• Chandi

hjälp bröllops tårta utan ägg mjölk nötter

Hjälp jag hittar ingen bröllops tårta Jag e själv ägg nöt och mjölk alergiker och vi ska gifta oss som ni kan gissa ;)) men hittar ingen tårta hur gör jag ??? Vi måste ju ha en tårta ????? 

• Svar på tråden hjälp bröllops tårta utan ägg mjölk nötter
  • A6 vis

Kan du inte få hjälp hos en bagare.  

• mattiasFästmö

Jag vet inte hur det är med just det, men vi har letat ihjäl oss efter en glutenfri, och det är helt omöjligt. tillochmed en konditor jag pratade med sa att det är istortsett omöjligt om man inte bor i de stora städerna (sthlm gbg malmö). Kan tänka mig att det är lite likadant med ägg och mjölk i kombination. Du kan ju ringa och höra med någon konditor där du bor, men rådet vi fick var att baka själva, för att köpa en kunde vi mer eller mindre glömma

• planeringsdax
    Chandi skrev 2010-09-16 09:36:33 följande:
    Hjälp jag hittar ingen bröllops tårta Jag e själv ägg nöt och mjölk alergiker och vi ska gifta oss som ni kan gissa ;)) men hittar ingen tårta hur gör jag ??? Vi måste ju ha en tårta ????? 

Vart bor ni???

• Sörön10

Moussetårtor! 

Grädde (laktosfri)

Gelatin 

någon smaksättare! 

Tål ni choklad så har ni en grund till en fantastisk tårta! Vi körde tre olika sorters chokladmousse. Helt perfekt! 

• Semlorna

Sörön: Mjölkallergiker tål inte laktosfritt heller.

Det finns ju alternativ till tårta som är väldigt vackra. Vissa har muffins eller små bakelser uppställda på våningar precis som tårta. Finns det något sådant alternativ som du tål så går det att få det väldigt personligt och gott.

• Kattpoet

Man behöver inte ha tårta, min  nöt,ägg och mjölk allergiska vän hade äpplepaj och körsbärspaj istället.

Som hon själv sa, det smakar bättre än en hög med subtitut.

• Lyckliga013bruden

Min snälla rara underbara syster lyckades få ihop en "uddatårta" vegansk, nötfri, soyafri, och fri från vissa bär och frukter. Den blev väldigt god och uppskattad av de som inte kunde äta den vanliga tårtan. Och hon gjorde den väldigt lik den "riktiga" i utseendet. Jag ville att allergikerna skulle få så likt det riktiga som möjligt och slippa känna sig så utanför.

• Chandi

hej! 

lyckliga013 bruden vart fick ni tag på detta... då jag alltiå har mjölkproteins allergi.. går ju inte lactos fri får gärna vara soya baserad men finns ju havremjölk :)

vi bor i tidaholm... men jag åker gärna långt för att få en bröllops tårta... 

• Lyckliga013bruden

Chandi

Jag övertalade min syster att försöka, ingen av konditori och bagerierna ville/kunde. har för mig det finns recept som är ganska bra på vegan.nu

Annars googla.

• Kirsto

Om det är du och inte fler gäster som är allergiker kan ni välja att göra en liten tårta till dig och maken och beställa resten hos konditor, om det känns övermäktigt för er att göra alltihop själva menar jag.

• lindans

Chokladfabriken här i Stockholm gör en helt mjölk och äggfri bröllopstårta till oss som är kanongod (baserad på sojagrädde, mörk choklad och bär), så visst går det! Borde en konditor i nån större stad i närheten kunna fixa..men det blir förstås lite dyrare än en vanlig tårta..

• shakynose

Jag förstår att det är knepigt att få en konditor/bagare att göra en sån, eftersom man har väldigt höga krav på sig för att kunna garantera att det man bakar blir allergisäkert. Fick reda på det här på BT att man måste ha massor av säkerhetsåtgärder som man inte kan förvänta sig att ett konditori ska kunna ta bara så där. Därför får man oftast nej när man ber om allergivänliga bakverk, tyvärr. (eller, det är ju bra att de har hårda krav men trist att så få kan nå upp till dem)

Tycker Kirstos förslag var bra, eftersom du antagligen kommer att bli tvungen att baka själv eller be någon vän/släkting att göra det.

Svar på tråden hjälp bröllops tårta utan ägg mjölk nötter