• Johli

Vigsel i naturreservat - hur fungerar det?

Har hittat ett litet naturreservat som jag skulle kunna tänka mig att ha vår vigsel i. Hur är möjligheterna för det? Det är ju en allmän plats menar jag... kontaktar man kommunen om detta eller hur går jag till väga? Kan man kanske prata med dem och sedan få avhägna ett område med tex plastband för att hålla nyfikna utomstående på ett visst avstånd iaf? Hur har ni andra gjort?

Annat jag bör tänka på?

• Svar på tråden Vigsel i naturreservat - hur fungerar det?
  • Uttan

Jag tror inte att man kan sätta upp plastband just eftersom det är allmänt område, och sen hur snyggt vore det med plastband hängande i din ananrs perfekta miljö? :) Förhoppningsvis tränger sig ingen på.

Kontakta kommunen eller leta reda på om reservatet har en hemsida - Då borde ju kontaktuppgifter finnas där?

Låter som en jättekul idé du har! :)

• naturtanten

prata med länsstyrelsen, tror dom har  hand om naturreservaten mest, som sagt gifter man sig på allmän plats, vart den en må vara, så är den ju allmän,,, man kan ju ordna skyltar där det står typ vigsel pågår vänligen stör ej om ni verkligen inte vill ha ngra andra där just då..

• pumiz

Är det ett stort problem då? gör det verkligen så mycket om några på promenad skulle kika vad som pågår och sen fortsätta sin promenad? Det är väl på samma sätt som om man skulle gifta sig i en kyrka, de är väl öppna för alla som vill komma in även om det är vigsel, dop osv?

Så länge det är vigseln som är i naturreservat skulle jag personligen inte se det som något problem, så mycket folk kan det väl inte handla om? Det är ju inte samma sak som om folk kom oinbjudna på en fest och tog för sig av mat som var till för gästerna..

• Johli

"Är det ett stort problem då? gör det verkligen så mycket om några på promenad skulle kika vad som pågår och sen fortsätta sin promenad?"

--> Nej, naturligtvis är det inget problem om de håller sig på lite avstånd. Men nu för tiden har framför allt ungdomar jäkligt svårt att sköta sitt och jag vill ju inte riskera att det står ett gäng tonårskillar i min altargång... Men förhoppningsvis respekterar de att det är en vigsel... Hmm... ska nog kontakta kommunen och höra om det är ok med en vigsel där iaf :)

• nattmaran

Vilken fin ide. Jag tror många gifter sig ute i naturen, på stranden osv

• LillieMae

Jag har gifte mig första gången i ett naturresarvat.
    Tänkte inte ens tanken att fråga nån innan, vi gick bara in reservatet med 80 pers o gjorde det.
    Visst fick vi extra publik men det va bara trevligt. :)

• katarina t
    Johli skrev 2010-09-08 21:11:35 följande:
    "Är det ett stort problem då? gör det verkligen så mycket om några på promenad skulle kika vad som pågår och sen fortsätta sin promenad?"--> Nej, naturligtvis är det inget problem om de håller sig på lite avstånd. Men nu för tiden har framför allt ungdomar jäkligt svårt att sköta sitt och jag vill ju inte riskera att det står ett gäng tonårskillar i min altargång... Men förhoppningsvis respekterar de att det är en vigsel... Hmm... ska nog kontakta kommunen och höra om det är ok med en vigsel där iaf :)
    Fast skulle de ställa sig så nära är det väl bara att säga till? Tror dock folk har hyfs och ställer sig en bit bort om de vill titta.
  • hoodilady

Jag har bott i ett naturreservat och där gifte sig våra grannar på en äng. De hade valt en avskild plats som inte andra hittade till så vi var ensamma där.
    Tror absolut inte du behöver "be om lov" så länge ni inte sätter upp bänkar etc.
    Tänk på att ni ska då låta naturen vara orörd så att ens klippa undan lite gräs får man inte!

Lycka till!

• shakynose

Jag tror inte att du behöver oroa dig för objudna gäster som förstör. Gäng av tonårskillar brukar kanske inte dra till naturreservat så ofta öht, men har de gjort det så är det antagligen inte för att ställa till det för andra som de åker dit. Jag tycker att man ska lita på att folk i allmänhet respekterar såna tillfällen, samtidigt måste man respektera att vissa platser tillhör allmänheten och inte spärra av och så. Det blir nog bra tror jag!

Svar på tråden Vigsel i naturreservat - hur fungerar det?