• Nytten

Ingångs- & utgångs musik vid borgerlig vigsel??

Vi ska ha en borgerlig vigsel på en brygga vid vattnet...
    Hur är det med ingång- & utgångsmusik?
    Måste man ha det?
    Hur gör ni?

Jag menar.. ska man ha bandspelare då eller ??

Jag kan väl tänka mej tex att min bror skulle kunna spela på sin gitarr när vi kommer, (vet inte vilken musik precis, kanske känns fånigt att spela bröllopsmarschen på gitarr, men man kanske kan ha en annan låt, bara så att det är musik när vi går fram).
    Men som utångsmusik känns det lite konstigt med.. Jag menar.. vi går ju inte därifrån, utan det kommer ju säkert att bli ett "kramkalas" precis direkt.

Hur gör ni???

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Ingångs- & utgångs musik vid borgerlig vigsel??
  • Fårävvör

vi ska ha våran borgerliga vigsel inomhus, så då blir det ju lite lättare med musik... Men det känns fortfarande lite konstigt att ha ett pampigt stycke som brukar spelas på orgel i kyrkor... Jag gillar ledmotivet till Forrest Gump jättemycket, det är helt instrumentalt och lugnt och vackert så att säga, ska se om jag kan sälja in den idén till min sambo!

Annars kanske det finns någon folkmusik man kan ta? Eller någon låt som verkligen är "eran"! Men det klart, man "måste" inte ha ingångsmusik, men det är ett sätt att tala om för de närvarande att brudparet är på väg (vilket man säkert kan göra på andra sätt med).

vi kommer gå både in och ut ur lokalen, så därför ska vi ha både ingångs- och utgångsmusik. Men i erat fall kanske vigselförrättaren kan avsluta vigseln med att säga att det är fritt fram att komma fram till er och ge sina lyckönskningar? (eller nåt lite snyggare, som betyder samma sak...) På så sätt kan vigselakten få ett "slut" utan att ni går därifrån.

Lycka till!

• uppochhoppa

Varför tänka att baar för att man inte är i kyrka så kan man inte ha musik? mankan ju ha exakt vilkenmusik man vill när man gifter sig borgerligt! :)

Vi kommerha ingångslåt, tre solosånger, en allsång (ett enkelt medley) och sedan en utgångslåt som är lite mer "nu börjar festen". Till ingånslåt har vi valt annies song för att vi verkligen gillar den!

Fundera på fina stycken ni gillar, någon artist ni ofta lyssnar på eller en kärlekslåt ni alltid tyckt om och kör den!

• ClaraH

Jag håller med om att det är svårt med musik vid en utomhusvigsel. Nu har inte vi färdigplanerat vår vigsel, men idén är att vi kommer att ha en eller två som går in med oss och spelar fiol. Vad de ska spela har vi inte kommit fram till ännu, jag tror de får föreslå något. Det är vigselförättarens barn som ska spela i så fall. I värsta fall om de inte kan så kunde han själv ställa upp. (Han är en vän till mig och alla utom mamman i den familjen är jättemusikaliska). Så som svar till dig är att vi skippar bandspelare och kör på livemusik.

Jag är rädd att CD-musik försvinner iväg någonstan och inte hörs. Men kan ni inte ta och åka ut dit ni ska vara och sätt upp några högtalare och kolla hur det låter? Då tror jag ni har svaret bäst helt enkelt.

Jag funderar också på hur man ska göra när allt är klart. Jag tror inte det blir någon utgång utan det blir nog gratulationer direkt, man måste bara ha ett tydligt slut på själva cermonin. Måste fundera mer på det.

• Nytten

ja.. jag får fundera på det här...

det är ju lite b med en bandspelare utomhus känns det som.. det är som ni säger.. att det kommer att "försvinna" .. det är ju på en brygga och det kommer säkert inte vara vindstilla direkt..haha

Men jag ska nog fundera på att fråga min bror om han inte kan spela gitarr ändå.. och så får han öva på någon låt som vi vill ha..

Sen blir det nog ingen "utgångssång" då det känns märkligt om vi ska gå och sen vända och komma tillbaka.. hahaha

• uppochhoppa

Gitarr med förstärkare borde fungera bra! :)

• Fårävvör

Nytten: Gitarr låter supermysigt!! 

Själv tycker jag det här med allsång är jättesvårt att komma på nåt som varken är en psalm eller låter alltför mycket skolavslutning... Någon som har ett tips på det? Men såklart, man måste ju inte ha allsång!

• memno

Gifte oss just( i lördags) utomhus, borgerlig vigsel. Min mans bror spelade egenkomponerad gittarmusik som ingång. Vi hade två solosånger(ha ha eller duetter) och sedan fick gästerna stämma upp i ja må de leva när vi tågade ut.

Jag var mycket nöjd, gittaren hördes bra trots vind!

• Sebastiána

TS: instrumentell gitarrmusik är så mysigt och fint. Det finns massor med fina melodier din bror kunde spela (t.ex Annies song som nämns ovan eller något annat)! Om ni inte går från stället och inte vill ha utgångsmusik struntar ni i det bara. Det är ju det som är fördelen med borglig vigsel, man får faktiskt göra som man vill

Svar på tråden Ingångs- & utgångs musik vid borgerlig vigsel??