Som jag tolkar det är det inte någon överlämning det handlar om, utan att brudgummen går in först med "sitt" följe, och bruden sedan med sitt - alltså sina tärnor. Har jag förstått rätt? Det är ju ovanligt isf, men inget jag tycker borde vara något som en präst borde ha något principiellt emot.
Jag är inte präst på något sätt, och inte så kyrklig heller egentligen, även om kyrkan betyder mycket för mig och jag har en viss tro ändå... Jag tycker dock att man ska hålla sig till traditionerna (med mindre utsvävningar) om man ska gifta sig i kyrkan och respektera det heliga rum som det faktiskt är, med allt vad det innebär. Men åsikter får man räkna med att man får av alla som orkar bry sig på ett öppet forum :P Inte bara de man kanske vill ha svar från...
Jag gillar reggaemusik, men tycker inte den hör hemma i en kyrka. Jag tycker inte att hårdrock, låtar som hyllar andra religioner etc hör hemma inne i kyrkrummet även om jag inte har något emot det annars.
Jag förstår inte heller grejen med att dansa in i kyrkan, oavsett musikval. Jag tycker det ska vara högtidligt och lite ståtligt när brudparet kommer in i kyrkan, jag hade personligen tyckt att det var väldigt plojigt om någon dansade in i en kyrka... Vill man "skojsa till det" eller bara vara okonventionell, då kan man ju gifta sig på andra sätt än kyrkligt och få det som man vill ha det, och då förväntar iaf inte jag mig att ceremonin ska vara lika traditionsenlig som jag förväntar mig i en kyrka.
Högtidligt kan det ju vara ändå såklart, men själva kyrkan är en inramning som jag anser kommer med vissa förpliktelser. Det är en religiös byggnad och inte en kuliss...
Detta var mest generella tankar, så jag hoppas inte du TS tar illa vid dig :)