• tessan1982

Hur GÖR man festhäftet??

Hur gör ni som gör festhäftet själva?

På många ställen kan man köpa papper som är vikta en gång (som ett kort) men om man vill ha mer blad i häftet, hur gör man då?

• Svar på tråden Hur GÖR man festhäftet??
  • eigollet

Du kan göra egna ilägg, dvs tex vanliga dubbelsidiga utskrifter på texten i spalter och vika på längden, eller bredden. Kortdesign har gratis layout för ilägg, varianter finns ju i Word på datorn oxå.

Fäst dem i den vikta "pärmen" med fint snöre tex.

Eller gör en liten pärm själv med spiralrygg!

• FramtidaFruSandberg

Vi vek en pärm av ett tjockt papper (250g) som vi sedan snörade ihop med den tunnare papprena (120g) med ett smalt organzaband som hade små ståltrådar i ryggen (höll bättre formen då)

• african love

Ett tips är att göra häftet i Publisher och skriva ut. Gör sen en snygg pärm eller skriv ut fram- och baksida på ett snyggare papper. :)

• Trucker

Jag har gjort mina i Word. Två spalter med text på båda sidorna av pappret (blir totalt 4 sidor på ett A4 papper)

Sedan har jag haft ett tjockare färgat papper på utsidan som pärm och helt enkelt sytt ihop det så det blir som en bok.

• Karamellen
    tessan1982 skrev 2010-09-11 10:56:58 följande:
    Hur gör ni som gör festhäftet själva?På många ställen kan man köpa papper som är vikta en gång (som ett kort) men om man vill ha mer blad i häftet, hur gör man då?
    Svärmor hade gjort ett utkast på festhäfte till oss och hon hade sytt ihop i mitten. flera sidor! Blev jättefint! Jag såg inte hur det satt fast först!
  • 20110820

Vi kommer att sy ihop våra, det är 10 papper och det går utan problem. Vi kommer att använda silvertråd för att hålla temat

Tänk bara på att inte ha för korta stygn, då rivs pappret sönder...

• Nordsson

Vilken smart ide att sy men kanske en dum fråga.... syr ni på maskin eller för hand? Hur fäster ni tråden?

• 20110820

Syr i maskin och fäster inte tråden på annat sätt än att jag gör en dubbelknut av tråden och undertråden när jag är klar. Börjar sy innan pappret och slutar när pappret är igenom, då blir det ju två trådar som går ändå ut i kanterna. Hoppas du förstår hur jag menar

Jag har köpt en silvertråd men lite annan struktur än vanlig bomullstråd och den gör också att det fäster lite lättare fast det var bra mycket struligare att trä maskinen...

• MrsT2011

Vilken bra idé att sy ihop papperna på maskin, har aldrig tänkt på att man kan göra så! Detta ska absolut testas!

• MrsT2011

Fick en annan idé också apropå att sy ihop häftet: Om det känns för klent på häftets omslagssida med bara en tunn sytråd i ryggen så kan man ju limma (eller använda glue dots, fråga på panduro) fast organzaband längs hela ryggen, ett band längst till vänster på framsidan och ett längst till höger på baksidan. Detta ska också testas! =)

Svar på tråden Hur GÖR man festhäftet??