Hur många tårtor?
Min blivades bror ska baka våra tårtor. Vi är just nu 69st och 10 barn. Hur många tårtor tror ni att han behöver baka??
Min blivades bror ska baka våra tårtor. Vi är just nu 69st och 10 barn. Hur många tårtor tror ni att han behöver baka??
Det beror på storleken på formen, en normal springform räknas 12 bitar, men räkna med tio per tårta då kan barnen ta lite mer.
Vi kommer vara ungefär lika många och räknar 10 bitar per tårta för säkerhets skull :)
Det beror helt och hållet på hur många rätter ni har osv. Har ni ex trerätters med efterrätt före själva tårtan kommer folk nog att vara ganska mätta, och därmed ta mindre bitar.
Sen beror det också på vilken typ av fyllning och hur höga tårtorna blir. Är det gräddiga och mastiga fyllningar så går det åt mindre mängd.
Jag brukar baka tårtor på beställning, och 60-70 gäster brukar jag ta följande har jag för mig:
diameter:
1 st 26cm
2st 23 cm
1 st 20 cm
Men då har jag väldigt mycket fyllning, och tårtorna brukar bli ungefär 13cm höga innan dekoren är pålagd. OCH det är ju om det är trerätters innan inkl dessert. Annars hade jag lagt på en till 23cm:s tårta.