• Joseful

blommor i kyrkan?

vi kommer sätta 6 st rosor, 1 vid varje bänk rad som det kommer sitta folk vid i kyrkan och dom är beställda hos samma florist som brudbuketten.

Jag tror inte vi kommer ha möjlighet att sätta dit dom och undrar hur ni gör som kommer sätta blommor i kyrkan?

• Svar på tråden blommor i kyrkan?
  • Uttan

Vi kommer inte ha några blommor i kyrkan, känns i vår mening lite överflödigt. Vi lägger mer kraft på mottagningen eftersom i kyrkan är man så kort tid och alla kommer att kolla på brudparet ändå (förhoppningsvis). Haha!

• passionsblomman

Joseful, har du kollat med kyrkan att de har sådana där små bänkvaser?
    För jag sålde en hel massa bänkblommor till en stackars rjej som sedan inte fick användning för dem då hon bra trodde att vaser fanns, men den kyrkan hade inga.

Om de har vaser så kanske vaktmästaren kan hjälpa till? De måste ju både plockas fram, vattenfyllas och sättas på plats. Att sedan stoppa dit så få som 6 blommor går ju snabbt. Ingen som ska stå och hälsa välkommen i kyrkan som skulle kunna fixa det?

• Joseful

passionsblomman: Jadå, dom sitter fast i varje bänk!

Ja, kanske kan be någon att bara sätta dit dom när dom går in!

Ja, vi ville inte ha så mycket blommor så det kommer så få men samtidigt ville iaf jag ha några så det blir en ros i varje på 3 rader på varje sida, det blir nog lagom :)

• lineza

Jag skulle också kolla upp med vaktmästaren om ni kan lämna en hink med blommorna i kyrkan dagen innan, som vaktmästaren (eller någon vän eller släkting till er) kan sätta dit innan vigseln.

Sen måste jag säga vad jag personligen tycker om att en del inte vill lägga något "krut" med blommor i kyrkan utan bara i festlokalen... Vigseln är ju själva orsaken till bröllopet och egentligen det viktigaste under hela dagen, enligt min mening...så jag tycker det är fint att skapa en stämning redan i kyrkan (eller annan vigselplats) som passar brudparet och gör ceremonin ännu mer personligt och speciell... bara en liten tanke!

• Joseful

mmm... kanske skulle höra med vaktmästaren för vi ska träna på kvällen dagen innan så då kanske man kan ta med dom och vigselprogrammen ?

• Flotten

Det allra viktigaste här är att ni BESTÄLLER fram vaserna i god tid, alltså ett samtal till pastorsexp. så fort ni bestämt er så att de kan meddela vaktmästaren. Vaserna hoppar nämligen upp av sig själv och ibland förvaras de inte ens i kyrkan när de inte används, de går också att använda som bänkljusstakar. Vissa kyrkor har bara en uppsättning och då kan man ha otur att de finns uppsatta i en annan kyrka. Ni behöver inget vatten i dem om blommormna blir isatta precis innan vigseln.

• Flotten

Flotten skrev 2010-09-17 17:38:00 följande:
    Det allra viktigaste här är att ni BESTÄLLER fram vaserna i god tid, alltså ett samtal till pastorsexp. så fort ni bestämt er så att de kan meddela vaktmästaren. Vaserna hoppar nämligen upp av sig själv och ibland förvaras de inte ens i kyrkan när de inte används, de går också att använda som bänkljusstakar. Vissa kyrkor har bara en uppsättning och då kan man ha otur att de finns uppsatta i en annan kyrka. Ni behöver inget vatten i dem om blommormna blir isatta precis innan vigseln.

"nämligen INTE upp av sig själv" skall det stå

• Joseful

Men de få ggr jag varit där och det inte varit blommor där så har vasarna suttit där ändå, eller kan jag sett fel!?!?!?!

• Flotten

Det är inte vanligt att vaserna är fasta, det är däremot mycket vanligt att ha en typ av vaser med hållare som lätt går att ändra till en ljusstake och denna sorten är inte fast monterad i bänkarna. Jag lade upp en bild i mitt galleri.

• Joseful

Flotten: Du måste göra ditt galleri tillgängligt! :)

• Flotten

Hm, jag som haft det tillgängligt innan, nu kan den som vill titta ialla fall.

Svar på tråden blommor i kyrkan?