• Enja

hur ska jag göra med kusiner?

Jag har 17 kusiner på pappas sida och såklart kan jag inte bjuda alla på bröllopet.
    Det finns några jag inte umgås med alls och några som jag pratar med lite då och då. En av familjerna, min pappas syster med man och alla barn med respektive känns självklara då vi fortafrande umgås och dessutom har jag blivit bjuden på dessa kusiners bröllop.
    Den stora frågan är alltså att det finns en familj till som vi har bra kontakt med, men inte umgås med så mycket, men att bjuda hela familjen blir för många personer, så jag undrar om jag kan bjuda min kusin ur den familjen som jag umgås mest med och hennes pojkvän och inte bjuda resten av familjen, men får man göra så? vad tycker ni?

• Svar på tråden hur ska jag göra med kusiner?
  • MaddeåMats

Jag tycker helt klart att du kan göra så, men var alltid beredd på att folk har åsikter om det ena eller andra.
    Med det menar jag bara att man ska vara beredd på att våga ta ställning, och om man absolut inte vill ha med resten av familjen (av olika själ) är det kanske i så fall lugnare att inte bjuda bara en del av dem. 

Vi har själva bara valt att bjuda dem som vi vill ha med, men jag har å andra sidan varit tvungen att förklara varför en del inte blivit bjudna och ibland kan det vara svårt att stå emot grupptryck från föräldrar osv....

• Vi2alltid

Jag har inte fullt så många kusiner men hamnade ändå i samma sits

Jag ringde helt enkelt min moster och rådfrågade, och hon tyckte absolut inte jag skulle bjuda dem som jag inte har nån kontakt med, utan bara dem som kändes rätt att bjuda. Hon hade FULL förståelse för det och det hade även de kusiner som inte blev bjudna :)

• Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2010-09-04 13:16:04 följande:
    Jag har inte fullt så många kusiner men hamnade ändå i samma sitsJag ringde helt enkelt min moster och rådfrågade, och hon tyckte absolut inte jag skulle bjuda dem som jag inte har nån kontakt med, utan bara dem som kändes rätt att bjuda. Hon hade FULL förståelse för det och det hade även de kusiner som inte blev bjudna :)
    Man man måste ju göra så om man inte ska ha över 100 gäster. Vi kommer inte att bjuda kusinerna på mammas sida eftersom vi aldrig träffar dem (senaste gången jag träffade några av dem var för ty 20 år sedan). De har heller aldrig bjudit mig på varken dop eller bröllop så de misstycker knappast.
  • Dejli

Jag tycker absolut du kan göra så... eftersom dom är så många så blir det ju ändå en majoritet som inte blir bjudna. Kanske vore mer känsligt om du bjöd alla utom en eller två. Jag tror nog att folk har förståelse för detta...

• wallinbruden

Vi har bjudit exakt de kusiner som vi önskar, i en familj har vi bjudit två systrar och mamman med respektive men inte brodern då vi inte alls umgås med denne... Så.. gör precis som du önskar! Följ hjärtat, det är ert bröllop och hur än snacket ev går efter inbjudan så är det ni som bestämmer! Lycka till!

• Evillina

Jag har också så många kusiner och jag tänker bjuda alla eftersom jag är 99% säker på att alla inte kommer komma eftersom de bor långt bort plus att jag inte pratat med flera av dem på flera år. =) Men än har jag tyvärr inga bröllopsplaner heller.

• Zia 20090618

Kommer bjuda alla kusiner på min mammas sida - ingen på min pappas! Jag träffar tyvärr min pappa sällan och än mer sällan kusiner osv, dvs jag kan inte bara välja någon då vi ses så sällan. Och 35 extra personer är inget alternativ ;) Min blivande bjuder endast dem han umgås med (dvs inga kusiner, däremot någon morbror osv men inte hans barn då. Man måste ju prioritera helt enkelt! Vi har dessutom en lokal som bara tar visst antal personer..

• Enja

Tack så mycket för svaren! Ja, jag kan tänka mig att det kommer att bli en del diskussioner iochmed att jag bjuder en hel familj och bara en ur den andra.
    Resten av släkten blir nog inte sura att jag inte bjuder dom då vi sällan har kontakt och jag har själv inte blivit bjuden av dom.
    Problemet är att vi kan bara få in 70 pers i lokalen och bjuder jag hela andra familjen så är vi ovanför 70-strecket. Om det fanns plats skulle jag gärna bjuda familjen. Nu är det ju så att jag vill verkligen ha med min kusin eftersom hon är den som jag haft bäst kontakt med under hela uppväxten, men det gör ändå ont i hjärtat att inte kunna bjuda alla... detta är så svårt!

• uppochhoppa

vi kände så för några kompisar till familjen, jag frågade mamma och pappa hur jag skulle göra, eftersom de ändå "kostar oss" 800 kr per person och vi inte umgås så mkt nu men har gjort det under uppväxttiden och jag träffar dem ca 1 gång per år.

Mina föräldrar sa att de skulle ta kostnaden för dessa eftersom de gärna ville ha med dem och att det skulle bli underligt mot en annan familj som vi umgås tätare med nu, men som känner den första familjen. (tre familjer med barn i hyfsat samma ålder som i tidiga år åkt på mkt semestra ihop etc, nu umgås vi med barnen i den ena familjen men inte så ofta med den andra, träffar de vuxna från samtliga familjer någon gång då och då)

Svar på tråden hur ska jag göra med kusiner?