtor? Behöver inte vara tårta byggd på höjden. Man skulle kanske tom kunna skära spettkaka ihop istället för tårta?

• Sebastiána
    Jessika81 skrev 2010-08-23 10:07:58 följande:
    Man skulle kanske tom kunna skära spettkaka ihop istället för tårta?
    Det skulle min BM aldrig gå med på eftersom han dels är lite konservativ och dels inte gillar spettekaka så väldigt.

Vi har redan bestämt vilken tårta vi ska ha, troligtvis blir det hallonmousse.

• Sebastiána

OK. Vi gifter oss inte förrän juni nästa år så vi har ju tid på oss att bestämma oss.

Om man har trerätters med efterrätt, hur långt efter efterrätten bör man servera tårtan? Det är ju gott med spettekaka med jordgubbar ochgrädde till, och kanske då portvin eller madeira + kaffe till det. Eller kanske glass med varm hallonsås.

• La Litchi

Till tårtan... men det får nog bli en liten efterrätt om ni ska ha både tårta och spettekaka. Det finns ju även minivarianter av spettkaka att fundera kring att ha i olika varianter...

Annars som efterrätt. Vet inte om det är så skånskt för jag hade aldrig fått spettekaka serverat på det sätter, men fick spettekakan till efterrätt tillsammans med vaniljgrädde och typ en sorts råröd sylt med röda och blå bär i. Det var faktiskt förvånande gott. Gillar inte din BM den kombinationen?

• Flotten

Så här skall en spettkaka skäras enligt traditionen          

En liten berättelse angående spettkakan, symboler och hur man skär ned den i bitar, vid bröllop, eller andra fester såsom, dop, födelsefester och andra evenemang.

Frågar Ni, om vilken som har informerat en skåning när han växte upp under 1940, - 50, - och 60 talen. Så blir mitt svar, jag vet inte. När jag som 4 - 5 - 6 åring, det var under 1930 -talet, hade vi i vår familj, ofta kokerska under våra högtidsfester och dessa var: Fru Bondesson ifrån Hammarslund.

Fru Truesson, som hade mat för ungkarlar, mathållning på Västra Boulevarden nere vid kanalen vid Oljefabriken eller Södra station i Kristianstad.

Eller kan det ha varit kokerskan på Vita Bandets sommarkolon i Åhus?

Den stora spettkakan, bakat av Nosaby  Spettkaksfabrik, eller Holmkvist bageri. En meter hög med en bukett midsommarblommor i toppen.

Överst vit glasyr med dekoration. Kallad "kronan" som man skar av, satte på brudens huvud och sedan skulle hon dansa ett varv.

1. Spettkakan var spolformig. Överst skar man ut 4 rutor, dessa såg ut som fönster rutor. Dessa var symbolen för fyra stycken prinsar.

2. Nästa fönster rad; blev utskurna, så att dessa fönsterkarmar hamnade under rutorna överst. Det blev cirka 6 stycken och dessa är symbolen för prinsessor.

Man skär ned antingen fem våningar eller sju våningar. Det gäller, att få ut heliga talen, tre, fyra, fem, sex, sju, eller nio.

Våning:3: slottets våning.

Våning 4: slottets gästrummen.

Våning 5: festvåningen.

Våning 6: rikedomen synlig.

Våning 7: häststallet

Fönsterutskärningsbitar "sätter man in i spettkakan". De samlas in i kakan.

Skär ut till sist bitar med diademmönstret. Då lägger vi även dessa kakbitar inuti i lagom stora bitar.

Till slut när man vänder på diademets framsida så att gästerna får se kakan uppskuren med bjudbitarna på framsidan.

Då kommer jubelstunden.

Medans man skär ut rutorna med sågklingan, berättar man nu historier, händelser om just brudparet, när dessa var unga. Skrönorna och legenderna har man fått av svärföräldrar, släkt, eller kompisar, alla får sin egen berättelse. Man talar om deras önskningar, drömmar och rikedom. Samtidigt ljuger man ihop en historia, som håller i slutet, efter "Österlensk - Piraten mönster".

Låt Er egen berättelse bli festens höjd punkt.

Till lycke.

Pastor. emeritus i Svenska kyrkan,. Gunnar Norén.

• tågjäntan

Jag var på ett bröllop i Skåne. Där har jag för mig att de hade som alternativ 2. Det tycker jag var helt okey. För egen del tyckte jag att det var gott oxå trots att jag inte ätit den innan .

