• Moemoe

Borglig vigsel i annan kommun, vigselförrättare var?

Halloj! Jag och mannen har tänkt att ha en borglig vigsel, men i en annan kommun än den vi är bosatta i. Jag har googlat lite och hittar inte ett tydligt svar. Är det så att vi ska boka en vigselförrättare i den kommunen jag bor i eller i den kommunen där vi ska gifta oss?

Tacksam för svar!

All you need is love
  • Svar på tråden Borglig vigsel i annan kommun, vigselförrättare var?
  • lunagarden

Det är Länsstyrelsen i det län ni ska gifta er som förordnar vigselförrättare. Kontakta dem så får ni en lista, de har vigselrätt även utanför kommungränserna. Sen är det ju upp till vigselförrättaren om den vill viga någon utanför sin egen kommun.

• Moemoe

ok, så om jag bor i kommun a och vill gifta mig i kommun b så måste jag ändå boka en förrätare i kommun a?

• Moemoe
    Moemoe skrev 2010-09-12 15:17:35 följande:
    ok, så om jag bor i kommun a och vill gifta mig i kommun b så måste jag ändå boka en förrätare i kommun a?
    vänta, nu fattar jag, län. är lite förkyld och trög. :) tack för svaret.
  • Tristan79

Vi ska gifta oss i ett annat län så jag kontaktade rådhuset i den stad där vi ska gifta oss, gick jättebra!

• Fyrtiotvå

Jag och min blivande ska gifta oss i en annan kommun..
    Jag kontaktade den kommunen och fick en lista på vigselförrätare...
    Tog kontakt med en av dem...
    Kommer kosta oss 1000:- (annars hade det varit 0  för att vi inte är mantalsskrivna i den kommunen som vi ska gifta oss i...
    Mer än så var det inte...

• Moemoe

Vad bra, tack snälla ni för svaren! Kom på att det var ett annat län också så skönt att höra att det gått bra för alla! Det här ska nog gå bra! :)

Svar på tråden Borglig vigsel i annan kommun, vigselförrättare var?