• eigollet

Tillräckligt med ljus för fotografering i oktober?

Hej alla fotografer!
    Vi ska gifta oss den 2e oktober.
    Vi kommer att anlita min goda vän som fotograf, hon jobbar inte proffessionellt, men har ändå utbildning och erfarenhet som fotograf.
    Hursomhelst, vigseln kommer att vara klar senast 16.30 och vi tänkte fota oss efteråt, utomhus. Då kom hon med en bra synpunkt när det gällde ljuset, hon var osäker på hur bra det skulle bli.
    Så, nu, min fråga till er som kanske har mer erfarenhet:
    Kan man köra fotograferingen vid den tiden eller är det bättre att fota sig innan vigseln, typ vid 14.00?

• Svar på tråden Tillräckligt med ljus för fotografering i oktober?
  • lule

Skulle rekomendera innan vigsel för att vara på den säkra sidan, särskilt om det regnar och ni måste vara inomhus och om er fotograf vill att ljuskällan skall nå ända in trots att den är svag.

• elefi

Vi ska också gifta oss 2a oktober kl 16 är vigsel men vi fotar oss före vid 14 för att det ska bli så bra som möjligt. Har inte heller någon proffsfotograf men hon tar så bra bilder så det kommer bli bra. Tror att ni bör ta korten innan vigsel man vet aldrig hur väderet är och det är ju lite skumt då !!

Lycka till önskar jag er visst är det spännande!!!

• TalisQualis

Vi gifter oss 8/10 (i New York dock, med dom har ju samma väder som vi), men vi har valt att lägga vigseln kl 13 just för att vi ska hinna fotas efter medan det är ljust. Jag skulle nog fotas före vigseln för att vara på den säkra sidan.

• fialotta82

Vi gifter oss på fredagkvällen 1/10 kl 18. Och har sedan middag och festligheter med släkt, familj och vänner på lördagen 2/10 kl 18. Vi kommer fota oss båda dagarna och då innan kl 18. Kommer försöka lägga fotograferingarna så mycket mitt på dagen som möjligt för att få bäst ljus.

• mamablues

Vi ska gifta oss 23:e okt kl 16 å vi ska fotas innan. Ville ha efteråt men jag har hellre ljusa vackra kort!

• Vinter10

Jag skulle nog också valt att fotas innan. Även om ni gifter er tidigt i oktober så är det ju mörkt kring sextiden på kvällen och säkerligen skymning vid femtiden. Det går snabbt åt mörkare tider nu :(. Regnar det dessutom eller är mulet mörknar det ännu tidigare.

• annab10

Rekommenderar att Er fotograf använder externa blixtar om ni inte ska använda det befintliga ljuset utomhus. Blixt på kameran räcker dock ej.

• kpt

Det är omöjligt att säga hur mycket ljus det kommer att vara vid ett visst klockslag i framtiden. Visst, man kan räkna ut var solen kommer att stå men om det är mörka moln ivägen så hjälper inte det. 

Professionella fotograferar jobbar inte på det viset att dom hoppas att det blir tillräckligt med ljus, de har utrustning med sig för att fixa jobbet oavsett.

• ConnyD

Det går att fotografera bröllop alla årstider och klockslag. kolla med fotografen.

• Vinter10
    ConnyD skrev 2010-08-25 12:46:56 följande:
    Det går att fotografera bröllop alla årstider och klockslag. kolla med fotografen.
    Klart att det går, men bilderna kommer att se olika ut. Bättre eller sämre är väl en smaksak, men bilder tagna mot mörk bakgrund blir ju inte samma som dem mot ljus.
  • eigollet

Tack för alla svar!

Eftersom hon inte arbetar proffesionellt, så har hon tyvärr inte utrustning för väldigt avancerade förhållanden....
    Nåväl, det lutar åt fotografering innan ändå, för säkerhets skull.

Tack igen!

• SilveradoDays

När det närmar sig så gör en provfotografering! Det garanterar ju ingenting iofs eftersom väderförhållanden skiljer sig från dag till dag, men så ni vet lite vad ni har att vänta er!
    Stativ är bra att ha, enbensstativ är smidiga! Och reflexskärmar...

men som sagt, jag skulle lagt en provfotografering veckan innan bröllopet och hålla tummarna för en fin höstdag! Lycka till!

Svar på tråden Tillräckligt med ljus för fotografering i oktober?