• irre76

    Förbannad

    :(

    Osams med både mamma å pappa för att de godkänt en eftersläntrare som inte ens var bjuden på bröllopet..!
    Vi gifter oss om två veckor och denna extra person kommer från Spanien för att hälsa på min kusin. Hon tar med sig en 1-åring oxå och kommer på vårt bröllop.
    Vi som valt bort vissa vänner och kusiner innan, detta känns inte ok för mig men mamma å pappa vägrar inse det.
    De tycker att jag är taskig!! Vi har inte buffe, festprogrammen är klara och mat beställd.
    Ska jag ändra mig eller fortsätta neka dem att komma som jag vill och fortsätta vara osams med min föräldrar!?

  • Svar på tråden Förbannad
  • Alorna

    Jag hade sagt nej. Så nära inpå hade jag inte accepterat en sån grej.

  • BrideBecks

    Dina föräldrar borde ju förstå att det inte bara är att dra in en person med så kort varsel.  De kanske tycker att det inte gör så mycket besvär med  1 person till, men minsta lilla förändring så kort inpå bröllopet kan bli rätt mycket besvär som stressad blivande brud (jag vet vad jag talar om!). Man har ju tusen andra saker i skallen att hålla reda på också!


    Känner du att det är fel att ta in en person så stå på dig! och försök få dem att förstå din syn på det hela!

  • irre76

    Tack för era synpunkter! det känns som att jag gör rätt även om tårarna rinner nu i frustration!
    Har nyss pratat med min kusin som inte ens vet om de kommer att komma nu.. :(
    Jag orkar inte detta nu!!!

  • Sörön10

    Hej TS! 


    Gråt och var ledsen och arg nu! Skriv ner stödord inför samtalet med dina föräldrar! Det kan vara skönt att veta att man har att förlita sig på! Saklighet vinner man mycket mer på än att låta känslorna ta över vid såna samtal! 


    Säg åt dem att det helt enkelt inte går! Nämn anledningar som "maten är bokad" "jobbiga bortprioriteringar redan gjorda" "bordsplacering" etc! 


    Det är NI som bestämmer!!


    Vi fick också ta såna jobbiga diskussioner när folk skulle släpa med sig objudna barn etc.! 


    Till slut blir det deras förlust om nån fjantar sig och inte kommer! (när ni sagt er sak alltså!) De som surar är inte glada för er skull! 


    Lycka till! 

  • Sebastiána

    Eh...man bjuder inte in folk till andras fester PUNKT.

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Men herregud!! Kan bara hålla med ovanstående!


    Lycka till!

  • Dannedo

    jag håller verkligen med alla som skrivit. MEN om du känner att du inte orkar med den här konflikten så tycker jag att dina föräldrar får fixa allt extra som behöver göra med placering, mat, extra kostnader (så kanske dom förstår varför du inte är så jättepigg på den här extra gästen). Ibland är det ok att ge med sig, även om man vet att man har rätt. Men gult kort dina föräldrar, you don't mess with the bride ett par veckor innan bröllopet.

  • anne på grönkulla

    Ja, är det värt att bli osams med kusinen och dina föräldrar om? Visst har de fel, men det vet du ju - är det värt att bevisa det eller värt att visa sig stor nog att leva med det? De kan ju ta på sig allt extra jobb o kostnader för ett beslut de fattat utan er...

  • stjärna18

    Ingen kan säga till dig vad du ska göra. Gör det du vill och känner. Du måste vara glad på din bröllopsdag, så lyssna på dina egna känslor.

  • Uppsalabrud2010

    Det är INTE ok att bjuda in extragäster till någon annans fest!!! Det måste väl dina föräldrar förstå! Förklara utförloigt för dem att ni har fått välja bort folk som ni faktiskt hade velat ha där och att ni därför inte tycker att det är ok att göra så som de har gjort. Har ni dessutom barnfritt? Stå på dig och ditt nej!!!

  • Amor in aeternum

    Har läst i tråden och instämmer att det inte går för någon annan att bestämma vilka ni ska bjuda och inte..


    hur har det gått för dig?

  • Andreas flicka

    Säg NEJ!!! Det är er fest inte din mammas, om du inte vill att personen i fråga ska komma så säg det.


    En av de viktigaste sakerna som mitt bröllop lärde mig var att säga nej och prioritera. Är stolt över mig själv och att jag lärt mig någonting nytt och viktigt. Ta tillfället i akt att visa var du står att du inte är ett barn längre och att det är du/ni som bestämmer hur det ska vara på din/er dag. Det låter som om att jag håller värsta talet nu men faktum är att detta är en viktig ingrediens för att ha ett lyckat bröllop.


    Tack vare att jag surnade till lite så blev vår bröllpsdag som en saga.


     


    Jag lovar du kommer att tacka dig själv.

  • pyrro

    Det är inte ok att bjuda in folk till andras fest...självklart!! Däremot inte solklart att det är värt det att ta strid om det.....det månste man känna själv. Andreas flicka>> Själv tycker jag nog att man borde ha visat att man inte är ett barn INNAN man ställer till med bröllop:) Ev lika viktig ingrediens för ett lyckat bröllop kan faktiskt vara kompromisser:)

Svar på tråden Förbannad