• Kärlekövergränser

Katolik- kristen regler?

"Vigsel utomlands" här på sidan antar gäller mellan 2 svenskar.

Jag är Svensk min blivande fru från Colombia.

Jag ska åka ner och träffa henne för först gången efter 8 mån internet deating.

Vi tänker gifta oss där i Colombia.

Hur ska vi göra och vilket blir lagligt i sverige.

Kyrkligt eller borgerlig där ok?

Är det skillnad på bröllop mellan Katolik- kristen för det ska vara lagligt i sverige

Hon ska bo i Sverige med mej när allt är klart.

• Svar på tråden Katolik- kristen regler?
  • sms å fotboll
    Kärlekövergränser skrev 2010-08-26 09:59:09 följande:
    "Vigsel utomlands" här på sidan antar gäller mellan 2 svenskar. Jag är Svensk min blivande fru från Colombia. Jag ska åka ner och träffa henne för först gången efter 8 mån internet deating. Vi tänker gifta oss där i Colombia. Hur ska vi göra och vilket blir lagligt i sverige. Kyrkligt eller borgerlig där ok? Är det skillnad på bröllop mellan Katolik- kristen för det ska vara lagligt i sverige Hon ska bo i Sverige med mej när allt är klart.

Jag hade pratat med Skatteverket. De svara snabbt på mail till Skatteupplysningen.

Vad menar du med bröllop mellan katolik och kristna? Katoliker är ju kristna.

• Optimia

Tror det är bäst att du kontaktar Sveriges ambassad i Colombia (börja med att gå in på deras hemsida) och hör efter vilka dokument du behöver, hur vigslar ska gå till i Colombia för att vara giltiga osv.

Antar att katolska vigslar går till på ett annat sätt än protestantiska/lutherska vigslar, eftersom vigseln är ett sakrament i den katolska kyrkan.

• sms å fotboll
    Optimia skrev 2010-08-26 11:16:38 följande:
    Antar att katolska vigslar går till på ett annat sätt än protestantiska/lutherska vigslar, eftersom vigseln är ett sakrament i den katolska kyrkan.

Att upplägget är annorlunda må så vara men det är väl ändå samma papper som behövs för att det ska vara lagligt?

Sen måste du, TS, nog prata både med Skatteverket i Sverige och ambassaden. Man vill ju att vigseln ska vara laglig på här och där...

Detta står på Skatteverkets sida och gäller delvis (eftersom ni är medborgare i olika länder).

Vigsel i utlandet

I utlandet kan ni gifta er hos antingen en svensk eller en utländsk myndighet.

Vill ni gifta er hos en svensk myndighet kan ni göra det på en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat eller hos svenska kyrkan.

Utrikesdepartementet  har information om vilka ambassader och konsulat ni kan gifta er på. Hos svenska kyrkan i utlandet, finns information om var ni kan gifta er enligt svenska kyrkans ordning. Ska ni gifta er inför en svensk myndighet tar ni med er ett intyg om hindersprövning.

När ni gifter er inför en utländsk myndighet kan det behövas ett äktenskapscertifikat. Ni måste också visa ett intyg för Skatteverket om att vigseln har ägt rum. Om Skatteverket bedömer att vigseln är giltig i Sverige registreras den i folkbokföringen.

• Optimia
    sms å fotboll skrev 2010-08-26 11:25:58 följande:
    Att upplägget är annorlunda må så vara men det är väl ändå samma papper som behövs för att det ska vara lagligt?

Jo absolut, jag var lite otydlig; jag menade att det kanske är en god idé att ta reda på hur religionen ser på äktenskapet, hur vigseln går till osv. om man faktiskt ska gifta sig med en person som hör till den religionen.

• anne på grönkulla

Är det lagligt i Colombia så kan ni sen registrera det i Sverige. Ev behöver ni svenska papper först, t ex en hindersprövning på dig. Kontakta den lokala mynidghet som viger (rådhus/kommun, kanske?) Hör med Colombias ambassad och Skattekontoret här hemma.

• Kärlekövergränser

Tack för alla svar 

nu är jag klokare

Svar på tråden Katolik- kristen regler?