• Tiger Lou

Någon som fixat en tand eller flera?

Jag har problem med min framtand och en hörntand som jag har liksom nött av, den har blivit mycket kortare och är liksom naggad i kanten. Jag undrar om någon här har erfarenhet av tex porslinsfasader eller komposit på tänderna och hur ni tycker det funkar? Är fundersam över om det kan medföra mer problem med tänderna än idag att göra iordning dom. Vet inte om det är så vanligt heller så därför vill jag gärna höra era åsikter och erfarenheter kring detta....

• Svar på tråden Någon som fixat en tand eller flera?
  • JustMeAndMyLove

Jag har en framtand som är lite avslagen efter en vild natt i tonnåren, har satt dit sån där porslinsfasad (tror jag det var) tre ggr men de håller inte, tanden är för smal. Gjorde bara om det för att det ilade så jäkligt men sen det slutade har jag struntat i det. 

Nu var det här länge sen, jag var under 18 och fick det gratis så tekniken kan ju ha blivit bättre! 

• mattiasFästmö

jag har precis som 'justmeandmylove' slagit av ett litet hörn av min ena framtand, men det jag gjorde var att jag rundade till hörnet lite och gjorde likadant på andra.

• Tiger Lou

mattiasFästmö - kan man slipa till tanden? försvinner inte emaljen då?

• mattiasFästmö

Tiger Lou skrev 2010-09-15 20:33:31 följande:
    mattiasFästmö - kan man slipa till tanden? försvinner inte emaljen då?

Näe, eller jag vet inte haha men det var min tandläkare som gjorde det och jag har inte haft några problem med det efter det iallafall. Och jag vet även att dom slipande mellan mina tänder då jag hade tandställning då mina tänder satt för trångt och var triangelformade, så då körde dom lite sandpapper typ emellan tänderna så dom blev mer jämna, och det verkade ju också gå bra eftersom dom gjorde det kanske beror på hur mycket man tar bort också eller något.

• Tiger Lou
    mattiasFästmö skrev 2010-09-15 20:39:22 följande:
      Näe, eller jag vet inte haha men det var min tandläkare som gjorde det och jag har inte haft några problem med det efter det iallafall. Och jag vet även att dom slipande mellan mina tänder då jag hade tandställning då mina tänder satt för trångt och var triangelformade, så då körde dom lite sandpapper typ emellan tänderna så dom blev mer jämna, och det verkade ju också gå bra eftersom dom gjorde det kanske beror på hur mycket man tar bort också eller något.
    okej då förstår jag! den där sandpappersgrejen har jag också gjort nån gång :)

Fler erfarenheter, någon?

• Uttan

Jag har en halv framtand, nästan hela, som blev avslagen när jag gick i högstadiet. Det svåra med en liten bit på en tand är att få den att smälta in i tänderna runt omkring så den inte är ljus eller mörk jämfört. Jag sätter iof på en hel tand för min är så grovt avslagen men ändå.

Bara något som jag vet många gjort är nämligen det jag skrev, lagat och så har utfyllnaden varit kritvit och det har sett lite tokigt ut.

• Tiger Lou

uttan, har du porslin eller plast då? eller har du gjort en krona eller fasad typ? jag behöver nämligen också göra en framtand... ser den äkta ut?

• Uttan

Jag har nu en krona i plast. Ska få en ny i porslin om 3 veckor. Den ska se ännu bättre ut säger dom än den jag har. Den jag har är något litet mörkare än dom andra.

• Tiger Lou

uttan, okej, det är säkert något sånt jag måste göra med. tur att man iaf kan göra "nya" tänder när man måste...

• Uppsalabrud2010

Är inom tandvården...jo, det är vanligt! Jag har sjölv slagit av en framtand när jag var liten och lekte och har en krona på nu. Har haft både fasad och kompositkrona (plast)innan. Fyllningar på hörn och på skäret kan vara lite svåra att få att hålla.
    Nu har jag ju inte sett din tand, men generellt sett så går det att fixa tanden med fasad, krona, fyllning eller nivellering, dvs puts beroende på hur stor del av tanden som är skadad. Om du bleker tänderna så ändrar dock inte fyllningen, fasaden eller kronan färg. Inboxa mig om du har frågor.

• Uttan

Jag ville abra säga att jag äntligen fått dit min porslinstand och det blev bra. Min sambo säger att man inte ser skillnad.

• Tiger Lou

Uttan - vad roligt att höra att det blev bra och att du är nöjd! Själv har jag inte vågat boka tid än... Har varit hos en tandläkare sedan jag skrev inlägget fast för en vanlig undersökning och rådgrågade då henne. Hon sa att jag behöver göra en krona på framtanden och eventuellet, för bästa resultat som hon menade, att jag skulle göra något på andra frantanden också för att få det så bra som möjligt. Hmm, vi får se vad jag hittar på när jag väl känner mig modig nog att göra något åt det! :)

• Mariabridetobe

Jag ska fixa en framtand som jag slog av för 13 år sen inför bröllopet, tid är bokad och troligen skulle det ta ca 30 min och kosta kring tusen lappen att fixa.

• Tiger Lou

Mariabridetobe - då är det komposit bara eller? Eller ska du göra en helt ny framtand med porslin?

• Moster Stina

Min hund slog av en av mina framtänder. Ungefär halva, så att det blev snett.

Fick det fixat hos en tandläkare för 700 kr. Han var klar efter 10 minuter.

Några månader senare när jag var i Spanien på semester föll tanden av, bara så där. Man får inte bita med en plasttandfylld framtand, och det hade jag helt undvikit att göra, men vad hjälpte det.

Vi skulle på ULTRAflott restaurang just samma kväll, och jag kände mig jätteeländig med min fula mun, och min oförmåga att äta. Fast det var lördag lyckades vi till slut, (pust!) hitta en jobbande tandläkare.
    Hon höll på en och en halv timme oavbrutet, med att bygga upp tanden igen. Med plast.
    Det kostade 900 kr! (jämför med 700 kr för 10-minutersjobbet i Sverige)

Detta är flera år sedan, och trots att min hund ännu en gång lyckats smälla till samma  tand lika hårt, så har den hållit.
    Ja, till och med vågar jag bita med den ibland. Det känns som den sitter som berg. Men jag förväntar mig ändå att behöva byta den mot porslin så småningom, men jag är SÅ nöjd med Spanska tandläkaren!

Det finns säkert jättebra i Sverige med. Men priset, och tiden hon la ned, tycker jag var fantastiskt!

• Mariabridetobe

Tiger Lou skrev 2010-10-26 15:00:39 följande:
    Mariabridetobe - då är det komposit bara eller? Eller ska du göra en helt ny framtand med porslin?

Vet inte vad det är för material, men det ska fyllas i några millimeter så Tanden blir rakare och ev slipa ner så att det blir snyggt.

Svar på tråden Någon som fixat en tand eller flera?