• Sebastiána
    La Litchi skrev 2010-08-23 18:53:28 följande:
    Gillar inte din BM den kombinationen?
    Det har han inte provat. Låter gott. Det har nog blivit vanligt de senaste åren med vanliljglass eller grädde och bär till.
  • Flotten

Sebastiána skrev 2010-08-23 20:30:00 följande:
    Det har han inte provat. Låter gott. Det har nog blivit vanligt de senaste åren med vanliljglass eller grädde och bär till.

Grädde och spettkaka?? Hu vilken kombination.(Hemgjord) Glass däremot har nog serverats de sista 50 åren på bröllop, dop och konfirmationer tillsammans med skurna bitar av spettkaka och tex färska jordgubbar.

• say yes

Flotten: ahh vad fint det later att gora sa. Jag vet inte sa mycket om spettkaka men mer om kransekake som jag skall ha pa vart brollop eftersom min mamma ar norsk. Ar det ingen som funderat att servera den till dansen eller att ha alternativ sa att man kan ha en valdigt liten traditionell dessert, sen brollopstarta och efter det spettkaka. Da menar jag en liten, valdigt latt dessert mer som en markering pa middagen. Annars kanske tartbuffe/dessertbuffe hade vart nagot? 

• La Litchi

Sebastiána skrev 2010-08-23 20:30:00 följande:

Du får bjuda din BM på dessertbuffé med olika smakupplevelser med spettekaka. :o)
    Kan tillägga att grädden var lättvispad och hade en bra touch av vanlij. Den typ rårörda sylten var som en bärsås. Som sagt aldrig smakat kombinationen innan, men förvånade gott. Jag har ju alltid varit van att den serveras som den är och att det skärs i bitar efter hand.

• Sebastiána
    La Litchi skrev 2010-08-24 17:00:59 följande:
      Du får bjuda din BM på dessertbuffé med olika smakupplevelser med spettekaka. :o)Kan tillägga att grädden var lättvispad och hade en bra touch av vanlij. Den typ rårörda sylten var som en bärsås. Som sagt aldrig smakat kombinationen innan, men förvånade gott. Jag har ju alltid varit van att den serveras som den är och att det skärs i bitar efter hand.
    La Litchi skrev 2010-08-24 17:00:59 följande:
      Du får bjuda din BM på dessertbuffé med olika smakupplevelser med spettekaka. :o)Kan tillägga att grädden var lättvispad och hade en bra touch av vanlij. Den typ rårörda sylten var som en bärsås. Som sagt aldrig smakat kombinationen innan, men förvånade gott. Jag har ju alltid varit van att den serveras som den är och att det skärs i bitar efter hand.
    Hur äter man detta? Äter man alltså spettekakan med sked?

Jag har bara ätit spettekaka som den är. Helst har jag bara vatten till (dricker inte kaffe). Saft eller liknande blir fööör sött.

Flotten skrev 2010-08-23 22:38:52 följande:
      Grädde och spettkaka?? Hu vilken kombination.(Hemgjord) Glass däremot har nog serverats de sista 50 åren på bröllop, dop och konfirmationer tillsammans med skurna bitar av spettkaka och tex färska jordgubbar.
    Spettekaka med vaniljglass och färska jordgubbar låter smaskens! Det går ju faktiskt att få tag på jordgubbar i maj/juni även om det är belgiska (eller varifrån de nu kommer). Tycker att de brukar vara goda. Äter man glassen och jordgubbarna för sig på en tallrik och spettekakan för sig eller har man allt på samma tallrik och äter med sked eller annat?

Jag har bara ätit spettekaka som den är. Helst har jag bara vatten till (dricker inte kaffe). Saft eller liknande blir fööör sött.

• La Litchi

Om jag minns rätt så var det med sked. Skulle nog äta det med en dessertsked. Ev kan man ju ha en dessertgaffel till också för hjälp att lättare dela spettekakan.

Lycka till med spettekakeriet :o)

• Sebastiána

Vad konstigt mitt förra inlägg blev. Hmmm...

• Flotten

Du har glassen och jordgubbarna på tallriken och spettkakan har du sidan om ,precis som du hade gjort  med en maräng typ att du kan "doppa" marängen i glassen.

Svar på tråden När och hur servera spettekakan?