Brudbukett
Vad är det som säger att man inte kan ha en vanlig bukett när man gifter sig??
Blommor som blommor, de håller väl lika länge oavsett hur de är bundna, eller har jag fel??
Vad är det som säger att man inte kan ha en vanlig bukett när man gifter sig??
Blommor som blommor, de håller väl lika länge oavsett hur de är bundna, eller har jag fel??
Jag vet inte om du har fel, men jag håller med dig...
vad menas med vanlig bukett? dagens populära mode med en handbunden bukett med stjälkar kvar, en vanlig bukett kan tyckas i allmänhetens öga kanske
bara man tar blommor som man själv tycker om och får dem bundna som man vill spelar det ingen roll om det är tre nejlikor eller en maffig rosbukett med orkideer!
DU ska bli nöjd!
Okej, jag orkar inte gå in på alla argument om den här ständiga frågan just nu, lämnar det till någon annan floristkollega som har mer tid.
Vill bara ge en tankeställare och sen kan ni själva tänka efter om det är någon skillnad på en som "plockar blommor i naturen och gör en bukett" eller en utbildad florist inom yrket som binder buketter som ett hantverksyrke....
Är det någon skillnad på en klänning från H&M och en välarbetad brudklänning? Ja
Är det någon skillnad på en Frödinge ffryst prinsesstårta och en detaljerad bröllopstårta? Ja
Är det någon skillnad på en "vanlig bukett" och en hantverksmässigt gjord brudbukett? Ja
Det är inget som säger att man inte kan ha en vanligt bunden bukett till bröllop, men har man ett maxpris så säg det till floristen för om du säger brudbukett och inget mer så blir det dyrare, ja....men inte för att lura kunden utan för att man då tänker i andra banor när det gäller just hållbarhet, detaljer, specialbeställda blommor osv....precis som en sömmerska gör skillnad på att sy en enkel klänning eller en brudklänning....
Nu blev det långt ändå!
Lycka till!
För att följa upp föregående talare:
Och vill man verkligen bara ha en vöanlig bulett, så får aman ju räkna in att då är det fråga om en ganska snabb beställning, rakt av, inga krusiduller och timmar av samtalstid om den eller den blomman, si eller sån bukett.
Man lägger ofta oerhört mycket tid på att hjälpa en brud tillrätta med hennes bukett. Långt inann man ens är i närheten av att faktiskt binda den.
Idag är det populärt med sk vanliga buketter, där stjälkarna utgör handtag. Tyvärr har det gått lite troll i det, för många binderier skulle tjänat på att istället bindas i hållare, då det ser fruktansvärt klumpigt ut med en bunt stjälkar som bruden inte ens kan sluta ahnden runt. Tungt blir det också. Så det finns en lång rad argument för varför man tekniskt sett binder på andra sätt en bukett avsedd för vasliv.
Sedan är det ju från individ till individ olika viktigt med olika delar av bröllopsfixandet. Men som regel så får man vad man betalar för, oavsett vad det är, tårta, bukett eller klänning, fotograf, band, lokal, ring...
Klart att man kan men jag är 100% att bindningssätt påverkar hållbarheten, klart att blommorna håller bättre i en oasishållare än helt utan fukt.
Jag vill bara lägga till en sak som för mig är oerhört viktig:
LJUG aldrig eller undanhåll saker när du pratar med floristen!
Jag skulle alldrig feta på med mer pengar för att jag vet att du ska gifta dig med buketten i handen.
Däremot brukar de där "vanliga" buketterna och kraven på dem, sällan vara så vanliga när allt kommer till brudens krita.
Gör man som 20th Century fox beskriver, då är det en "vanlig" bukett man köper.
Du verkar snäll och kan hjälpa folk... :) Jag tänkte, kan man bara ha vita rosor i en rund form liksom och ha typ ett vitt sidenband runt stjälkarna? :) (gjort av en florist ;))
Tack ska du ha, det var gulligt sagt. Visst kan du ha det! Det finns många vackra vita rosor. Om du vill kan du jobba med lite olika former och toner så får du skiftningar i buketten som kan få den att kännas lite "Vintage" eller vad man ska säga. Då kan du tex blanda kvistrosor och någon storblommig sort som Avalance eller Denice med ytterligare en sort som tex Akito. Eller så kör du den helt rena känslan med en enda sort. Vilket som är vackert!